Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är min (nya) kamera använd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej
Har köpt en ny kamera (D610). Efter att jag laddad batteriet och plockat ihop kameran så står det i instruktionsboken: "En dialogruta för att välja språk visas första gången kameran slås på" där tid , språk, datum etc ska ställas in. Detta var redan inställt, denna ruta kom alltså inte ens upp. Tänkte inte så mycket på detta. Men nu när jag skulle spara inställningar på U1 och U2 så ser jag att U2 redan har inställningar sparade (Typ JPEG, AF-A m.m).

Kan min kamera vara använd? Köpt online hos en erkänd bra återförsäljare. Kameran såg ej upp packad ut. Antal exponeringar kan stämma. Datum och tidinställning stämmer, eller kl går 2min fel...

Vad tror ni? Eller är jag bara paranoid.

MVH John

Senast ändrad:
Svårt att säga, kan ju vara så att den har packats upp och fingrats på.
Köpte en telefon i butik för 1 1/2 år sen, det fanns redan kontakter inskrivna.
Men tyvärr var det inga jag kände.
Jag tror mer på att objektiv ofta skickas tillbaka och säljs igen, annars finns
det många objektiv som skrotas. Antal exponeringar går att nollställa,
men det går väl att kolla ändå? Ska väl finnas info om hur många gr. slutaren
har utlösts oxå.

Det är mycket möjligt och även troligt att den är såld tidigare och återlämnad enligt öppet köp som alla butiker erbjuder och då är ofta grundinställningarna gjorda och lite tester exponeringar gjorda av första köparen som sedan av någon anledning ångrade sig och returnerade varan.

Det är väldigt vanligt inom elektronikbranschen och när en vara kommer tillbaka så är det standard hos butikerna att den varan levereras ut som "ny" utan att man talar om för kund 2 att den är återlämnad och såld igen, samma gäller med datorer, mobiler och annan elektronik har stött på detta flertal gånger själv och när jag blivit kontaktad av kunder som haft problem.

Värsta exemplen var en kund som köpt en "ny" mobil där det fanns ca 100 SMS i form av porrsnack och en mängd bilder tagna med mobilens kamera även det porr, så gissa om den äldre damen som köpte den blev förtvivlad!
Annat likartat exempel var en dator som såldes som "ny" av en av kedjorna och var inte bara startad och grundinstallerad utan det fanns flera piratprogram installerade i den samt en massa mail och bilder!

Men ärligt så förstår jag inte varför så många förvånas när man får dessa inbyten då ju just öppet köp är ett av de starkare argumenten när Ni själva köper och vill kunna testa en vara och ha tryggheten att skicka tillbaka om Ni inte är nöjda.
Tror Ni att de återlämnade varorna skrotas eller vad?

För butikerna är det stora pengar det gäller för skulle de tala om detta i varje fall så skulle kunderna som köper varan andra gången kräva prisavdrag och då blir det förlustaffär för butiken på den varan och då kniper de käft. Bara allt är med tillbaka och är snyggt packat samt inga synliga märken på grejorna så åker det snabbt upp på hyllan igen och säljs utan att meddela kunden om att varan faktiskt är använd.

Tycker personligen att det är dålig stil och de gånger jag upptäcker detta så går jag tillbaka och kräver en rejäl rabatt retroaktivt och det brukar jag få, det enda positiva är ju att garantin gäller som om den var ny vilket är en trygghet iaf.

Det är mycket möjligt och även troligt att den är såld tidigare och återlämnad enligt öppet köp som alla butiker erbjuder och då är ofta grundinställningarna gjorda och lite tester exponeringar gjorda av första köparen som sedan av någon anledning ångrade sig och returnerade varan.

Det är väldigt vanligt inom elektronikbranschen och när en vara kommer tillbaka så är det standard hos butikerna att den varan levereras ut som "ny" utan att man talar om för kund 2 att den är återlämnad och såld igen, samma gäller med datorer, mobiler och annan elektronik har stött på detta flertal gånger själv och när jag blivit kontaktad av kunder som haft problem.

Värsta exemplen var en kund som köpt en "ny" mobil där det fanns ca 100 SMS i form av porrsnack och en mängd bilder tagna med mobilens kamera även det porr, så gissa om den äldre damen som köpte den blev förtvivlad!
Annat likartat exempel var en dator som såldes som "ny" av en av kedjorna och var inte bara startad och grundinstallerad utan det fanns flera piratprogram installerade i den samt en massa mail och bilder!

Men ärligt så förstår jag inte varför så många förvånas när man får dessa inbyten då ju just öppet köp är ett av de starkare argumenten när Ni själva köper och vill kunna testa en vara och ha tryggheten att skicka tillbaka om Ni inte är nöjda.
Tror Ni att de återlämnade varorna skrotas eller vad?

För butikerna är det stora pengar det gäller för skulle de tala om detta i varje fall så skulle kunderna som köper varan andra gången kräva prisavdrag och då blir det förlustaffär för butiken på den varan och då kniper de käft. Bara allt är med tillbaka och är snyggt packat samt inga synliga märken på grejorna så åker det snabbt upp på hyllan igen och säljs utan att meddela kunden om att varan faktiskt är använd.

Tycker personligen att det är dålig stil och de gånger jag upptäcker detta så går jag tillbaka och kräver en rejäl rabatt retroaktivt och det brukar jag få, det enda positiva är ju att garantin gäller som om den var ny vilket är en trygghet iaf.

Det gör väl kanske inte så mycket om någon har använt kameran, det kan ju inte handla om så många exponeringar (har kollat på www.camerashuttercount.com). Sen kan man ju nojja över varför den första köparen lämnade tillbaka den...

Tycker du jag ska kontakta butiken? och isådant fall säga/kräva vad? eller ska jag bara låta de vara?

Tack för utförligt svar!

MVH

Det gör väl kanske inte så mycket om någon har använt kameran, det kan ju inte handla om så många exponeringar (har kollat på www.camerashuttercount.com). Sen kan man ju nojja över varför den första köparen lämnade tillbaka den...

Tycker du jag ska kontakta butiken? och isådant fall säga/kräva vad? eller ska jag bara låta de vara?

Tack för utförligt svar!

MVH

Det är nog mest känslan för Dig att Du köpt en "ny" kamera som inte var 100% ny utan hade varit ute, inte så att det gör något rent mekaniskt men just känslan att Du inte fick veta innan köpet finns och bara Du kan säga om det är OK, köper man ett Demo ex så är det ju en annan sak då vet man att den har hanterats och "blindexponerats" och det syns på priset och då är det ju OK för att man visste innan köpet.

En orsak jag kommer på är att första köparen har en D600 eller likvärdig och vill ta reda på om det är värt pengarna att uppgradera till D610, så man köper en och testar den och så insåg man att det inte var värt merkostnaden utan lämnar tillbaka den som öppet köp, alltså inget direkt fel på produkten utan bara inte prisvärt för den personen.

Om jag var Du skulle jag iaf kontakta butiken och tala om att Du upptäckt detta och vill höra vad de säger då Du tycker det är dålig stil av dem att inget säga, fråga om de erbjuder någon kompensation och att Du ändå har fullt skydd via garantin trots detta.

Sannolikt kommer de att försöka skylla ifrån sig och ljuger Dig rakt upp i ansiktet samt totalvägrar kompensation tills Du säger att isf skickar Du tillbaka den på öppet köp och köper en hos en annan butik, men får Du återbetalning/vara för ca 10-15% av värdet så behåller Du den.

Se sedan detta som en lärdom inför kommande köp hos näthandlare!

My 2 Cent

Jag måste flika in att många medlemmar här verkar ha som sport att beställa prylar testa dem och sedan skicka tillbaks dem på öppet köp.

Ett annat exempel är att vi skulle köpa en videokamera till mitt jobb hos SIBA. Kameran var uppenbart använd och tillbakalämnad på öppet köp. Det var sista exemplaret i butiken. Vi försökte förhandla om priset men det var tvärstopp, fullt pris gällde.

Det bästa är nog att beställa per telefon vid postorder och kräva att kameran är absolut ny från fabriken.

(Annars är det väl naivt att tro att butikerna ska stå för merkostnaderna och besvären med öppet köp och att kunderna inte får stå för det. Nästa kund så att säga)

Se sedan detta som en lärdom inför kommande köp hos näthandlare!

My 2 Cent

Vad har detta med näthandel att göra? Köper hellre från en renodlad foto- näthandlare än t ex Media Markt som är mitt alternativ för fysisk butik. Butiken som jag nu har köpt D610 är förövrigt både nät- och fysikbutik.

Ska kontakta butiken och se vad dom säger.

Mvh

Vad har detta med näthandel att göra? Köper hellre från en renodlad foto- näthandlare än t ex Media Markt som är mitt alternativ för fysisk butik. Butiken som jag nu har köpt D610 är förövrigt både nät- och fysikbutik.

Ska kontakta butiken och se vad dom säger.

Mvh

Det var denna rad Du skrev i första inlägget:
Kan min kamera vara använd? Köpt online hos en erkänd bra återförsäljare.

Det är bara så att det är mycket lättare för nätbutiker att göra det här men det är också utbrett i fysiska butiker eller de som är både och som Din då.

Frågan är kanske också vad juridiken säger.
En vara som har varit ute hos en kund, varit uppackad och returnerad är inte ny från leverantör.

Om jag spånar så borde leverantören vid postorder ta tillbaks varan och skicka en ny utan någon som helst merkostnad för kunden. Alltså skicka en fraktsedel till kunden så att kunden kan returnera den begagnade varan.

Mitt ord är järn men rätta mig gärna.

Frågan är kanske också vad juridiken säger.
En vara som har varit ute hos en kund, varit uppackad och returnerad är inte ny från leverantör.

Om jag spånar så borde leverantören vid postorder ta tillbaks varan och skicka en ny utan någon som helst merkostnad för kunden. Alltså skicka en fraktsedel till kunden så att kunden kan returnera den begagnade varan.

Mitt ord är järn men rätta mig gärna.

Funderar också på det, vad säger lagen? Har handlaren rätt att sälja en använd produkt som ny. Men antar att dom har lagen på sin sida och att det handlar om good will om dom vill ge någon kompensation.

Näthandlare (och annan distanshandel) måste enligt lag tillämpa 14 dagars ångerrätt, det behöver inte fysiska butiker göra (även om många erbjuder någon form av "öppet köp").

Det finns ju en hake i ångerrätten:
"Rätt att undersöka varan
Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den. Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan."

"väsentligt oförändrat skick" låter som en hake.

En kund kan tycka: För att prova kameran så måste den packas upp, batteriet laddas, minneskortet stoppas i och kameran provskjutas med alla möjliga inställningar.
Jag kan tycka att kameran är begagnad efter en sådan hantering.

Det finns ju en hake i ångerrätten:
"Rätt att undersöka varan
Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den. Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan."

"väsentligt oförändrat skick" låter som en hake.

En kund kan tycka: För att prova kameran så måste den packas upp, batteriet laddas, minneskortet stoppas i och kameran provskjutas med alla möjliga inställningar.
Jag kan tycka att kameran är begagnad efter en sådan hantering.

Jag instämmer med dig. Här i Canada går dessa varor såsom "Open Box" och är deklarerade såsom "returer" med rabatt. Min Blu-ray fick jag billigare på detta sätt exempelvis, det är inga fantasisummor du får i rabatt men det är rabatt och du är informerad!

MediaMarkt och Elgiganten brukar också sälja returvaror till nedsatt pris. Nu vet vi förstås inte ännu om det här är en returvara eller om det är något annat,

MediaMarkt och Elgiganten brukar också sälja returvaror till nedsatt pris. Nu vet vi förstås inte ännu om det här är en returvara eller om det är något annat,

Har de infört den policyn nyligen månntro?
Mobilen jag nämnde ovan kom från Elgiganten och datorn från Media Markt men det vore ju bra om de skärpt sig.

Elgiganten säljer returvaror till nedsatt pris i huvudsak när det lätt syns att de är begagnade, annars fortsätter de försöka sälja om öppet köp-varor som nya.

Stor eloge till kameradoktorn

Fick svar på mitt mail direkt på förmiddagen. Kameradoktorn beklagade vad som hade hänt och har postat en ny kamera samt ett minneskort som plåster på såren!.

Är verkligen hel nöjd!

Min erfarenhet är att denna service hade varit svårt att uppnå hos de stora elektronikjättarna.

EN STOR ELOGE TILL KAMERADOKTORN FÖR UTMÄRKT SERVICE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MVH John

ANNONS
Götaplatsens Foto