Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elbe

Avslutat medlemskap
Haha. Varför skriver du så frekvent då i en tråd som handlar om Terje och hans handlingar? Du verkar ju strunta i hans storhet... så jag förstår inte vart du vill komma riktigt.
Varför skriver då du här? För jag tvivlar på att du ens har hört talas om Terje för en vecka sen...
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag har väldigt svårt att förstå den här inställningen om att så länge det finns värre saker som hänt så får man inte diskutera en viss fråga... på ett diskussionsforum...

Man får känslan av:
"Vad ser du så ledsen ut för?"
"Min mamma dog igår"
" Jaha, men i Afrika dog ju en massa människor igår så vad surar du för"
ett typexempel, vem säger att man inte får diskutera?
men frågan kan också sättas i relation till andra problem här i världen

Men återigen, vem säger att du inte får diskutera Terjes bildfusk
 

acke

Avslutat medlemskap
OK, nu ignorerar vi fridstöraren och återgår till det intressanta och viktiga ämnet: Terje Hellesös bildmanipulationer.
Någon som har fler "misstänkta" bilder att diskutera?

Håller med Christer nedan. :)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nog nu - ta den här metadebatten om vad man bör diskutera och inte i tex Fritt Forum, här diskuteras Terjes bildfuskande
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Sedan är det väl lämpligt att hålla proportionerna på lagom nivå, TH´s bilder har ju inte haft någon som helst påverkan på det internationella planet, mkt. lite på det nationella och liten på det regionella planet. Att sedan många anser sig vara lurade håller sig ju på det emotionella planet.
Eller, tja, naturfotografin kommer väl att kikas på lite närmare mha luppteknik det närmaste, men det är ju kankse inte helt negativt?
ungefär så ser jag det också
 

Mesch

Aktiv medlem
det visar väl bara att vi har lite olika uppfattningar om vad som är viktigt här i livet
Det visar att vissa inte kan skilja på svältkatastrofer och bildfusk. Det går faktiskt att bry sig om flera händelser samtidigt (hör och häpna)

Jag tänkte att mina åsikter om världssvält, miljöförstöring, människosmuggling och annat hemskt kanske passar bättre på annan plats än i en tråd på FS om Terjes bildfusk.

Misstänker att flera tänker på liknande sätt

[edit] Sorry, det var många som svarat på detta. Borde tittat igenom nedanför innan.
 
Senast ändrad:

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag personligen tycker sådana här diskussioner är relevantare än ändlöst tjafs om sensorer, brus och teknik.

Det är dock min personliga åsikt, eftersom teknik också hör hemma här på Fotosidan. Men även i de trådarna borde man då dra parallellen om den verkliga relevansen i livet, och att det finns saker vi kanske borde bry oss mer om. Men det lägger jag mig inte i, eftersom det intresserar många.

Det är ett svagt argument att det finns viktigare saker att engagera sig i.
Det finns alltid något som är viktigare.

Däremot har jag full respekt för de som inte bryr sig om vad TH har gjort, det är helt och hållet deras prioriteringar. Och ur det kan nya intressanta aspekter komma.
 

Billingen

Aktiv medlem
Inga nya bilder under lupp av CSI Flashback, men signaturen "fnalle" har luskat lite i Hellesös bilder i boken "Året":

"Hur gick det egentligen med fladdermusen? Var på biblioteket idag och bläddrade lite i "Året". Och då får jag för mig att fladdermusbilden skulle vara tagen 15 januari (eller om det var februari) 2006. Boken "Året" visar ju en bild per dag under hela 2006 med datum, klockslag och plats. Och då blir det lite märkligt för enligt de bilder som finns för de här dagarna, och om Terje då korrekt återgett informationen kring när bilderna är tagna (vilket vi naturligtvis kan fundera över dessa dagar), är Terje

Den 15 januari 2006, kl 17:12 i Segersta Hälsingland
Den 15 februari 2006, kl 13:12 i Söderhamn, Hälsingland
Den 16 februari 2006, kl 12:08 i Hinsåsen, Hälsingland

Inte i närheten av Hjärnarp med andra ord. Om han nu inte chartrade ett plan tog sig snabbt som ögat till skåne. Knäppte ett par bilder på en fladdermus som mot alla odds irrat sig ut i februarikylan och tog planet pronto hem till Norrland igen.

Däremot finns det en bild i boken på två fladdermöss den 9 augusti 2006, tagen kl 21:29 tagen i Hjärnarp, Skåne"

"Året" bygger som sagt på tanken en bild per dag, presenterade i samma kronologiska ordning som bilderna är tagna. Om ordningen inte är sanningsenligt återgiven så faller hela konceptet; jag tror inte förlaget skulle rycka på axlarna åt det.

https://www.flashback.org/sp32742927
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Till Calle o Kjell: det visar väl just att vi möjligen är några som kan anse att andra saker kan vara vara viktigare här i livet, nu menar jag inte sensorer och bildbrus
 

acke

Avslutat medlemskap
Det sägs att TH har skrivit ett eller flera inlägg på Facebook senaste dagarna. Har någon tillgång till Terjes inlägg i sin helhet? Jag har bara sett lösryckta citat via FB, citat som även nämnts i denna tråd, men jag skulle gärna se helheten.

Citaten kan ju faktiskt, lösryckta ur sitt sammanhang, ge en felaktig bild av det TH försöker säga.
 

krukvaext

Aktiv medlem
"Tack alla för allt stöd, men jag tycker ni ska ge min älskade Malin ett ännu större stöd - hon har det tuffare än mig! Jag är för tillfället på sjukhus, men lovar komma tillbaka ur allt detta förhoppningsvis både klokare o starkare."

"Jag är utan dator med internet, o har begränsade möjligheter via mobilen. Hoppas ni förstår varför det kommer få kommentarer från mig. Återkommer längre fram med offentlig presskonferans."

Ett helt citat.

"Tack för allt stöd, det håller mig uppe! Kämpar vidare för mina nära o kära. Trots all skit, så letar jag efter substans att gå vidare. Har fått nyttig lärdom att ta med mig i mitt framtida liv! Många jobbar häcken utav sig för att knäcka mig fullständigt, som om jag är en Breivik eller Khadaffi. Men jag kommer tillbaka!"

"Vill också avliva ett rykte: jag har inte tagit emot en enda krona på mina fuskbilder, inte har jag fått betalt för lodjursprojektet heller."

"Jag vill även avliva ännu ett rykte: Malin är fullkomligt oskyldig i allt detta. Det var jag som manipulerade hennes 2 lodjursbilder. Och jag gjorde det ENBART för att göra henne glad! Malin har fått ta emot så fruktansvärt många motbjudande kommentarer för detta, dessa kommentarer är av betydligt sämre nivå än t o m vad jag gjort!"

Ett annat helt.

Sedan det här har jag information om varifrån det kommer:

"Börjar få en hyffsat klar strategi för hur jag ska gå vidare! Det kommer kunna återvinna mitt rykte som naturfotograf fullt ut under närmaste tiden. Jag skäms givetvis för det jag gjort; men kommer använda denna erfarenhet för ännu bättre fotokurser, föreläsningar, artiklar och böcker. Lodjursprojektet fortsätter, men inofficiellt tills det är klart! Tack för allt stöd till Malin o meg!""
 

krukvaext

Aktiv medlem
Ja ha ja... Har du inte modet att svara på en enkel fråga så har du ju ingen trovärdighet heller....
Men Leif, jag trodde svaret framkom. Jag har vetat om Terje långt innan detta fusk uppdagades. Vet inte hur jag annars ska svara? Däremot hade jag aldrig sett hans lodjursbilder förut.

När jag skrev "tyvärr är inte så fallet" så var det menat som ett respons till "För jag tvivlar på att du ens har hört talas om Terje för en vecka sen..." Men uppenbarligen så missförstod du mig. Hoppas du förstår vad jag skriver nu.
 

acke

Avslutat medlemskap
"Tack alla för allt stöd, men jag tycker ni ska ge min älskade Malin ett ännu större stöd - hon har det tuffare än mig! Jag är för tillfället på sjukhus, men lovar komma tillbaka ur allt detta förhoppningsvis både klokare o starkare."

Vad har strukits här?

"Jag är utan dator med internet, o har begränsade möjligheter via mobilen. Hoppas ni förstår varför det kommer få kommentarer från mig. Återkommer längre fram med offentlig presskonferans."

Ett helt citat.

"Tack för allt stöd, det håller mig uppe! Kämpar vidare för mina nära o kära. Trots all skit, så letar jag efter substans att gå vidare. Har fått nyttig lärdom att ta med mig i mitt framtida liv! Många jobbar häcken utav sig för att knäcka mig fullständigt, som om jag är en Breivik eller Khadaffi. Men jag kommer tillbaka!"

Vad har strukits här?

"Vill också avliva ett rykte: jag har inte tagit emot en enda krona på mina fuskbilder, inte har jag fått betalt för lodjursprojektet heller."

Vad har strukits här?

"Jag vill även avliva ännu ett rykte: Malin är fullkomligt oskyldig i allt detta. Det var jag som manipulerade hennes 2 lodjursbilder. Och jag gjorde det ENBART för att göra henne glad! Malin har fått ta emot så fruktansvärt många motbjudande kommentarer för detta, dessa kommentarer är av betydligt sämre nivå än t o m vad jag gjort!"

Ett annat helt.
Jo, dessa citat har jag sett, men alla citationstecknen tyder på att TH har skrivit mycket mer. Den som citerar tycks ha strukit delar av texten.
 

Billingen

Aktiv medlem
Några Facebook-rader till, eftersom det efterlystes:

"Allt som jag skriver här verkar spridas till andra ställen för att tolkas. Kommer därför sluta skriva här för tillfället. Jag kommer presentera allt så småningom där jag fuskat, måste självklart detta även för min egen skull."

"Jag hade många vänner, några försvann p g a detta (fullt förtåeligt) - men jag fick också många nya (i djup tacksamhet). Ingen i allt detta hatar mig dock mer än vad jag själv gör! Kommer fortsätta o i alla etiska sammanhang använda mig själv som skäckexempel. Ska kämpa mig genom detta, mycket tack vare alla som stödjer mig genom detta."

"Alla kan vara lugna, jag kommer med fullständigt svar i allt detta. Jäktar däremot inte hem från sjukhuset, i strid mot läkarens rekommendationer. De som inte har tålamod i detta får vara tålmodiga iallafall."

Källa: Flashback (saknar tyvärr uppgift om i exakt vilka inlägg detta presenteras)
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jo, dessa citat har jag sett, men alla citationstecknen tyder på att TH har skrivit mycket mer. Den som citerar tycks ha strukit delar av texten.
Jag tänkte snarare att det där är olika uppdateringar på Facebook. Är inte så säker på att något har strykits, utan det kan snarare ha varit styckesuppdelningar. Enligt personerna som lade upp det på FB (Flashback) ska det vara hela citat från Terjes FB (Facebook).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS