Annons

Digitalisera diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Egna inställningar kamera. Manuellt, ISO 100, bländare 11, tid 1 sekund. Testa för bästa resultat.

Använder du och ni andra autofokus eller manuell fokus?
Varför i så fall?
Jag har använt autofokus fram till nu men funderar på om det är det är bra eller inte.
Tacksam för tips och råd i ämnet.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Använder du och ni andra autofokus eller manuell fokus?
Varför i så fall?
Jag har använt autofokus fram till nu men funderar på om det är det är bra eller inte.
Tacksam för tips och råd i ämnet.
Jag styr kameran helt med Canon EOS Utility på datorn, där använder jag AF för grovinställning och "nudgar" sedan manuellt i inzoomat läge på skärmen för bästa fokus.
 

apersson850

Aktiv medlem
Snabbaste arbetsflödet får man nog med en skanner som tar diabildsmagasin. Det finns en dyr sådan från Reflecta.

Har någon i tråden provat något liknande och kan kommentera om hur bra resultat man får?
Jag köpte en sådan. Finessen är ju att den tar ett magasin i taget, på egen hand.
Jag nöjde mig med att scanna så bilden fyller en Full-HD TV-skärm. Scannern kan gå till dubbla den upplösningen, men det tar längre tid. Jag var heller inte ute efter att scanna bilderna och sedan slänga dem, utan kan alltid scanna om en bild, om jag vill ha den bättre.

När jag väl experimenterat fram vilka inställningar som gav rimliga resultat tuffade det på bra. Sämst var nog själva mekaniken i scannern. Jag fick göra lite små modifieringar på den för att få bra driftsäkerhet.

Scannern är just mekaniken. Styrningen får man från en dator, som måste vara kopplad till scannern för att det ska fungera. Bilderna hamnar också i den datorn, vartefter de scannas.

Jag har kört igenom drygt 15000 bilder i den nu, skulle jag uppskatta det till.

Här är ett bildalbum som innehåller scannade diabilder. Kvalitén blir inte som digitalbilderna jag tar idag. Det beror på både filmen, scanningen och själva fotograferingen. En del av bilderna är tagna med manuell fokusering. En liten miss där straffar sig direkt.
Här är ett heldigitalt album, med samma typ av bilder, som jämförelse.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag styr kameran helt med Canon EOS Utility på datorn, där använder jag AF för grovinställning och "nudgar" sedan manuellt i inzoomat läge på skärmen för bästa fokus.
Ska testa det.
Kollar du skärpan/filmkornen i mitten då?
Använder också EOS utility sedan några veckor efter att ha sett en video på Youtube. Först ville programmet inte starta eller fungera så efter ominstallation så funkar det nu. Körde direktfångst i Lightroom tidigare men här ser jag bilder bättre på skärmen innan den tas.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag köpte en sådan. Finessen är ju att den tar ett magasin i taget, på egen hand.
Jag nöjde mig med att scanna så bilden fyller en Full-HD TV-skärm. Scannern kan gå till dubbla den upplösningen, men det tar längre tid. Jag var heller inte ute efter att scanna bilderna och sedan slänga dem, utan kan alltid scanna om en bild, om jag vill ha den bättre.

När jag väl experimenterat fram vilka inställningar som gav rimliga resultat tuffade det på bra. Sämst var nog själva mekaniken i scannern. Jag fick göra lite små modifieringar på den för att få bra driftsäkerhet.

Scannern är just mekaniken. Styrningen får man från en dator, som måste vara kopplad till scannern för att det ska fungera. Bilderna hamnar också i den datorn, vartefter de scannas.

Jag har kört igenom drygt 15000 bilder i den nu, skulle jag uppskatta det till.

Här är ett bildalbum som innehåller scannade diabilder. Kvalitén blir inte som digitalbilderna jag tar idag. Det beror på både filmen, scanningen och själva fotograferingen. En del av bilderna är tagna med manuell fokusering. En liten miss där straffar sig direkt.
Här är ett heldigitalt album, med samma typ av bilder, som jämförelse.
Blev ju riktigt bra. Antingen skannar den jäkligt bra eller så var du duktig att sätta exponeringen.
Hur långt tid tar det att skanna en bild i 3600 dpi med dammborttagning?
Vad har du för intställningar för skanningen?
 

S320

Medlem
Kan inte en händig person bygga en diascanner genom att koppla på en systemkamera med objektiv på en gammal
projektor som kan mata magasin?
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Kan inte en händig person bygga en diascanner genom att koppla på en systemkamera med objektiv på en gammal
projektor som kan mata magasin?
Jag har sett sådana byggen men jag tror inte att det innebär någon stor fördel jämfört med en helt manuell hantering på ljusbord (motsv) såvida man inte har ett stort antal diabilder (läs: många tusen) redan lagrade i magasin. Man behöver ju ändå fokusera, exponera och hantera filerna manuellt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Hur långt tid tar det att skanna en bild i 3600 dpi med dammborttagning?
Vad har du för intställningar för skanningen?
Ja du, komma ihåg det nu...

Jag satte i ett magasin, med bilderna från en rulle, och så fick den stå där och tugga. Jag satte i ett magasin på morgonen, åkte till jobbet, satte i ett när jag kom hem, så fick den tugga igen, och så blev det ibland ett på kvällen, ibland bara ett innan jag gick till sängs, beroende på om jag hade möjlighet att byta på kvällen eller ej.
Det tar nog några minuter per bild, vilket förstås innebär att en rulle tar mer än en timme. Men den sköter ju sig själv.

Jobbet jag gjorde var att plocka fram alla bilder, blåsa på dem, sätta dem i magasinet och sen plocka ur dem igen.

Jag har, sedan jag tog den första diabilden 1977, försett dem med ett nummer. Varje bild heter exempelvis 1121401, där 112 är rullens nummer, 14 bildens nummer i rullen och 01 en kod för vad som är på bilden. I det här fallet orienteringstävling i Sverige. Sen har jag ett register där varje bild är bokförd, så det är relativt enkelt att få ut en lista på alla bilder på orienteringstävlingar i Sverige, tagna under 1979, exempelvis. När jag scannade ville jag att filerna automatiskt skulle få samma nummer som redan står på ramen. Då fick jag lägga in så att filnamnet började med 11201 och sedan ökas med ett för varje bild. Därför kunde jag inte fylla magasinet med 50 bilder, eller 100 om det är Agfa CS, utan fick scanna motsvarande en filmrulle i taget. Om någon bild saknades lämnade jag ett tomt fack i magasinet, så fick jag en vit bild med ett utfyllnadsnummer. Kanske den bilden satt i något annat magasin, eller kastats bort för att den var hopplös.

Vilka inställningar jag hade i den medföljande mjukvaran minns jag inte rakt av. Men jag provade fram vilka av de automatiska justeringar som man kunde få som passade rimligt bra till de flesta bilderna, och så fick den snurra på så. Jag kan ju som sagt scanna om dem om jag vill ha något särskilt. Jag har inte slängt bilderna.
 

ulfsve

Medlem
Ni som fotar av bilderna, kör ni jpeg direkt eller raw? Jag är både dålig på och rätt trött på efterarbetet vid datorn, skulle gärna vara klar redan vid avtrycket. Vissa bilder kanske är värda tiden men de flesta dior jag har är bara en massa släktingar på.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kan inte en händig person bygga en diascanner genom att koppla på en systemkamera med objektiv på en gammal
projektor som kan mata magasin?
Jag tror inte på lösningar med gamla projektorer om det inte bara handlar om att det ska gå fort. Jag tror att man kommer ångra sig om man bryr sig det minsta om kvaliteten på det material man skapar för efterbehandling.

Projektorer kräver ramar och om de som mina varit monterade med glas så hade det inte gått. De var ibland mjölkiga med newtonringar, damm m.m. jag skrotade mina och har aldrig kommit på tanken att montera i ramar igen utan glas inför skanningen/reprofoto.

Det andra abret är att spelet ram-magasin är för stort för att funka bra med det riktigt korta skärpedjup man får med säg ett 100 mm makro. Ramarna riskerar också att luta i förhållande till kamerans sensorplan. 1mm bara som det väl kan bli i ett magasin är riktigt mycket i ett sammanhang som detta.

Det där med projektorlösningar låter mest som fort men fel i mina öron
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Ni som fotar av bilderna, kör ni jpeg direkt eller raw? Jag är både dålig på och rätt trött på efterarbetet vid datorn, skulle gärna vara klar redan vid avtrycket. Vissa bilder kanske är värda tiden men de flesta dior jag har är bara en massa släktingar på.
Raw så man har så mycket information kvar som möjligt av det sensorn fångar
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Ni som fotar av bilderna, kör ni jpeg direkt eller raw? Jag är både dålig på och rätt trött på efterarbetet vid datorn, skulle gärna vara klar redan vid avtrycket. Vissa bilder kanske är värda tiden men de flesta dior jag har är bara en massa släktingar på.
Genomgående RAW, oavsett motiv. Hårddiskutrymme (och även molnlagring) är relativt billigt och det känns dumt att begränsa sig om man inte måste. Sen behöver man ju inte efterarbeta mer än nödvändigt, det går ju att batchexportera allt rakt av till JPEG om man vill.
 
ANNONS