Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Är min skärm på väg att dö?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Hej hopp alla glada fotoentusiaster!

Jag har ett problem. Min skärm får en ton av rosa ibland. Det är framför allt när man stöter till den eller får den att gunga till på något sätt. Det har börjat komma den senaste veckan och blir mer och mer oroväckande. Försöker den tala om för mig att det är dags för den att åka till skärm-himlen?

Det är en Compaq V75, om det nu har någon betydelse.

Om den nu är på väg att kola, vad skall man tänka på när man inföskaffar en ny? Lite sugen på en platt historia...

Tacksam för svar
//Anders

Tyvärr är det nog så att den håller på att tyna bort. Fenomenet kan också uppstå om det är glapp i VGA-kabeln så kolla att den sitter ordentligt fastskruvad.

M

Det även vara så det är glapp inne i kabeln. Jag hade ett sådant problem med en skärmkabel.
Testa med en annan skärmkabel och se om det fungerar.

Det kan vara så att skärmen har sett sina bästa dagar, det kan också vara en kallödning, alltså en lödning där materialet inte blivit riktigt uppvärmt, då kan luftblåsor inuti lödningen göra att en sladd som sitter fast faktiskt glappar.

Ofta kan man höra en kallödd tråd som glappar i en skärms högspänningsdel, det brukar fräsa eller pipa väldigt högfrekvent, det är alltså trådänden som vibrerar... Kan ge underliga reaktioner på skärmen, allt från färgstick till att den inte fungerar alls, beroende på var lödningen sitter naturligtvis. Ofta går detta att bota tillfälligt med en rejäl dunk i skärmen!

Det kan naturligtvis vara en av färg-kanonerna som inte får rätt spänning, beroende på att någon komponent torkat eller bränts.

Felsökning är ju hela tiden en avvägning emellan värdet på skärmen och arbetet som går åt att felsöka...

ANNONS
Götaplatsens Foto