Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

krukvaext

Aktiv medlem
Enligt honom själva så började han som författare och pro naturfotograf 1983. Om han inte terjat de uppgifterna.
Javisst, men minst 30 år sen så är ju siffran 30 ett minimum. Och så är det inte riktigt.

Jag tror att den siffran säkert stämmer, eller att han iallafall började fokusera mer och mer på fotandet vid den tidpunkten. Ser ingen anledning till att han har ljugit om de uppgifterna.
 

hornavan

Aktiv medlem
Enligt honom själva så började han som författare och pro naturfotograf 1983. Om han inte terjat de uppgifterna.
Varför hakar ni alltid upp er på siffror? Det är väl inte det exakta datumet för THs första bild som är frågan.
OM han själv nu anger 1983 som startår så var väl inte ” för 30 år sedan” något att haka upp sig på?!
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Varför hakar ni alltid upp er på siffror? Det är väl inte det exakta datumet för THs första bild som är frågan.
OM han själv nu anger 1983 som startår så var väl inte ” för 30 år sedan” något att haka upp sig på?!
Du skrev ju att för minst 30 år sen så tyckte några att han var en god fotograf...............då kan det ju vara av ett visst intresse att veta att han varken börjat som författare eller pro fotograf då :)
 

krukvaext

Aktiv medlem
Varför hakar ni alltid upp er på siffror? Det är väl inte det exakta datumet för THs första bild som är frågan.
OM han själv nu anger 1983 som startår så var väl inte ” för 30 år sedan” något att haka upp sig på?!
"Jag kanske skulle ha skrivit att jag tror att det finns några enstaka stackare (som inte läser denna tråd) som en gång ansåg att TH var en god fotograf och då talar vi för 30 år sedan; minst."

Utgår bara ifrån din text, ta det lugnt. Du verkade tämligen övertygad.

Jag vet inte, kanske någon annan som innehar den vetskapen, om hur pass etablerad naturfotograf Terje var vid redan 19 års ålder?
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Domherren

Är det någon av Er som har fingranskat domherren i TH's senaste inlägg?
Den är fotograferad underifrån, vilket känns konstigt i förhållande till den lilla fågeln . I förstoringen ser man att den svarta bakgrunden är ljusare runt domherren och grenen som går mot hans bröst känns inte rätt i spetsen.
Fågeln är oskarp, men är det rörelseoskärpa? Grenen ovanför som ligger i förgrunden är skarp på samma sätt som grenen som den lilla fågeln sitter på. Exif-data finns inte.
Har jag helt fel i min kritiska granskning?
 

krukvaext

Aktiv medlem
Är det någon av Er som har fingranskat domherren i TH's senaste inlägg?
Den är fotograferad underifrån, vilket känns konstigt i förhållande till den lilla fågeln . I förstoringen ser man att den svarta bakgrunden är ljusare runt domherren och grenen som går mot hans bröst känns inte rätt i spetsen.
Fågeln är oskarp, men är det rörelseoskärpa? Grenen ovanför som ligger i förgrunden är skarp på samma sätt som grenen som den lilla fågeln sitter på. Exif-data finns inte.
Har jag helt fel i min kritiska granskning?
Jag har svårt att se att Terje skulle riskera sin bräckliga situation genom att lägga upp en förfalskad bild på bloggen. Att bakgrunden är ljusare kan ju bero på att han kanske har lekt lite med dodge-verktyget i Photoshop.
 

acke

Avslutat medlemskap
Är det någon av Er som har fingranskat domherren i TH's senaste inlägg?
Den är fotograferad underifrån, vilket känns konstigt i förhållande till den lilla fågeln . I förstoringen ser man att den svarta bakgrunden är ljusare runt domherren och grenen som går mot hans bröst känns inte rätt i spetsen.
Fågeln är oskarp, men är det rörelseoskärpa? Grenen ovanför som ligger i förgrunden är skarp på samma sätt som grenen som den lilla fågeln sitter på. Exif-data finns inte.
Har jag helt fel i min kritiska granskning?
Håller med Erik. Har svårt att tro att TH i detta läge skulle riskera att visa fler manipulerade bilder. Dessutom är domherre-bilden tämligen medelmåttig i mitt tycke. Finns det skäl att lägga ner tid på manipulering av en bild som ändå bara blir medelmåttig? Nej knappast.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Tycker inte bilden är misstänkt.
Fokus ligger ju inte på domherren och en snabb slutartid borde ju generera i det resultatet.
Pjattverktyget har nog använts vilket är normal procedyr för att klämma information ur originalet/negativet/positivet.
En fin bild men visst kunde det vara en ännu bättre bild .. hade gärna sett gråsiskan i en annan positur/riktning.

Vad gäller Terjes "gåpå-anda" så tycker jag att det är förbluffande och lite väl oförsiktigt.

