Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Anders Östberg

Guest
neka?! tråden är öppen, han är medlem det är väl bara att skriva i så fall, eller hur?!
Det bör naturligtvis publiceras som en separat artikel som blir synlig och når fler, ett svar på sidan femtioelva i den här tråden drunknar i alla andra inlägg.
 

Pekka M

Aktiv medlem
(Jag har raderat inlägg med spekulationer i sjukdomstillstånd och amatörförsök till psykiatrisk diagnos - där går gränsen)
Jag tycker i så fall att inlägg #402 implicerar att TH inte vore vid sina sinnens fulla bruk. Varför skulle man annars neka honom att presentera en förklaring vid ett givet tillfälle.
 

fnalle37

Aktiv medlem
Det bör naturligtvis publiceras som en separat artikel så att det når fler, ett svar på sidan femtioelva i den här tråden drunknar i alla andra inlägg.
nja ... de få uttalande som Terje har gjort hittills har ju tämligen snabbt plockats upp av andra och spridits. Och just nu skulle jag tro att rätt många mediakanaler läser bla den här tråden. Så att det skulle "försvinna" tror jag inte en sekund på...

Dräemot tycker jag Fröderberg har helt rätt om han är i "chock" - då kommer det sannolikt inte så mycket matnyttigt ändå
 

Graylingman

Aktiv medlem
Förtydligande: Jag deltog i avslöjandet av Terje.

Lustigt: Att det blivit mycket större än vad jag kunde tänka mig.

Note to self: dont feed the troll.
Där gjorde du ett bra jobb! Ingen tvekan om det!

Jag tycker dock att konsekvenserna av historien inte är lustiga utan enbart tragiska för alla inblandade, Terje, hans familj, hans fanklubb, bokköpare, kursdeltagare, alla andra naturfotografer, osv, osv.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Visst, man kan raljera och säga att om man tycker synd om killen så tycker man synd om alla brottslingar, men det är inte så svart och vitt. Och jag tycker det är synd om honom när man läser den här tråden och alla otroligt hårda ord. Det finns ingen medmänsklighet i den här tråden (eller snarare väldigt få såna som faktiskt ser människan och inte bara brottet). Och hur det än är så är det människan som begått brottet, och han och hans omgivning har också känslor. Något som många verkar tycka är oväsentligt, och kan skära ner folk jämnsmed fotknölarna på ett forum - lagom anonymt och så. Ställ dig frågan, vad skulle hända om det var din bästa vän, eller din syster eller bror som råkat ut för detta? Skulle du då vara så raljant och nästan önska livet ur karln?
1. Du verkar likställa den här tråden med att stå vid hans hus och kasta sten. Vill man inte se reaktionerna kan man enkelt låta bli att söka upp dem. Förklara för mig hur denna tråd hamnar framför näsan på Terje med familj utan deras aktiva inblandning?

2. Allt man gör får konsekvenser. Under många år har nämnde fotograf publicerat fantastiska bilder och sedan stolt läst alla lovord i diverse medier. Nu är förhållandet det omvända - varför skulle vi då utebli med åsikter?

3. Var är alla hårda och omänskliga ord? Du tolkar texten som det passar dig.

4. Ingen har råkat ut för något. Däremot har någon medvetet gjort något väldigt fult. Skillnaden är MYCKET stor.

5. Om en anhörig till mig skulle göra något dylikt och bad om min åsikt skulle jag framföra den. Varför skulle denna person må bättre utav att höra lögner? Och nej, jag skulle inte kasta min kritik i ansiktet på min, säg, syster. Vårt sociala system fungerar inte så, och det vet du också. Men hon skulle få den om hon önskade den. Som publik person har man inte denna möjlighet.

6. Jag är inte ett dugg anonym. Mitt namn och var jag bor kan du se på min profil.


Det Terje har pysslat med är helt oerhört, moraliskt förkastligt, och mer eller mindre brottsligt. Beroende på motiv kanske det till och med är straffbart. Utnyttja statliga medel i en politisk agenda kan knappast vara helt legitimt.
Hur det egentligen är låter jag vara osagt, men det framkommer nog i sinom tid.

Givetvis blir det reaktioner på detta. Vill man inte se dem låter man bli att läsa. Så enkelt är det.


PS. Han vet precis vad han har gjort, och han vet precis vad som skrivs i trådar som dessa. Det vi skriver har ingen påverkan.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Terje kommer att få det svårt i framtiden, men frågan är om han själv velat sitta på den piedestal som alla satt upp honom på innan detta? Pressen var kanske för stor, och att då ta sig ner från den höga höjden är alltid vanskligt. Så kanske ville han falla med ett stort bulleråbång, eller kände han sig pressad på annat vis? Vi vet inte varför, men vi vet att Terjes framtid som naturfotograf på pedistalen är för närvarande borta.

.

Vem har satt upp Terje på en piedestal? Det är väl han som gått ut och sagt att han stenhårt föraktar folk som inte ställer upp med hela sanningar när det kommer till bilder. Han har t.om smutskastat folk som gjort detta och hävdat att dessa är riktigt kassa typer.

Nej, det är inte synd om Terje Hellesö. Han är en vuxen man, det han vill ÄR dock att man skall tycka synd om honom, det märks tydligt i de utlägg han skrivit.

Enligt mig saknar Terje totalt ödmjukhet inför andra. Det han vill är att främja sitt eget först och främst. Det märktes tydligt för några år sedan då han var medlem här och folk började kommentera. Han startade då forumtrådar så folk skulle få diskutera hans kompositioner.

Är ni förvånade om jag säger att det han sa där fick många att undra. Han hade ungefär planerat en omöjlighetsbild in i minsta detalj, innan ens fåglar, djur och vind var på plats. Näae, ungefär som en dörrknackare i mina ögon
 

David G

Aktiv medlem
(förklaringen är en spekulation?)

Hm, administratöterna av denna sida kanske också borde hålla sig från att antyda vissa saker om persones kännslo-tillstånd och förmågan att svara på frågor?



*****************************



Personligen kan jag ha förståelse för att han vi denna tidpunkt kan må rätt dåligt, vare sig det beror på att han har fuskat från början och svikat dom som litat på honom, eller att han har blivit på kommen och allt negativt som det lett till. Eller en kombination av båda.

Tur att han i alla fall han skriva nån form av ursäkt och bad om fölåtelse, ser det som bättre även från att chockad man, än en utförlig men antagligen ochså tillrättalaggd förklarelse långt i efterhand.


Glad att inte jag själv snöade in på det här med naturfoto, det verkar vara så mycke svåra regler och prestige i allt foto som rör sånt.
 
Senast ändrad:

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Exempelvis att hänsyn ska tas till om en person kan bedöma verkan av publiceringen.

Han har erkänt. En förklaring har jag svårt att se att man kan kräva, men han är villig att ge en när han är redo för det.
Han ville ju ge en förklaring skrev du själva nu precis. Men du avböjde att få någon. Nu skriver du något helt annat ?
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Han ville ju ge en förklaring skrev du själva nu precis. Men du avböjde att få någon. Nu skriver du något helt annat ?

Frodeberg anser också att han är i chock. Värre trams har jag aldrig hört talas om. Det bästa är väl att en person i alla fall få bemöta nån form av kritik i ett tidigt skede. Kanske inte lämna ut sig helt. Känns som någon står med ben i varje bo
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Hans förklaring är en spekulation från hans sida. Han är i chock. Det finns inte tillräckligt allmänintresse för att publicera uttalande som man kan komma att ånga.

Han inser också detta och några önskemål om att uttala om varför sig kvarstår inte. Han är givetvis fri att skriva i forumet där debatten förs som alla andra.
Kan nog vara sunt, men samtidigt förstår jag Terjes vilja att försöka stoppa drevet som går. Ett sätt skulle kanske kunna vara att planera en artikel till kommande upplaga av Fotosidan Magasin. Då vet alla att en förklaring kommer och när.

Vilka frågor som behöver besvaras är ju bara att hämta i bl.a. denna tråd. Samtidigt kan det vara intressant att få en bredare bakgrund utöver "bara" Terjes version.
 

henkrikroos

Aktiv medlem
Där gjorde du ett bra jobb! Ingen tvekan om det!

Jag tycker dock att konsekvenserna av historien inte är lustiga utan enbart tragiska för alla inblandade, Terje, hans familj, hans fanklubb, bokköpare, kursdeltagare, alla andra naturfotografer, osv, osv.

Jag tycker å andra sidan tvärtemot.
Visst. Det är tragiskt för Terje. Men konsekvenserna ser jag som positiva.
Vi har rensat bort en utav dem som gjort den här delen utav naturvård/fotografi oerhört mycket ont.

För att citera vad jag skrev på sida 2 (tillhör nu de sidorna som faller i glömska) skrev jag

"Han har lurat en hel hobbykår, tjaffsat med jägarkåren, gett intervjuer i SR, ställt ut bilderna på utställningar, gett fotokurser för högt förväntande lodjursfantaster, osv osv. "

Familjen har fått veta sanningen, hur mycket den än gör ont. Bokköparna och bokförlagen slipper köpa/sälja nonsens. Kursdeltagarna behöver inte längre bli lurade. Och andra naturfotografer kan fortsätta fokusera på det som verkligen betyder något för svenskt naturfoto.
Vidare tänker jag på hur mycket mer skada skulle Terje gjort om han inte stoppades när det nu blev?

Hans fanklubb bryr jag inte mig det minsta om, tbh. Dom var förtrollade av hans ord när jag och många andra började rota i denna smörjan, och inte mottagliga för något annat än deras egen syn.
Och det visar sig även i efterdebatten....'

Men som sagt, visst. Tragiskt för Terje. Hela hans historia är tragisk. Men jag tycker inte att konsekvenserna av det jag tillfört till denna historien, gjort att jag tycker synd om honom.
 

The Ghost

Aktiv medlem
Det är tråkigt det som har hänt men som jag ser så har han dopat sig
för att nå framgång på någon annans bekostnad.
Hur många fotografer har inte han trampat på som kanske borde ha fått fotojobbet
Hur många fotografer har inte han idiotförklarat för att man jobbar i PS?

Jämför det han har gjort med idrottsvärlden hur många ärliga idrottsmän/kvinnor
har inte fått chansen att tjäna pengar på det dom gör bra när det finns fuskare
som tar alla sponsorpengar, prispengar o.s.v att sen be om förlåtelse när dom blir ertappade
med ett x antal miljoner dollar på fickan är ju larvigt, nu sitter nog inte Terje på den sedelbunten men..

Jag fuskar med mina bilder eller vad man kallar det men klipper inte in saker däremot tar jag bort saker
om det är störande, jag känner mig mer som en konstnär som skapar en bild av en plats hur jag upplevde det
när jag fotograferade platsen.

www.stefan-zander.com

//Stefan
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tycker i så fall att inlägg #402 implicerar att TH inte vore vid sina sinnens fulla bruk. Varför skulle man annars neka honom att presentera en förklaring vid ett givet tillfälle.
Att Terje är intagen på sjukhus har meddelats av hans syster, exakt varför och med vilken diagnos vet vi inte - det kan man väl isåfall spekulera om själv. Jag tycker inte vi behöver en lång lista på olika psykiska sjukdomstillstånd och uppmanas att pricka av från och den och spekulera runt, som gjordes i det inlägg jag tog bort.
 

Piscovery

Aktiv medlem
Jag hörde det på nyheterna i morse och blev mycket förvånad. Terje är en bra fotograf och har inspirerat mig mycket under kurser mm. Dock så undrar jag vilka bilder som är manipulerade, även de i boken Min Plats i Ljuset?

Klippte inte Art Wolfe in en Zebra i en bild (vilket han medgav från början och det var hans zebrabild).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Han ville ju ge en förklaring skrev du själva nu precis. Men du avböjde att få någon. Nu skriver du något helt annat ?
Efter att ha pratat om saken kom vi överens om att det var lämpligt att vänta.

Det blir bättre om vi tar det under ordnade förhållande. Det kommer att ge alla mer.

Terje har bemött anklagelserna om att hans bilder skulle vara falska. Något annat av det jag skrivit eller som någon framfört i någon av mina artiklar har han inte velat bemöta.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det är tråkigt det som har hänt men som jag ser så har han dopat sig
för att nå framgång på någon annans bekostnad.
Hur många fotografer har inte han trampat på som kanske borde ha fått fotojobbet
Hur många fotografer har inte han idiotförklarat för att man jobbar i PS?

Jämför det han har gjort med idrottsvärlden hur många ärliga idrottsmän/kvinnor
har inte fått chansen att tjäna pengar på det dom gör bra när det finns fuskare
som tar alla sponsorpengar, prispengar o.s.v att sen be om förlåtelse när dom blir ertappade
med ett x antal miljoner dollar på fickan är ju larvigt, nu sitter nog inte Terje på den sedelbunten men..

Jag fuskar med mina bilder eller vad man kallar det men klipper inte in saker däremot tar jag bort saker
om det är störande, jag känner mig mer som en konstnär som skapar en bild av en plats hur jag upplevde det
när jag fotograferade platsen.

www.stefan-zander.com

//Stefan
Här var ju t.o.m. en länk till en sida där Terje själva anklagar en annan känd natur fotograf för att fuska med sina bilder........helt otroligt
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag hörde det på nyheterna i morse och blev mycket förvånad. Terje är en bra fotograf och har inspirerat mig mycket under kurser mm. Dock så undrar jag vilka bilder som är manipulerade, även de i boken Min Plats i Ljuset?

Klippte inte Art Wolfe in en Zebra i en bild (vilket han medgav från början och det var hans zebrabild).
12 lodjursbilder hittills, om jag inte missminner mig. Troligtvis är alla TH's"vilda lodjursbilder dock montage med lodjuren inklippta... samt en bild på en grävling och en mårdhund.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Att Terje är intagen på sjukhus har meddelats av hans syster, exakt varför och med vilken diagnos vet vi inte - det kan man väl isåfall spekulera om själv. Jag tycker inte vi behöver en lång lista på olika psykiska sjukdomstillstånd och uppmanas att pricka av från och den och spekulera runt, som gjordes i det inlägg jag tog bort.
Bra så! Jag anser självklart också att vi bör låta bli att spekulera om eventuella sjukdomar m.m.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
12 lodjursbilder hittills, om jag inte missminner mig. Troligtvis är alla TH's"vilda lodjursbilder dock montage med lodjuren inklippta... samt en bild på en grävling och en mårdhund.
Nu tycker jag du är ute och spekulerar igen.
Det finns inga säkra belägg för att alla lodjursbilder är montage. Montagen kan likaväl ha fungerat som utfyllnad till ett fotoprojekt som gick sämre än väntat. Grävlingsbilden är jag tveksam till också, utifrån de "bevis" som lagts fram.

Låt oss hålla till godo med att vissa är manipulerade, vilket Terje har erkänt.

Det blir så mycket trevligare om vi håller oss till fakta =)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS