Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta en "Ihagee Westentasche-Ultrix"?

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Fick för längesen denna ärvda gamla kamera av min far, den dök upp igen när jag städade i veckan och jag blev plötsligt intresserad av kameran och historien kring fabrikatet.

På undersidan är den märkt med en rund liten skylt "Ihagee Kamerawerk Steenbergen & Co Dresden" och när man öppnar bakstycket hittar man serienumret 473135 instansat i plåten ovanför filmbanan.

Filmformatet är 6,5 x 4 cm.

Optiken är från Carl Zeiss Jena, en Tessar 1:3.5 f=7 cm, med serienumret 1861495 och har bländare 3.5 - 22 och närgränsen 1 meter.
Optiken är fin och repfri men har ganska hård fogging och en hel del lort mellan linserna. Avståndsinställningen sker med en spak invid slutarskalan, fokuseringen går ganska trögt eftersom gängans fett är gammalt och intorkat.
Bälgen ser hel ut och verkar fräsch, den är inte alls torr som fnöske och sprickig som gamla bälgar brukar vara.

Slutaren är en Compur "F Deckel - Munchen" med tiderna T, B, 1, 1/2, 1/5, 1/10, 1/25, 1/50, 1/100 och 1/300 steglöst inställbara utan klickstopp och har serienummer 3355304.
Slutaren spännes med en spak och utlöses med avtryckaren invid slutarskalan eller med ett snöre (?) i öglan i hävarmen ovanför frontlinsen. Slutaren klickar fint men man vet naturligtvis inte om den ger rätt tider.

Det är en liten trevlig fickkamera med häftigt ålderdomligt stuk.

Efter några timmars googlande med ganska klent resultat har jag kommit fram till att det (troligen) är en "Ihagee Westentaschen-Ultrix" från 30-talet.

Jag undrar;
* finns passade svartvit 127-film att köpa i Sverige (googlade mig till The Frugal Photographer i Canada, men film finns förhoppningsvis på närmre håll...)?
* vem i Sverige renoverar sådana här kameror?
* finns någon bra sajt på internet för Ihagee?

Någon som vet mer? Någon som använder sin gamla Ihagee Westentasche-Ultrix?
 

Bilagor

  • 2006_06_01_d100-0004.jpg
    2006_06_01_d100-0004.jpg
    57.9 KB · Visningar: 628
Efke tillverkar sin 100iso film i 127format, kolla med photax.
Kameran i sig har jag aldrig hört talas om.

Lycka till.
 
Visst är det en Ultrix! Den är riktigt fin, speciellt eftersom den fokusserar med hela objektivet istället för bara med frontlinsen. I princip kan du få skarpare bilder med din Ultrix än med en Super Ikonta 4,5x6, som också har Tessar 3,5/70 men frontlinsinställning. Gäller förstås att man fokusserar rätt. ;-)

Objektivet är tillverkat 1936, så kameran är nog också från det året.

* finns passade svartvit 127-film att köpa i Sverige (googlade mig till The Frugal Photographer i Canada, men film finns förhoppningsvis på närmre håll...)?

Som Jan skriver så säljer Photax Efke R100. http://www.filmforclassics.com har Kodak Portra NC 160 och Ektachrome E100S.

Vill man ha fler filmer att välja bland, så kan man skära till 120-film till 127-formatet om man sparat använda spolar och skyddspapper. Men det gör man nog först om man blivit riktigt biten av 127-film. :)

* vem i Sverige renoverar sådana här kameror?

Det är inget komplicerat, så det är bara att höra med Schönherrs Foto eller LP-Foto. Slutaren måste avmonteras liksom fokusmekanismen. Fokusmekanismen måste rengöras med tops och kemiskt ren bensin, och sedan fettas. Rengöring av linserna är lätt. Tippar på att det skulle kosta runt 400-500 kr för allt.

Om slutaren måste rengöras, så tar de runt en tusenlapp för det. Lägg inte ut pengar på slutaren om den låter ok. Upp till ett halvt steg längre tid på 1 sek. kan man leva med.

Viktigt om Compurslutaren: Tiderna är steglösa på alla tider utom mellan 1/10 och 1/25 samt mellan 1/100 och 1/300. Där byter slutaren tidsmekanismer.

Kolla vad ytterdiametern på objektivfattningen är, så vet du vad du kan använda för filter. Det är påsticksfilter/motljusskydd som används till denna kamera.

Jag har ingen Ultrix, men använder 127-film till min Rolleiflex 4x4. Här tillsammans med sin storebror för 6x6 - båda från 1938.
 

Bilagor

  • 4x4_6x6.jpg
    4x4_6x6.jpg
    59.1 KB · Visningar: 532
cowboy skrev:
Slutaren spännes med en spak och utlöses med avtryckaren invid slutarskalan eller med ett snöre (?) i öglan i hävarmen ovanför frontlinsen.

Avtryckaren sitter i gängan för trådutlösare, så den går att skruva bort. Jag tror att avtryckaren följde med som standard till Ultrix, liksom för många andra kameror. Om man fotar höjdformat kanske det är lättare att använda slutarens spak. Kameror med avtryckare på själva kamerahuset har en mekanisk koppling till spaken.

På Rolleicord och tidiga Rolleiflex finns det en spak som man drar åt ena hållet för att spänna slutaren, och åt andra hållet för att trycka av. Du kan se den under objektivet på 4x4-Rolleiflexen på bilden. Smart lösning. 6x6-Rolleiflexen är dock mer sofistikerad med automatisk slutarspänning när man vevar fram filmen. Båda har Compur.
 
Vid närmare eftertanke så kan du försöka fixa till kameran själv.

Fokuseringen:
Fokusera ända till närgränsen så att slutaren kommer ut några millimeter. Då bör du komma åt att med en tandpetare applicera en droppe symaskins- hushållsolja på två tre ställen på snäckgängan. Bara små droppar olja, så att det inte sprider sig för mycket!

Fokusera sedan fram och tillbaka en stund.

Oljan mjukar upp gammalt fett, men är det för mycket smuts i gängan kanske det inte hjälper. Då är det rengöring av en reparatör som gäller.
 

Bilagor

  • ultrix.gif
    ultrix.gif
    4.1 KB · Visningar: 503
Objektivet:

Linsergrupperna sitter inskruvade framtill och baktill i slutaren, och är i stort sett bara att skruva loss.

Framtill på slutaren sitter två linser monterade, och de är ihopskruvade till en enhet som man kan skruva isär för rengöring.
 

Bilagor

  • linsganga.jpg
    linsganga.jpg
    39.5 KB · Visningar: 506
Bakre linsgruppen:

Den bakre linsgruppen är lite svårare att skruva ut eftersom bälgen är ivägen, och därför har fattningen två spår för ett verktyg. Får du inte lös den med hjälp av pekfinger- och tumnagel i spåren, så kan du försöka med en mejsel som går in i spåret. Men var försiktig så att du inte slinter och skadar bälgen eller glaset!

Jag använder ett speciellt verktyg för att skruva loss linserna.

När du väl fått loss och isär de tre linserna kan du blåsa bort löst damm och sedan putsa dem försiktigt med linsrengöringsvätska eller isopropanol.

(Ok, Tessar har fyra linser, men den bakre linsgruppen är två hopkittade linser och behandlas som en vid rengöring).

När de är rena så är det bara att skruva tillbaka dem.
 

Bilagor

  • linsskruv.jpg
    linsskruv.jpg
    63.6 KB · Visningar: 499
Ihagee låter obekant för de flesta nutidsmänniskor. Men om vi avslöjar att det var Ihagee som konstruerade Exakta kameran så vet betydligt fler vad vi snackar om. Den var vad jag vet den första enögda spegelreflexen som kom på 30-talet. Har för mig att fabriken låg i Dresden. Tillverkningen fortsatte åtminstone till slutet av sextiotalet, i något modifierad form.
 
Tack!

Tack för era utförliga svar!

Trevligt att få veta mer om den gamla fina kameran. Det är verkligen lockande att sätta den i fotograferingsbart skick igen.

Patric! Var hittar du all info om Zeissobjektivet och Compurslutaren? Någonstans på webben?
 
Ihagee blev för övrig övertagna av Pentacon 1951 och runt 1970 försvann även namnet Ihagee och deras märken (den sista Exaktan lanserades även som Prakticamodell)

Grundaren av Ihagee (som hade flytt till väst efter andra världskriget) startade företaget Ihagee väst 1959 men det företaget nådde inga större succeer (Exakta real och Exakta TwinTL som byggdes av Cosina) och företaget försvann 1976
 
Senast ändrad:
Re: Tack!

cowboy skrev:
Patric! Var hittar du all info om Zeissobjektivet och Compurslutaren? Någonstans på webben?

Jag kollade upp serienumret i en av mina böcker, och informationen om Compurslutaren finns i några av böckerna. Men det finns en hel del information även på nätet om man söker.

Jag har/haft ett trettio-fyrtiotal kameror med Zeiss Tessar och versioner på samma tema från andra tillverkare, och några fler med Compurslutare av de olika varianterna, så en del erfarenhet har man ju skaffat sig. ;-)

Här finns lite att läsa om Tessar, men den schematiska bilden är inte exakt samma objektiv som du har (finns flera variationer).
http://en.wikipedia.org/wiki/Zeiss_Tessar

Ditt objektiv ser nog mera ut så här:
http://homepage3.nifty.com/sfwphotos/photos2/tessar.gif

Jag hoppas att du fixar till kameran och återkommer om den på Fotosidan. :)
 
ANNONS