/Niclas,
 

alf109

Aktiv medlem
Att TH är en duktig fotograf tror jag att de flesta med någon insikt i naturfoto är överens om, det är bara att lyssna på de etablerade naturfotografer som uttalat sig om skandalen annars. Alla påpekar just hans skicklighet och menar att detta gjort fuskandet än mer obegripligt. De som är mest rabiata i denna tråd däremot är väl inte kända för något mer än just detta, sitt hat mot en fuskande naturfotograf? I och för sig är säkert det också ett sätt att skaffa sig uppmärksamhet i en tid då det är finare att vara känd, även om det är som idiot i en dokusåpa, än okänd och "tråkigt normal".

Om TH i framtiden kommer att kunna fortsätta att leva av sitt fotande kan nog endast framtiden utvisa. Personligen tror jag att det kommer att bli svårt, en sådan här skandal blir nog svår att tvätta av sig. Men att hålla på i denna tråd och häckla hans försök tycker jag gränsar mot mobbning. Jag tror att många skulle tjäna på att åtminstone försöka tänka sig in i TH:s situation innan de häcklar vidare. Om inte annat än för sitt eget framtida rykte som medmänniska.
 

hornavan

Aktiv medlem
Att TH är en duktig fotograf tror jag att de flesta med någon insikt i naturfoto är överens om, det är bara att lyssna på de etablerade naturfotografer som uttalat sig om skandalen annars. Alla påpekar just hans skicklighet och menar att detta gjort fuskandet än mer obegripligt. De som är mest rabiata i denna tråd däremot är väl inte kända för något mer än just detta, sitt hat mot en fuskande naturfotograf? I och för sig är säkert det också ett sätt att skaffa sig uppmärksamhet i en tid då det är finare att vara känd, även om det är som idiot i en dokusåpa, än okänd och "tråkigt normal".

Om TH i framtiden kommer att kunna fortsätta att leva av sitt fotande kan nog endast framtiden utvisa. Personligen tror jag att det kommer att bli svårt, en sådan här skandal blir nog svår att tvätta av sig. Men att hålla på i denna tråd och häckla hans försök tycker jag gränsar mot mobbning. Jag tror att många skulle tjäna på att åtminstone försöka tänka sig in i TH:s situation innan de häcklar vidare. Om inte annat än för sitt eget framtida rykte som medmänniska.
Ansluter mig oreserverat till detta inlägg.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag skulle tro att TH fortfarande grubblar på hur han bäst kan försörja sig i framtiden. Om han hade svårt att få ihop ekonomin redan innan skandalen så lär det inte ha blivit lättare nu. Hans potentiella kundunderlag har minskat kraftigt (åtminstone på kort sikt).

I väntan på en långsiktig lösning är det väl ganska naturligt att TH försöker få igång en kursverksamhet igen, speciellt om ryktena stämmer att han är hårt skuldsatt. Han tycker väl inte att han har något att förlora. Varje liten inkomst är bättre än ingen alls.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Förlåt, fel ordval. Att skriva att ingen förnekar att han (Terje) är en duktig fotograf är totalt vansinne i denna tråd. Nu förstår jag varför krukväxten anser att jag saknar verklighetsförankring.

Jag kanske skulle ha skrivit att jag tror att det finns några enstaka stackare (som inte läser denna tråd) som en gång ansåg att TH var en god fotograf och då talar vi för 30 år sedan; minst.
Med den raljerande tonen kommer du ingenstans.

Jag uppfattade andemeningen i ditt inlägg såhär (rätta mig om jag har fel):
-Du tycker att trots allt ståhej runt fusket på sista tiden så är Terje i grunden en erkänt duktig fotograf.


Och där tror jag att du har fel. Jag tror inte att så många verkligen tycker det.

Personligen tycker jag hans bilder (och nu menar jag de oterjade, dvs bilderna där han varit tvungen att förlita sig på sin egen talang) ofta är banala, platta och lite väl "prestigfulla".

Att väva in en suggestiv och estetisk känsla (dvs inte bara dokumentärt) i en genre som naturfoto är fan inte lätt, och jag tycker Terje stupar ganskar långt från mållinjen, i alla fall om man jämför med de bästa.

Däremot är han ett bra exempel på att man kan komma riktigt långt i sin karriär bara på ren vilja, (ja nu de sista
åren så har han ju hjälpt viljan på traven lite för mycket.)
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Nu har ni blivit löjliga.
Vad har det med saken att göra?
Du gör det bra Johan, i inlägg efter inlägg lyckas du fortfarande sätta skruv på dig själv, blanda ihop citat och annat. Akta blodtrycket nu. Att du sedan antar att jag hatar Terje är gör allt bara ännu roligare.

Domherrebilden är ingen speciell bild alls. Inte rörelseoskärpa utan utanför fokus, så vitt jag kan se.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Att TH är en duktig fotograf tror jag att de flesta med någon insikt i naturfoto är överens om, det är bara att lyssna på de etablerade naturfotografer som uttalat sig om skandalen annars. Alla påpekar just hans skicklighet och menar att detta gjort fuskandet än mer obegripligt. De som är mest rabiata i denna tråd däremot är väl inte kända för något mer än just detta, sitt hat mot en fuskande naturfotograf? I och för sig är säkert det också ett sätt att skaffa sig uppmärksamhet i en tid då det är finare att vara känd, även om det är som idiot i en dokusåpa, än okänd och "tråkigt normal".

Om TH i framtiden kommer att kunna fortsätta att leva av sitt fotande kan nog endast framtiden utvisa. Personligen tror jag att det kommer att bli svårt, en sådan här skandal blir nog svår att tvätta av sig. Men att hålla på i denna tråd och häckla hans försök tycker jag gränsar mot mobbning. Jag tror att många skulle tjäna på att åtminstone försöka tänka sig in i TH:s situation innan de häcklar vidare. Om inte annat än för sitt eget framtida rykte som medmänniska.
Väl rutet!
 

PMD

Aktiv medlem
Fånigt rutet.

Det är väl inte speciellt konstigt att folk reagerar med häpnad över Hellesøs försök att fortsätta som vanligt med kurser som om inget speciellt hade hänt?

Hellesø har ännu inte redovisat omfattingen av sitt fusk, men försöker nu lämna det bakom sig och låtsas som att det var en liten bagatell som vi nu kan glömma.

Förmodligen kommer han tyvärr att lyckas också eftersom det finns så många aningslösa människor.
 

arli

Aktiv medlem
TH's bilder är ju skitbra men konkurrensen från Herje Tellesö blir nog för svår. HT's bilder känns ärligare på något sätt och nyskapande långt utöver nivån TH kom till. Om HT också börjar med kurser kommer säkert de flesta med någon insikt i naturfoto att välja dessa i stället.

Det värmer hjärtat att det finns de som vill ge bedragare en chans till, hoppas att ni inte glömmer de stackare som (säkert helt oförtjänt) hamnat under rubriker som "Bedragare på Blocket". Ge dom en chans till och fortsätt köpa av dom, hur skulle dom klara sig annars tror ni?
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Om man vill lära sig ta suddiga, abstrakta bilder på träd eller vadsomhelst så vore det ett ypperligt läge att ta kursen. Bara sänka slutartiden och skaka lite extra på kameran.
Av det uttalandet kan man ganska lätt utläsa att du inte varit på någon föreläsning eller kurs med TH. "Sänka slutartiden och skaka", hur menar du egentligen? En kortare slutartid ger mindre rörelseoskärpa.
Jag försvarar inte det TH har gjort och jag tycker att allt ska upp på bordet men glöm att han någonsin kommer krypa till korset och delge oss allt om sitt fusk.
Jag har varit på några av TH:s föreläsningar i början av 90-talet, långt innan någon kunde stava till digitalkamera och långt innan du var född Erik, åtminstone om man ska tro vad som står om din ålder i din profil... Det skulle nog se bättre ut om du håller dig till korrekta uppgifter i din egen profil om du ska hållas här och raljera...
Han är en mycket bra föreläsare och i grunden en mycket duktig fotograf, det kan ingen som är insatt i naturfoto ta ifrån honom. Att han sedan skitit ut sig fullständigt är ju minst sagt beklagligt.
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
Jag skulle tro att TH fortfarande grubblar på hur han bäst kan försörja sig i framtiden. Om han hade svårt att få ihop ekonomin redan innan skandalen så lär det inte ha blivit lättare nu. Hans potentiella kundunderlag har minskat kraftigt (åtminstone på kort sikt).

I väntan på en långsiktig lösning är det väl ganska naturligt att TH försöker få igång en kursverksamhet igen, speciellt om ryktena stämmer att han är hårt skuldsatt. Han tycker väl inte att han har något att förlora. Varje liten inkomst är bättre än ingen alls.


Annars söker ju vården efter timvikarier... Eller varför inte snöröjning (där finns det pengar att hämta) då Kung Bore lovat göra oss den äran med en snörik och svinkall Eriksgata även denna vinter!?

Raljerar ABSOLUT INTE! Tvärtom vill jag visa på att det finns mängder av jobb att ta om man bara vill... Lediga-jobblistan går att göras lång. Sålunda torde det väl vara bättre ur alla aspekter att lägga firma "Terje" i vintervila för att istället med full kraft koncentrera sig på att ta hand om familj, ekonomi osv... Det hade väl också varit så in i Beelzebub mycket bättre om Terje redan dag uno hade gått ut med alla detaljer kring fusket, för att eventuellt kunna rädda firman ur den vintriga dvalan, än som NU (Terjes senaste blogginlägg) försöka starta upp firman med konstgjord andning genom att blåsa i helt fel kroppsöppning!

Bon chance!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS