Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta skarpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Köpte en 60D för ungefär en månad sedan. Har en 40D sedan förut. Jag känner till detta med att dubbelt (nästan i alla fall) så många pixlar påverkar bilden så att den kanske inte upplevs lika skarp i helt inzoomat läge jämfört med en en kamera med mindre pixlar, dock måste jag säga att jag ändå tycker mig ha fått allmänt oskarpa bilder från min nya kamera.

Jag har tidigare gjort "hemmagjorda" tester då jag har ställt två paket med text på bredvid varandra fast det ena kanske en halv centimeter längre bak. Då tycker jag mig ha upptäckt att objektiven (Canon 35/2.0, 50/1.4 och 100/2.0) frontfokuserar. När jag fokuserar på paketet som står längre bak så har oftast skärpan varit bättre på det främre paketet. Jag har testat från fullt öppen bländare i hela steg till bländare 4. Jag har hela tiden använt timer så det ska inte bero på rörelse hos kameran/fotografen.

Idag fick jag i alla fall rådet att fota samma motiv först med autofokus och sedan med Live View med AF-ON-knappen så det har jag gjort. Medföljande bild är tagen med ett Canon EF 50/1.4 men på bländare 2.8. Är detta en skarp bild i era ögon?

Jag har inte skärpt bilden något och tyvärr är den lite underexponerad också men det är i alla fall ett fullt utzoomat utsnitt från mitten av fotot. Jag brukar få väldigt skarpa bilder på bländare 2.8 med det objektivet på min 40D. Jag har även en liknande bild med mitt 100/2 fullt öppen om det skulle vara av intresse.

Om ni har andra tips om hur jag kan testa kameran så mottages dessa förstås också. Har inga avancerade grejer hemma dock och inte heller någon skrivare för eventuella testkartor. :(

Bilagor

• Testbild.jpg
    Testbild.jpg
    91.4 KB · Visningar: 874
Hej !

Koppla upp kameran mot datorn via usb.

Starta EosUtil. Live view

Zoooma upp rejält, det är nu lätt att se vilken maxskärpa samt vilken
bländare som ger bäst resultat, detta givetvis i manuellt kamera inst.
Jämför även mitt-kantskärpa.

( Max brukar vara vid 5,6 om det är en bra optik. )

Byt mellan AF och manuellt och se om skärpan hamnar på samma ställe.

Bli inte förvånad om det blir en annan rangordning på objektivsamlingen
än vad man först trodde.

---------------

Det är inte så lätt att ha mer än ogrundade åsikter om din bild, visa
helst hela så att det går att bedömma.

//MW

Du kan lätt göra en egen referensbild genom att fokusera manuellt i LiveView. Ställ kameran på stativ (eller lägg den på ett bord) växla till LiveView. Förstora maximalt. Fokusera sedan manuellt till maximal skärpa. Exponera en bild.
Låt kameran ligga kvar. Växla till vanligt läge. Vrid fokus till oändligt. Använd AF och ta en bild.
Jämför dina bilder.
Om den manuella bilden är bättre så har du AF-problem.

Petter ...

Du kan lätt göra en egen referensbild genom att fokusera manuellt i LiveView. Ställ kameran på stativ (eller lägg den på ett bord) växla till LiveView. Förstora maximalt. Fokusera sedan manuellt till maximal skärpa. Exponera en bild.
Låt kameran ligga kvar. Växla till vanligt läge. Vrid fokus till oändligt. Använd AF och ta en bild.
Jämför dina bilder.
Om den manuella bilden är bättre så har du AF-problem.

Petter ...

Petter: Den jag pratade med tidigare idag (han jobbar inom foto) ansåg att testet skulle göras mellan vanliga autofokus och "autofokus" (via AF-ON-knappen) på Live View och inte mot manuell fokus eftersom den kontrastdetekterande autofokusen fungerar på ett annat sätt än den vanliga och att manuell fokus är osäkrare.

*pausmusik*

Nåja. Testade igen nu och med alla tre sätt. Manuell fokus blev bäst, vanlig autofokus klart sämst medan AF-ON/Live View blev aningen bättre än autofokus.

MW: Blir faktiskt inte riktigt klok på vad du menar att jag ska göra.

EDIT: Har tyvärr inget ställe där jag kan lägga upp bilder i full storlek. :(

Senast ändrad:
Petter: Den jag pratade med tidigare idag (han jobbar inom foto) ansåg att testet skulle göras mellan vanliga autofokus och "autofokus" (via AF-ON-knappen) på Live View och inte mot manuell fokus eftersom den kontrastdetekterande autofokusen fungerar på ett annat sätt än den vanliga och att manuell fokus är osäkrare.

*pausmusik*

Nåja. Testade igen nu och med alla tre sätt. Manuell fokus blev bäst, vanlig autofokus klart sämst medan AF-ON/Live View blev aningen bättre än autofokus.

MW: Blir faktiskt inte riktigt klok på vad du menar att jag ska göra.

EDIT: Har tyvärr inget ställe där jag kan lägga upp bilder i full storlek. :(

Canon rekommenderar manuell fokus i LivwView när det är noga.

Om ditt AF-problem är störande så kan du lämna in kameran på justering. Det går på garantin.

Petter ...

Är det inte objektivet som skall skickas in för justering?

Jag upplever samma sak med alla mina tre AF-objektiv. De agerar inte så med min 40D däremot så jag utgår från att det är kameran som det är fel på.

Jag kanske ska säga att det är inte bara på nära håll som jag upplever bilderna som oskarpa utan alla sorters bilder och avstånd och även nedbländat. Har även fotat med ett EF 24/1.4 nedbländat mellan 3.2 till 8 och det blev otroligt mjuka bilder hela vägen och flera gånger helt ut fokus. Slutartiderna har varit snabbare än 1/125s så det beror inte på det heller.

Hej! !

I stort sätt som alla andra föreslagit, förutom att
använda Eos Utilitys Live möjlighet, mycket
enklare och överskådligare att se på en stor
dtorskärm än en liten kameraskärm, visserligen
lite uppdateringstid, men vem har bråttom.

Ett suveränt sätt att jämföra objektiv, prova ut
bästa bländare mm.

Behöver inte vara en bild i full upplösning,
bara en bild som visar hela utsnittet.

//MW

ANNONS
Götaplatsens Foto