Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är du medlem i en fotoklubb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Är du medlem i en fotoklubb?

  • Ja

    Röster: 99 27.0%
  • Nej

    Röster: 206 56.3%
  • Har varit

    Röster: 41 11.2%
  • På gång

    Röster: 20 5.5%

  • Totala väljare
    366
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Snacka om bild

För er som bor i Stockholm rekommenderar jag Enskede Fotoklubb. En klubb med många duktiga fotografer där det pratas mycket bild.

Vi brukar ha yrkesfotografer som visar bilder och bedömmer medlemmarns bilder. Några av de som besökt oss nyligen är modefotografen Mårten Levin, matfotografen Björn Lindberg, DNs fotograf Fredrik Funck. konstfotografen Bruno Ehrs osv.

Välkomna och givetis har vi mörkrum!
 

Honkamaa

Aktiv medlem
Jag är ju väldigt novis och nybörjare vad gäller fotografering. Har bara en digitalkamera för tillfället (Sony DSC F707) men planerar att köpa en EOS300 inom kort. Är det att rekommendera för min utveckling som fotograf att jag går med i en fotoklubb?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Att gå med i en fotoklubb är bra för alla som gillar foto. Alltid bra att titta på andras bilder och ha någon att sncka foto med.
 

acke

Avslutat medlemskap
Honkamaa skrev:
Är det att rekommendera för min utveckling som fotograf att jag går med i en fotoklubb?
Ja, om du går med i rätt fotoklubb. Det finns bra klubbar där entusiasmen och kreativiteten flödar. Det finns också trista klubbar som domineras av gamla stofiler som bara kommer för fikats skull.

Om du talar om var du bor så finns här säkert fotoklubbister som vill värva dig.:)
 

pettersson

Aktiv medlem
Ja; värmlJa, om du går med i rätt fotoklubb.

Men som Acke skrev:

"Det finns bra klubbar där entusiasmen och kreativiteten flödar. Det finns också trista klubbar som domineras av gamla stofiler som bara kommer för fikats skull."

Så är det många åldringar som har varit mer aktiva än dom är nu.
En darrade så med sn kaffekopp så han spilde kaffe på ett par av mina papper. Stativ i all sin ära men det är ju bra att kunna plåta på frihand med. :D

Så var det en som skulle visa diabilder och hade köpt en övertoningsenhrt som bara krånglade. Han visade bilder från tyska kyrkor. BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Verkade vara mer som en social klubb mer än en klubb för foto intreserade...
Medelåldern: +90(?) :confused:

Men håller man sig till sånna man vet är ok så är det inga problem, har inte varit medlem så länge heller så man finner säkert fler "guldkorn"

Andreas.
 

pettersson

Aktiv medlem
Vad faen har jag skrivit???????????:confused:
"Ja; värmlJa, om du går med i rätt fotoklubb. "
"Ja; värmlands största tydligen" ska det stå.
 

Jimsan

Aktiv medlem
acke skrev:
Det finns också trista klubbar som domineras av gamla stofiler som bara kommer för fikats skull.
Det behöver inte vara negativt att vara med i en fotoklubb med äldre personer.
Många av dessa personer kanske hållt på med foto i 30-40 år. Tänk vilken kunskap de sitter inne med.
Där har man ett utmärkt tillfälle att lära sig något om man är nybörjare.
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Det bästa med att vara med i en fotoklubb är ju att det finns (för det mesta)mörkrum,studioblixtar etc.Så man slipper investera i sånt själv.
 

påhittat

Aktiv medlem
Fotoklubb med mörkrum söker jag i Stockholm.

Enskede har jag besökt men deras mörkrum kommer man inte in i på kvällar och helger tror jag.
Järnvägarnas FK har jag meilat(väntar svar).

Jag bor i Blackeberg, finns det någon i närheten, längs tunnelbanan?
Finns det någon som hyr ut mörkrumsplats på kvällar och helger i närheten?
 

sagan

Avslutat medlemskap
nä, föreningsliv och Fotoklubbar eller konstföreningar är inte min grej..gillar att pula för mig själv eller med vänner utan att blanda in klubbar/föreningar. problemet med klubbar/föreningar som jag ser det, är att det alltid finns några man inte fungerar ihop med..så det är bättre att välja själv vilka man vill umgås med..så slipper man massa trista typer. :D
 

palle

Medlem
Vill gärna vara med i en fotoklubb

Hej Bor i Järfälla, Var finns det en fotoklubb inom en radie med högst 30 min tågresa?

Tänkte att det skulle bli roligt med att träffa lika sinnade och lite annorlunda folk med "rak horisont.:)
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Fotoklubb

Palle det finns en fotoklubb i KISTA inte långt från dej som är ganska aktiv. Har inte själv varit medlem där men har hört ganska mycke om dom.
Sundbyberg har en fotoklubb som håller till i biblioteket där . Den gick jag ur pga att dom inte hade egna lokaler med mörkrum. Nu vet jag inte hur det är.
//Lars-Åke
 

acke

Avslutat medlemskap
Jimsan skrev:
Det behöver inte vara negativt att vara med i en fotoklubb med äldre personer. Många av dessa personer kanske hållt på med foto i 30-40 år. Tänk vilken kunskap de sitter inne med. Där har man ett utmärkt tillfälle att lära sig något om man är nybörjare.
Självklart finns det många äldre fotoklubbister som är "still going strong" och som gärna delar med sig av sin visdom. De är guld värda!

Men sen finns det ju en och annan fotoklubb där fikat är den självklara höjdpunkten. Prylsnacket kommer som god tvåa. Blir det sedan tid över så kanske man tittar på en bild eller två. Såna klubbar är trista, eller hur?:p
 

Maverick

Aktiv medlem
Har varit med och är nog på gång igen för att få tillgång till mörkrum. De har dessutom startat en galleria som är väldigt bra.

Det roliga är att det tycks vara de yngre som är konservativa och springer omkring med FM2or och T-MAX medans de lite äldre ha införskaffat senaste digitalkamera och datautrustning :p

/Maverick
 

Mithrandir

Aktiv medlem
Jag har gjort några halvhjärtade försök att gå med i Varbergs Fotoklubb och anmält mitt intresse på deras website. Har dock inte fått svar från dem.

Jag känner att det är dags att lära sig mörkrumsarbete och då torde ju en fotoklubb vara den bästa lösningen. Dessutom träffar man ju likasinnade. :)
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Vad vore jag utan Gävle Fotoklubb?
Vi träffas ungefär var tredje vecka, fikar, bedömer varandras bilder, och lyssnar på föredrag. Medlemmar; kanske 20-30 st. Sen har vi ju mörkrum och möjligheter att kopiera färg. Finns inget roligare...!
 

xavslut

Avslutat medlemskap
:D Har under hela min karriär som naturfotograf varit medlem i någon fotoklubb. Är sedan 1991 medlem i Fotoklubben Kamera i Ängelholm, och var i 1988 med om att starta Bildgruppen PhotoNatura där jag fortfarande är medlem.

För mig är fotoklubben en viktig social upplevelse, där jag kan ta en god kopp kaffe och sedan prata foto med andra fotointresserade. För mig som yrkesfotograf är det mycket viktigt att inte förlora det fotfästet i amatörmässig entusiasm som fotoklubben ger.

Jag vet att det finns många insomnande fotoklubbar runt i Sverige som kanske inte kan ge sina medlemmar så mycket, men är man aktiv och entusiastiskt själv kan detta vara med på att höja aktiviteten i den egna fotoklubben. Detta får man sedan tillbaks igen när klubben blir aktiv och viril igen.

Rent bildmässigt ger nog inte fotoklubben mig några större idéer och någon större bildinspiration. Men den öker trivseln, ger mig många fotokompisar och motiverar mig till att hålla samma höga intensitet som under de första åren.

Tycker alla fotointresserade borde vara medlem i någon fotoklubb. Det är bara nyttigt för den egna fotograferingen. Och INGEN fotograf är så god att han/hon kan anse sig vara för god för den vanliga fotoklubben.

Yrkesfotografen som enbart ser på sin verksamhet som ett yrke, och som enbart omgås med yrkesaktiva kollegor förlorar för eller senare glöden att förnya/förbättra/utveckla sitt fotograferande.:rolleyes:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS