PMD
Aktiv medlem
Jodå, det går nog bra. Det var mest "inte alls" som var lite malplacerat.Notera "bara genom" samt "helt annorlunda".
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Jodå, det går nog bra. Det var mest "inte alls" som var lite malplacerat.Notera "bara genom" samt "helt annorlunda".
Allt är OK! Låt bara bli att ljuga om vad du har gjort.Så att försköna i förhand är då helt ok som manupilation?
Google är tyvärr ett trubbigt verktyg. I själva verket handlar det om 438 unika träffar (444 om man söker på "Terje Hellesø"). Resten är skuggförekomster (typ de tusentals gånger namnet förekommer i denna tråd).En sökning på ["Terje Hellesö"] ger numera en halv miljon träffar på Google.
Hur knappt 500 unika inslag blir en halv miljon träff och skapar rubriker. Börjar likna kvällstidningsjournalistik det här.En sökning på ["Terje Hellesö"] ger numera en halv miljon träffar på Google.
....
Vilka effekter skulle 'vilken 12-åring som helst' kunna åstadkomma som Terje sliter med analogt? Skapa imma på linsen i Photoshop? Det går inte. Eller, det "går" kanske, men det skulle definitivt inte se något vidare äkta ut.En annan faktor som kan ha spelat in är att tiden hunnit ikapp och kanske förbi TH:s bildstil. När han gjorde sina bilder med dia-film, imma på linsen, dubbelexponeringar, långa tider där han jobbade med händerna för att mörka ned och ljusa upp delar av bilden osv. var han nyskapande. Och de tekniker han jobbade med krävde en hel del av fotografen, bland annat att kunna visualisera bilden och veta hur han skulle komma dit i exponeringen. Jag tror att detta var en av anledningarna till att han propagerade så starkt emot photoshop till exempel. Frustrationen växte säkert då färre och färre förstod storheten i att göra detta vid exponeringen, när vilken 12-åring som helst kan åstadkomma ungefär samma effekter i datorn. Samma frustration kan man för övrigt märka i diskussioner mellan de som jobbar i mörkrum och de som jobbar digitalt."
haha, ja det gäller antal träffar på det sökuttryck man söker på.Hur knappt 500 unika inslag blir en halv miljon träff och skapar rubriker. Börjar likna kvällstidningsjournalistik det här.
Att TH har ljugit och fört en massa människor bakom ljuset är väl ganska känt vid det här laget?
Kanske det är dags att starta upp en krishanteringsgrupp för de som känner sig mest drabbade?
Kyrkan kan kanske öppna portarna och ställa upp med själasörjare för alla som känt sitt liv raseras av TH:s fuskande?
Skämt åsido....
Om du till exempel jobbar med lager, kontrast, gausisk oskärpa, dufus glöd och dessutom kan lägga dessa effekter selektivt till exempel. Möjligheterna att få fram den typen av effekter i photoshop är oändligt mycket enklare än att få till det så att det blir snyggt vid exponeringen. När det gäller dodge och burn så har du helt andra möjligheter i photoshop än vad du har i mörkrummet, till exempel ser du vad som händer och kan ångra hela tiden, dessutom kan du lägga effekterna i lager med olika opacitet osv. Att jobba så selektivt som du kan göra i photoshop kan du heller aldrig göra i mörkrummet.Vilka effekter skulle 'vilken 12-åring som helst' kunna åstadkomma som Terje sliter med analogt? Skapa imma på linsen i Photoshop? Det går inte. Eller, det "går" kanske, men det skulle definitivt inte se något vidare äkta ut.
Ljusa upp och mörka ner partier av bilder har ju folk gjort i mörkrum hur länge som helst.
Jag har själv hållt på och experimenterat med imma på linsen, och det är omöjligt att få fram ett ungefärligt lika bra resultat i Photoshop. Gaussisk oskärpa ger verkligen inte samma känsla, utan det blir snarare en B-effekt, och det är tämligen enkelt att utröna huruvida "imman" är photoshoppad eller ej.Om du till exempel jobbar med lager, kontrast, gausisk oskärpa, dufus glöd och dessutom kan lägga dessa effekter selektivt till exempel. Möjligheterna att få fram den typen av effekter i photoshop är oändligt mycket enklare än att få till det så att det blir snyggt vid exponeringen. När det gäller dodge och burn så har du helt andra möjligheter i photoshop än vad du har i mörkrummet, till exempel ser du vad som händer och kan ångra hela tiden, dessutom kan du lägga effekterna i lager med olika opacitet osv. Att jobba så selektivt som du kan göra i photoshop kan du heller aldrig göra i mörkrummet.
