Annons

Är gräset löjligt grönt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hawk_

Ny medlem
Hej!

Jag vet inte om detta riktigt är rätt plats för denna fundering...

Detta gäller vissa befintliga digitala bilder (tagna med en Panasonic FZ5).

Saken är den att på de skärmar jag har tillgång till (vilka iofs antagligen kan vara knasiga vad gäller färgåtergivningen) så ser dessa bilder helt okej ut.

På fotopapper, "framkallade" av Fujicolor, så ser dock gräset närmast löjligt grönt ut.
Gräset har en blågrön touch som definitivt ser onaturlig ut.
Jag uppfattar dock inte hela bilderna som att de fått en blågrön ton, utan endast t.ex. gräset i det här fallet.

Kan någon säga om den bifogade bilden ser ut att vara gräs eller om det mer ser ut som något slags algbeläggning på marken?

Om "algbeläggning": Hur skulle ni rekommendera att man får det mer gräsartat, utan att hela bilden förvrängs färgmässigt.

Om "gräs": Ligger felet i så fall hos Fuji? Är det i så fall sannolikt att man skulle få bättre resultat om man vänder sig någon annanstans eller bör jag själv försöka gå runt problemet på något sätt enligt punkten ovan?

(Den bifogade bilden är en del av bilden som jag tyckte såg ut att illustrera det hela ganska väl, nedskalad.)

Bilagor

• foo.jpg
    foo.jpg
    36.7 KB · Visningar: 858
StefanM skrev:
På min skärm ser det helt ok ut i alla fall. Testa och kalibrera med Adobe gamma i kontr.panelen.

Ok, tack för ditt svar. Jag får försöka kika på det...

Dock är jag förstås allra mest intresserad av vad man bör göra åt det hela, även om det förstås är bra om jag själv kan se bilden mer som den verkligen är (om det är så att den verkligen borde se ut som den gjorde på papper).

Halloj Håkan,
Så här kan du tex göra för att dämpa det "karamellgröna".

Bilagor

• gräs2.jpg
    gräs2.jpg
    34.1 KB · Visningar: 761
Ok, tack så mycket... (Jag förstår det som att du bekräftar att gräset faktiskt ser lite "tveksamt" ut redan här genom att du kallar det karamellgrönt...)

Håller med Bernt, det ser lite "karamellgrönt" ut (mycket bra ordval Bernt). Bifogar också ett experiment (i Gimp). Jag använde liknande metod som Bernt, fast jag överlagrade (40%) en nästan svartvit kopia där högdagrarna hade en fått en lätt blåton och skuggorna en brun (en plugin jag har som fixade den kopian), sedan en lätt oskarp mask 40/0,4. Funkade fint.

Bilagor

• foo1.jpg
    foo1.jpg
    41.8 KB · Visningar: 554
Innan jag åkte till thailand trodde jag inte gräs kunde bli så grönt, men det var grönare än något annat jag sett. Sen att jag aldrig sett det i sverige är en annan femma.

Tycker Bernt Carlzon alt ser bäst ut, solljuset skvallrar om varm kvällsol, och även om det inte skulle vara det så ser lite gul kvällssol trevligare ut.

Jag hade inget problem med det karamelliga heller förutom att det var lite kontrastlöst. Ibland kan grönt gräs bli verkligen grönt. Men oftast är det inte det men skall man återge gräset precis som det verkligen ser ut kan det se alldeles för tråkigt ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto