Annons

Är "Plexgear Combo Album Scanner Negativ- och fotoskanner" användbar?

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Fick fråga om den produkt kan var något att ha givet att kvalitetskraven är "modesta" och budgeten begränsad.

Givetvis är det väl som oftast så att man får vad man betalar för men jag har inte scannat på väldigt läge så jag ställer f frågan här om någon har erfarenhet av denna och kan avgöra om resultatet i alla fall kan landa på "användbart"

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/digitalisera-ljud-bild/dia-negativ/plexgear-combo-album-scanner-negativ-och-fotoskanner-p99088
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har den lite enklare modellen Plexgear Pixaver Lux. Den är användbar för att bättre kunna bedöma om ett negativ är värt att skanna med högre kvalitet. Det är inte en skanner utan en enkel digitalkamera så det går fort att få en bild ur den.

Jag tror att bildkvaliteten är ungefär densamma för de båda modellerna eftersom specifikationen på kameradelen är lika.
 

janc

Aktiv medlem
Tack för svaret !

Låter som rekommendationen blir att köpa något för dubbla priset med tanke på att det hur som helst handlar om att lägga ner en hel del arbete och då måste ju resultatet bli något att ha.

Epson flatbädd eller en Plustek kanske beroende på behovet att kunna scanna dokument eller inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Eller fotografera av negativ/dia med en digitalkamera. Det finns flera trådar i forumet om den saken. Det kan vara värt att titta lite där innan du köper en dyr scanner.
 

janc

Aktiv medlem
Eller fotografera av negativ/dia med en digitalkamera. Det finns flera trådar i forumet om den saken. Det kan vara värt att titta lite där innan du köper en dyr scanner.
Det är ett alternativ men vad jag har läst så är det knepigt i fallet färgnegativ p.g.a. filmbasens färg. Men absolut, en diaduplikator får man väl för en dryg tusenlapp sedan tillkommer en adapter för att passa filtergängan.
 
ANNONS