Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

vbg_snake

Aktiv medlem
http://a.yey.nu/Yg2tJm.gif

Vet inte om denna kanske skulle tillföra något, man får iallafall en närmare inblick på likheterna, och den enda egentliga skillnaden i mina ögon är blurrningen samt avkapningen av foten på främsta benet (säkerligen ingår några smärre korrigeringar gjorda av TH).
Tror han har färglagt vargen med samma färgskala som det mörkaste i bilden. Ganska prick träff i PS också.
 

PierreS

Aktiv medlem
Detta var ett, ursäkta ordvalet, korkat inlägg. Det Terje har gjort med sitt fusk har, som flera redan har påpekat, genererat onödiga kostnader för oss skattebetalare, samt skadat alla fotografer och medier som arbetar med dokumentär fotografi och fotoreportage. Detta är ingen "skitfråga" - du resonerar som "spik i foten"-gubben i Hasse & Tage-sketchen på 60-talet.

/ mvh FiCa1
Jo det är en skitfråga....
 

Anders Östberg

Guest
Detta var ett, ursäkta ordvalet, korkat inlägg. Det Terje har gjort med sitt fusk har, som flera redan har påpekat, genererat onödiga kostnader för oss skattebetalare, samt skadat alla fotografer och medier som arbetar med dokumentär fotografi och fotoreportage. Detta är ingen "skitfråga" - du resonerar som "spik i foten"-gubben i Hasse & Tage-sketchen på 60-talet.

/ mvh FiCa1
Alltså, lite rakt på nu tror jag ...

Om det här är en skitfråga eller inte beror förstås på vem man frågar och vad man ställer det i relation till, foto och Fotosidan är inte en helt isolerad sandlåda. Frågar du en slumpmässig person på stan hur upprörda dom är över detta kommer du sannolikt mest få axelryckningar tillbaka, om dom ens hört talas om det ... ilskan och besvikelsen inom (natur)-fotokollektivet och på Fotosidan är fullt förståelig och berättigad, men inte ett bra mått på hur stor frågan egentligen är. Det är uselt det som hänt, men det är en rätt liten sak i det stora hela, jag tycker det blåses upp lite väl mycket.

Det är faktiskt inte hela världen, livet går vidare; om allt står och faller med en naturfotoidols fusk så tror jag man borde se över vad man bygger sin identitet och sin världsbild på. Bli en liten aning mer cynisk kanske, så slipper ni bli så överraskade och besvikna nästa gång.

Det har hänt, det är erkänt, straff kommer att utmätas av lämpliga instanser och föreningar, gå vidare och gör något roligare.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Nej, skadad, ekonomiskt skadad, sårad eller så har jag inte blivit.
Men överraskad blev jag.

Det verkar finnas någon typ av Jesusmani i tråden,
ett renhetskrav utan fläckar(har sett det i andra trådar oxå).
Hollywood syndrom kanske? (antingen är man ond eller god).
Nej! Men framställer man sig - som Terje har gjort - som naturfotografins ljusriddare där Bilden skapas då avtryckaren trycks ner och därefter röres den icke av djävulska påfund som PS etc., och dessutom har mage att anklaga andra för fusk osv., då får man ta mig 17 stå sitt kast när man ertappas med Jesuskaftanen nere vid fotknölarna. Jag kan inte begripa dem som i diskussionerna här bagatelliserar ("misstag"), relativiserar ("det finns värre saker") och nästintill försvarar Terjes fusk ("sånt har vi väl alla gjort").

1. Nej - det var inte några misstag
2. Ja - det finns värre "brott" här i världen, men det är inget försvar för THs fusk
3. Nej - det är faktisk inte något som alla vare sig har gjort eller gör, vi är många som sysslar med fotografi i dokumentär anda och inte klonar bort bildelement, inte klipper in bildelement från andra filer, vare sig egna eller andras, etc.

/ mvh FiCa1
 

PierreS

Aktiv medlem
Alltså, lite rakt på nu tror jag ...

Om det här är en skitfråga eller inte beror förstås på vem man frågar och vad man ställer det i relation till, foto och Fotosidan är inte en helt isolerad sandlåda. Frågar du en slumpmässig person på stan hur upprörda dom är över detta kommer du sannolikt mest få axelryckningar tillbaka, om dom ens hört talas om det ... ilskan och besvikelsen inom (natur)-fotokollektivet och på Fotosidan är fullt förståelig men inte ett bra mått på hur stor frågan egentligen är. Det är uselt det som hänt, men det är en rätt liten sak i det stora hela, jag tycker det blåses upp lite väl mycket.

Det är faktiskt inte hela världen, livet går vidare; om allt står och faller med en naturfotoidols fusk så tror jag man borde se över vad man bygger sin identitet och sin världsbild på. Bli en liten aning mer cynisk kanske, så slipper ni bli så överraskade och besvikna nästa gång.

Det har hänt, det är erkänt, straff kommer att utmätas av lämpliga instanser och föreningar, gå vidare och gör något roligare.
Slut på diskussion - kunde inte sagt det bättre - har haft väldigt svårt att bli särskilt förbannad i den här frågan - gjorde ett litet försök men gav snabbt upp.
 

Anders Östberg

Guest
Jag ska följa mitt eget råd och sluta kasta bort kraft på fuskdiskussionerna nu, och avslutar därför min prenumeration på tråden. Har någon en oemotståndlig lust att protestera mot det jag skrev sist så maila mig då. :)
 

Billingen

Aktiv medlem
... ilskan och besvikelsen inom (natur)-fotokollektivet och på Fotosidan är fullt förståelig och berättigad, men inte ett bra mått på hur stor frågan egentligen är.
Och hur ofta är det en och samma fotohändelse skapar

- notiser och artiklar i åtskilliga svenska dags- och kvällstidningar
- flera intervjuer i olika radiokanaler
- en polisanmälan
- ett officiellt pressmeddelande från en myndighet
- uttalande från kommunalpolitiker
- konkreta fältåtgärder inom naturvårdsprojekt
- redigering av två planerade böcker
- diskussioner i flera organisationer om framtida rutiner
- tusentals kommentarer på nätforum och bloggar
- artiklar och diskussioner i våra grannländer och även i andra länder

Är det ett tillräckligt mått på hur stor frågan är för att handla om foto? Räcker det för att vi som är intresserade kan få diskutera frågan på ett fotoforum?
 

PierreS

Aktiv medlem
Och hur ofta är det en och samma fotohändelse skapar

- notiser och artiklar i åtskilliga svenska dags- och kvällstidningar
- flera intervjuer i olika radiokanaler
- en polisanmälan
- ett officiellt pressmeddelande från en myndighet
- uttalande från kommunalpolitiker
- konkreta fältåtgärder inom naturvårdsprojekt
- redigering av två planerade böcker
- diskussioner i flera organisationer om framtida rutiner
- tusentals kommentarer på nätforum och bloggar
- artiklar och diskussioner i våra grannländer och även i andra länder

Är det ett tillräckligt mått på hur stor frågan är för att handla om foto? Räcker det för att vi som är intresserade kan få diskutera frågan på ett fotoforum?
Japp så stor är denna fråga - samtidigt läcker det olja motsvarande Exxon-Valdez i Nigerdeltat varjeår sen 50 år tillbaka utan att tidningarna skriver ett skit om det. Så liten är den frågan om ett av världens 10 viktigaste våtmarksområden.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Och hur ofta är det en och samma fotohändelse skapar

...

Är det ett tillräckligt mått på hur stor frågan är för att handla om foto? Räcker det för att vi som är intresserade kan få diskutera frågan på ett fotoforum?
Frågan är väl för det första HUR det kommer sig att det kan bli så stort? Och den andra frågan blir följdaktligen hur kommer det sig att så många sitter och river sitt skinn över det hela? Egentligen? Är det för att alla känner att hade inte Terje fuskat så hade de varit minst lika kända som honom? Vad är problemet, för jag kan nästan garantera att de flesta som sitter och skriver spaltmeter på olika forum etc egentligen inte brytt sig ett dugg om hans bilder. Och jag är nästan helt säker på att de flesta egentligen inte alls drabbats av något av det egentligen.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:d1ShOVIqkrkJ:terjehelleso.wordpress.com/2011/08/19/snusen-narmare-an-1-meter/

Intressant länk hur han har namngett Lodjuret "snusen". Och hur lodjuret håller minst 50 meter till Terje när hans fru Malin är med på promenader.

Det jag tycker är ruggigt olustigt här är att Malin borde väl läsa Terjes blogg? Hade min sambo haft en blogg skulle jag självklart läst den. Hade vi sedan haft ett delat intresse t ex foto, där partner förklarar runt bilder och annat skulle det givetvis vara kul att skumma igenom

Han nämner här Malins namn, att hon är med på lodjurspromenader, och då måste dem ju se lodjuren, eftersom han hävdar att när hon är med håller lodjuret 50 meter till bägge.

Hon har alltså inte läst dessa sakerna? Verkar ruggigt skumt...
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag vet inte hur skadade folk kan ha blivit av detta, förutom Terje själv. De som har gått på hans kurser har ju garanterat lärt sig en hel del och knappast lidit någon annan skada än en liten besvikelse. Förstår inte att en sån här liten skitfråga kan engagera så inihelsike. Det händer ju faktiskt lite större och värre saker i världen som inte en människa tycks bry sig om..av någon anledning... och som man eventuellt kunnat göra något åt om folk brytt sig lite mer.

Dessutom hörde jag någon som sa att om man inte fuskar lite så anstränger man sig inte tillräckligt :)
De stackare som gått kurser och faktiskt trott på att man kan fånga ett vilt lodjur så nära att ett vidvinkelobjektiv funkar. De måste ju fått något form av komplex när de år efter år aldrig ens ser lodjur i skogen.
Så visst har folk tagit skada av lögnerna i alla fall deras självkänsla.
:)
 

Star2

Avslutat medlemskap
Undrar om bilden bedöms av expertis?
Följande info skulle kanske också bifogas (inklusive slutartiden):
* Konturen ser märkligt väldigt jämt blurrad ut.
* Det finns ingen färgskiftning i kroppen förutom brus.
* Det finns ingen skugga under vargen.
Källa:
https://www.flashback.org/sp32693108

Även vbg_snake på Fotosidan skrev:
.....Att det sedan är en avsaknad av skugga - som finns på det mesta på bilden gör allt mer suspekt. Men än värre att det är en perfekt guassian-blurr på hela djuret. finns ingen form av kant nånstans.
http://a.yey.nu/Yg2tJm.gif

Vet inte om denna kanske skulle tillföra något, man får iallafall en närmare inblick på likheterna, och den enda egentliga skillnaden i mina ögon är blurrningen samt avkapningen av foten på främsta benet (säkerligen ingår några smärre korrigeringar gjorda av TH).
Ja den är bättre
 

Billingen

Aktiv medlem
Frågan är väl för det första HUR det kommer sig att det kan bli så stort? Och den andra frågan blir följdaktligen hur kommer det sig att så många sitter och river sitt skinn över det hela? Egentligen? Är det för att alla känner att hade inte Terje fuskat så hade de varit minst lika kända som honom? Vad är problemet, för jag kan nästan garantera att de flesta som sitter och skriver spaltmeter på olika forum etc egentligen inte brytt sig ett dugg om hans bilder. Och jag är nästan helt säker på att de flesta egentligen inte alls drabbats av något av det egentligen.
Onekligen intressanta frågor. Som fotohändelse torde den snöbollsliknande händelseutvecklingen sakna motstycke i vårt land. En ordentlig analys i efterhand vore på sin plats, för den här skandalen säger någonting om triangelrelationen fotografi-Internet-gammelmedia.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Frågan är väl för det första HUR det kommer sig att det kan bli så stort? Och den andra frågan blir följdaktligen hur kommer det sig att så många sitter och river sitt skinn över det hela? Egentligen? Är det för att alla känner att hade inte Terje fuskat så hade de varit minst lika kända som honom? Vad är problemet, för jag kan nästan garantera att de flesta som sitter och skriver spaltmeter på olika forum etc egentligen inte brytt sig ett dugg om hans bilder. Och jag är nästan helt säker på att de flesta egentligen inte alls drabbats av något av det egentligen.
Vilka fragor pa Fotosidan tycker du ar stora?
Nikon vs Canon
Basta rengorings metod for sensorn eller vilket 50mm objektiv ar skarpast
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS