Jag som haft Canon sen 1975 tycker att Nikons arrangemang av manöverdon på deras kameror är ungefär så korkat som det skulle kunna bli om några helidioter anstränger sig ett bra tag för att röra till det så mycket som möjligt.
Oj! Så illa
Själv körde jag Canon från ungefär 1980 och i många år framåt, mest med en F1 (som jag har kvar än - den sökaren saknar jag ...)
Mest märks det genom att jag fortfarande i stressade situationer reflexmässigt vill vrida år fel håll när jag byter objektiv, men annars gick det rätt snabbt att vänja sig vid Nikon (som jag började med i digitaleran).
Jag har ju även kört en del moderna Canon och visst finns det saker som skiljer, men i det stora hela är de och Nikon i slutändan mer lika än olika. Känns som om 90% av funktionerna fungerar ungefär likadant.
Under fotografering stör jag mig nog ärligt talat mycket mer på saker som att olika kameror (även inom samma märke) har olika timing, alltså avtrycksfördröjning och sådant, än att ett reglage sitter olika. För mig känns det alltså ofta svårare att växla fram och tillbaka mellan säg en D90 och en D3, än mellan en D3 och en Eos 1D.
Men skillnaderna i vad som uppfattas som intuitivt är rätt intressanta. Det går inte att låta bli att fundera om kamerorna skulle kunna bli mer anpassningsbara än de är idag ... Där tycker jag att Olympus E3 och E-5 är föredömliga, du har fler möjligheter att ge knappar och rattar nya roller där.