Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är min Canon Speedlite 420EX felbyggd?

Produkter
(logga in för att koppla)

lasselotus

Aktiv medlem
Är det ingen annan än jag som funderat över blixten Canon Speedlite 420EX. Jag har en EOS 20D med batterigrepp. Och när man "vänder" på kameran för att använda batterigreppet så vill man ju kunna vrida på blixten. Jovisst går det. Men när jag vrider på blixthuvudet åt höger kan jag "bara" vrida huvudet 90grader. Medans om jag vrider huvudet åt vänster dvs ner i backen så kan jag vrida huvudet 180 grader.

Jag skulle vilja ha haft den vridbar 180 grader i båda riktningar, eller åtminstonde tvärtom. Ingen annan som har funderat över detta? Eller är det min blixt som är "felbyggd"?

Ok... det var ju "synd" men är det inte lite märkligt? Har de inte tänkt till när de byggde blixten eller är jag helt ute och cyklar?

Den är nog rätt byggd enligt specifikation, men har möjlihget att bli bättre genom att anpassas till kundernas önskemål om 180 grader i alla riktningar.

Canon har äntligen(!) insett detta och gjort en omdesign i och med 580EX. Den kan vrida 180 grader åt båda håll:) Och med enhandsgrepp, dvs en låsknapp för både tilt och vrid, 550EX har två spärrar, hopplöst jobbigt.

Alltså, jag fattar inte riktigt. Säger du att batterigreppet bara har avtryckare om man vrider kameran medsols?

Jag har också en 420EX och jag vrider min blixt åt rätt håll (uppåt) när jag fotar porträtt, genom att vrida kameran motsols (normala avtryckaren högst upp). Är det mig det är fel på, eller är det för att jag är vänsterhänt som jag vänder kameran åt det hållet (då jag stödjer objektivet i min starkare och mer stadiga vänster hand)?

Jag funderar nämligen på ett batterigrepp då kameran blir lite stadigare när den har min Canon 80-200/2.8 L påmonterad, men om jag måste vrida kameran (i mitt tycke) åt fel håll, vet jag inte om jag vill ha ett grepp.

CyberPet skrev:
Alltså, jag fattar inte riktigt. Säger du att batterigreppet bara har avtryckare om man vrider kameran medsols?

Jag har också en 420EX och jag vrider min blixt åt rätt håll (uppåt) när jag fotar porträtt, genom att vrida kameran motsols (normala avtryckaren högst upp). Är det mig det är fel på, eller är det för att jag är vänsterhänt som jag vänder kameran åt det hållet (då jag stödjer objektivet i min starkare och mer stadiga vänster hand)?

Jag funderar nämligen på ett batterigrepp då kameran blir lite stadigare när den har min Canon 80-200/2.8 L påmonterad, men om jag måste vrida kameran (i mitt tycke) åt fel håll, vet jag inte om jag vill ha ett grepp.

Alla kameror är gjorda för högerhänta vad jag vet, jag är också vänsterhänt, men jag vrider kameran medsols för att få sökaren högst upp, men det går inte med vertikalgreppet om man vill använda dess avtryckare, men vrider du motsols så blir det precis som för en högerhänt, du kanske inte är lefty trots allt :)

Senast ändrad:
Nu är jag nog ute och cyklar ? Att jag vrider medsols beror ju enbart på att jag föredrar att få sökaren högre upp då den ligger mer åt vänster, det har inget att göra med att jag är vänsterhänt skulle jag tro utan något som jag gjort från början, kanske det är fler som gör så, högerhänta alltså ?

Aaah... så då kommer det att funka för mig, då jag tydligen vänder kameran rätt i alla fall. Jag vet nämligen att jag fått skäll för att jag vrider kameran "fel" och har avtryckaren högst upp istället för längst ner när jag inte använt batterigrepp. Provade kompisen 1D och då vände jag tydligen rätt... fast jag fick famla lite med att hitta knappen ändå.

Men ditt problem att vrida blixten 180 grader åt ena hållet, fattar jag inte riktigt. Vrider du den 180 grader får du ju blixten i ansiktet ändå så att säga om du vinklar den för att ta en porträttbild. För att ta porträtt går det ju att vrida blixten uppåt för att studsa i taket oavsett hur man vänder kameran..... det borde väl räcka.

Eller har jag missförstått något, igen?

När du använder vertikalgreppet så lägger du högerhanden på kamerans (vertiklalgreppets) undersida och vrider motsols, då har du vertikalavtryckren överst perfekt för pekfingret,
du använder alltså inte det normala greppet utan håller kameran i vertikalgreppet.

CyberPet skrev:

Vad det hela handlar om är att det är mycket användbart att kunna vrida blixthuvudet snett uppåt+bakåt då man t ex har en vit vägg att studsa mot och det går inte om man inte vrider kameran medsols med t ex 420EX, vilket inte rimmar med/utan batterigrepp eftersom avtrycken hamnar längst ner.

ANNONS
Götaplatsens Foto