Ps. När det gäller imma på linsen går detta alldeles utmärkt att efterlikna med gausisk oskärpa i lager där man drar ned opaciteten för att få så mycket "immeffekt" man vill ha. Effekten blir ganska lik den du får om du använder lång slutartid och immar linsen där imman försvinner efter hand.
Men hursomhelst, spela roll egentligen. Vi är i den tidsålder vi är i. De flesta, i princip alla, använder sig av det moderna mörkrummet, Photoshop.
Vet inte om du provat själv att simulera samma typer av exponeringar i PS. Jag har i alla fall gjort både det och provat "Terjevarianterna" ex. dubbelexpo med ena exponeringen ur fokus, vasselin på linsen samt dubbelexpo med ena exponeringen i någon typ av rörelse (ofta linjär). Jag kan definitivt inte avgöra om det är fråga om "direkt ur kameran" eller pre-expo. Att det skulle vara tämligen enkelt att se hur bilden gjorts tycker jag faktiskt låter en smula överdrivet om jag ska uttrycka mig väldigt snällt.Jag har själv hållt på och experimenterat med imma på linsen, och det är omöjligt att få fram ett ungefärligt lika bra resultat i Photoshop. Gaussisk oskärpa ger verkligen inte samma känsla, utan det blir snarare en B-effekt, och det är tämligen enkelt att utröna huruvida "imman" är photoshoppad eller ej.
De som vill få fram övertygande resultat drar sig nog iallafall inte till att köra på gaussisk oskärpa... om man nu inte vill ha Disney-effekten. Är väl en smakfråga antar jag
Men hursomhelst, spela roll egentligen. Vi är i den tidsålder vi är i. De flesta, i princip alla, använder sig av det moderna mörkrummet, Photoshop.
Men... om man påstår sig stå för renlevnadsfoto och utifrån detta frenetiskt agerar icke-etiskt mot andra...spelar det då någon roll om man smetar på vaselin på objektivet INNAN, ställer in program i kameran UNDER eller pillar i photoshop EFTER.Kan du se om denna bild är gjord efter exponering eller direkt ur kameran?
Renlevnadsfoto måste vara för dom närmast sörjande då man kan förmoda att dom flesta redigerar sina foton på något sätt.Men... om man påstår sig stå för renlevnadsfoto och utifrån detta frenetiskt agerar icke-etiskt mot andra...spelar det då någon roll om man smetar på vaselin på objektivet INNAN, ställer in program i kameran UNDER eller pillar i photoshop EFTER.
Med givna förutsättningar ovan kallar jag alla varianterna för FUSK och RYGGRADSLÖSHET och inget annat...
Men nu tillhörde ju TH de närmast sörjande...Renlevnadsfoto måste vara för dom närmast sörjande då man kan förmoda att dom flesta redigerar sina foton på något sätt.
Inget konstigt med det.
Jag tror du har fotoshoppat. Bakgrunden , bohken, känns pålagd.Kan du se om denna bild är gjord efter exponering eller direkt ur kameran?
Ja det blir väldigt märkligt när just T använder hennes verk för sina syften, hon tycktes ju ha rakt motsatta egenskaper än han.Intressant att Terje Hellesö fortsätter att citera Susan Sontag, en av samtidens mest intellektuella och medvetna författare, den av amerikanska författare, som ansågs mest europeisk. Som jag skrev tidigare, är hon känd för sina essäer, men var mycket mångsidig och en stor debattör. ”Hon var en klarögd och briljant analytiker av det sena 1900-talets estetik och moral” i sina essäer. Dessutom var hon starkt engagerad i samtidshistoria och visade stor empati för andra människor. I sina texter tar hon upp svåra ämnen, som fruktansvärda grymheter och mänskligt lidande och fördjupar diskussionen med stor öppenhet och självrannsakan.
TH väljer passager från ”On photography” för att, verkar det som, rättfärdiga sina förfalskade bilder. Eller vilka andra intentioner skulle finnas? Ett råd är, att inte underskatta sina medmänniskor, Susan Sontag gjorde inte det.