Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Anders Karlstam

Aktiv medlem
Det är ett alldeles utmärkt ord för ett fenomen som annars inte har ett eget ord. 'Manipulera' bilder finns, men det omfattar så mycket mer än terjning, dvs. att stjäla andras bilder och infoga dom i en bild som man sedan hävdar är ens egen.
Varför skulle det vara mobbning? Det hänvisar ju till ett faktum. Språket använder sig gärna av sådana exempel för att sammanfatta med ett ord något man annars måste använda en hel mening för. Jfr. 'sol-och-vårare', ett ord som kom till på liknande sätt.
Så om du gjorde något dumt så skulle du inte ha något emot att ständigt bli påmind om detta och häcklad genom att folk använde ditt namn till denna företeelse var den än dyker upp?
"Hahaha, nu har en dum jävel edelmannat igen hehehe". Hade det varit roligt för dig? Som en ständigt pågående mobbning.
 

Anders Karlstam

Aktiv medlem
Det är ett alldeles utmärkt ord för ett fenomen som annars inte har ett eget ord. 'Manipulera' bilder finns, men det omfattar så mycket mer än terjning, dvs. att stjäla andras bilder och infoga dom i en bild som man sedan hävdar är ens egen.
Varför skulle det vara mobbning? Det hänvisar ju till ett faktum. Språket använder sig gärna av sådana exempel för att sammanfatta med ett ord något man annars måste använda en hel mening för. Jfr. 'sol-och-vårare', ett ord som kom till på liknande sätt.
Sol och vårare grundar sig i att en å samma man satte in kontaktannonser märkta med "sol och vår". Mannen är annonym. Han hette inte sol och vår....
 

Mesch

Aktiv medlem
Och?

Om en är dum måste du då vara dum? Om folk hade litet karaktär skulle ingen använda detta ord och det skulle aldrig kommit på tapeten.
Beter man sig tillräckligt utmärkande får man saker uppkallade efter sig. Terje gjorde sitt val upprepade gånger under 15-20 år. Så fick han ett eget ord till slut. Hans eget val på sätt och vis.
 

Anders Karlstam

Aktiv medlem
Beter man sig tillräckligt utmärkande får man saker uppkallade efter sig. Terje gjorde sitt val upprepade gånger under 15-20 år. Så fick han ett eget ord till slut. Hans eget val på sätt och vis.
Det håller inte. Ett långsökt försvar när det inte finns någon moral i argumentationen.

Terje har inte valt att hans namn ska använda förlöjligande och häcklande.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det håller inte. Ett långsökt försvar när det inte finns någon moral i argumentationen.

Terje har inte valt att hans namn ska använda förlöjligande och häcklande.
Jo, han har under lång tid terjat kort och sedan, som jag ser det i alla fall, jobbat stenhårt på att hela historien inte ska dö ut.
Så många chanser TH haft att döda hela den här sorgliga historien är ju helt makalöst.
Han nappar aldrig på det utan underblåser hellre de misstankar som flyter omkring.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det håller inte. Ett långsökt försvar när det inte finns någon moral i argumentationen.

Terje har inte valt att hans namn ska använda förlöjligande och häcklande.
Hans namn används varken förlöjligande eller häcklande. Det finns massor av folk som heter Terje därute, och ingen av dem lär känna sig träffad, men problemet för Terje Hellesø är så klart att det är han som har givit upphov till verbet terja. Det är ett verb, som har en specifik betydelse. Kanske används det lite lösare för att enbart klistra in främmande djur i den svenska skogen, men i striktare mening ska nog lodjur och mårdhundar och annat man klistrar vara hittat på nätet och tillhöra någon annan.

Språket är levande, och därför får vi nya ord, också för gamla företeelser. Jag tycker att "terja" är ett alldeles utmärkt ord, eftersom det täcker en väldigt specifik betydelse. Till skillnad från retronymer där man sätter nya ord på gamla företeelser, har det här ordet sin alldeles egna betydelse, och det är inget som vare sig du eller jag kan göra något åt. Ordet finns där, det är funktionellt, klart och tydligt utan krusiduller, och det har sin plats i den här diskussionen.

Om Terje tycker att hans handlingar var så löjliga att ordet som myntades till hans åminnelse är förlöjligande, så är det faktiskt inte mitt problem.
 

Anders Karlstam

Aktiv medlem
Jo, han har under lång tid terjat kort och sedan, som jag ser det i alla fall, jobbat stenhårt på att hela historien inte ska dö ut.
Så många chanser TH haft att döda hela den här sorgliga historien är ju helt makalöst.
Han nappar aldrig på det utan underblåser hellre de misstankar som flyter omkring.
Låt honom vara i stället. Varför bry dig?
 

Mesch

Aktiv medlem
Jo, vi kan låta bli att använda det. Om vi kan känna empati med individen Terje.
Ärligt talat, han verkar ju vara rätt empatilös själv. Som man bäddar får man ligga. Den som ger sig in i leken... osv.

Dessutom är jag är inte god nog som människa så jag kan förlåta någon som jag känner fortfarande hånar mig bakom min rygg på något vis.
 

Anders Karlstam

Aktiv medlem
Ärligt talat, han verkar ju vara rätt empatilös själv. Som man bäddar får man ligga. Den som ger sig in i leken... osv.
Det spelar ingen roll vad du tycker han är eller gör. Föregå i stället med gott exempel och försök att åtminsone inte stjälpa andra individer.



Dessutom är jag är inte god nog som människa så jag kan förlåta någon som jag känner fortfarande hånar mig bakom min rygg på något vis.
Om du inte kan förlåta behöver du inte förlöjliga eller håna. Bara vänd dig bort och sluta bry dig...
 

Hlangmo

Aktiv medlem
Ärligt talat, han verkar ju vara rätt empatilös själv. Som man bäddar får man ligga. Den som ger sig in i leken... osv.

Dessutom är jag är inte god nog som människa så jag kan förlåta någon som jag känner fortfarande hånar mig bakom min rygg på något vis.
Kan du forklare hvordan Terje håner deg bak din rygg? Tror du han sitter hjemme og ler mens han tenker på deg og de andre som ble lurt? Isåfall tar du feil.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Kan du forklare hvordan Terje håner deg bak din rygg? Tror du han sitter hjemme og ler mens han tenker på deg og de andre som ble lurt? Isåfall tar du feil.
Jag har ju själv sett att Terje hånar mig genom att selektivt citera på sin blogg. Han har långt ifrån krupit till korset. Han tycks fortfarande se sig som någon slags Guds gåva till naturfotografin. Jag är inte enig med dig om att Terje skulle ha gjort mycket för svensk naturfotografi. Vi har många namnkunniga fotografer i genren, och Terje Hellesø går till historien som den store fuskaren som drog ner ryktet om svensk naturfotografi.

Det som klagas på här av dem som söker försvara Terje är sådant som Terje väl har förtjänt. Det han har gjort är inte för, utan emot svensk naturfotografi.
 

Hlangmo

Aktiv medlem
Jag har ju själv sett att Terje hånar mig genom att selektivt citera på sin blogg. Han har långt ifrån krupit till korset. Han tycks fortfarande se sig som någon slags Guds gåva till naturfotografin. Jag är inte enig med dig om att Terje skulle ha gjort mycket för svensk naturfotografi. Vi har många namnkunniga fotografer i genren, och Terje Hellesø går till historien som den store fuskaren som drog ner ryktet om svensk naturfotografi.

Det som klagas på här av dem som söker försvara Terje är sådant som Terje väl har förtjänt. Det han har gjort är inte för, utan emot svensk naturfotografi.

Om du mener Terje ser seg som selv som Guds gave til naturfotografien så har du en helt annen oppfatning enn meg.
Når det kommer til om han har gjort mye for nordisk naturfotografi så får vi vel være uenig, men det finnes virkelig mange profesjonelle fotografer som mener at de ikke hadde vært der de er idag hadde det ikke vært for Terje.

Jeg tror ikke Terje har skadet naturfotografiet, at folk har blitt mer skeptisk ser jeg heller som en fordel. Mange har gjort som Terje og flere kommer til å gjøre det, men det vil bli færre av de fordi at folk er mer skeptisk og fotograferer risikerer å måtte vise originalfiler. Terje har gjprt det vanskeligere å slippe unna med juks.
Og jeg kan på ingen måte se at noen fortjener det Terje gjennomgår.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Så om du gjorde något dumt så skulle du inte ha något emot att ständigt bli påmind om detta och häcklad genom att folk använde ditt namn till denna företeelse var den än dyker upp?
"Hahaha, nu har en dum jävel edelmannat igen hehehe". Hade det varit roligt för dig? Som en ständigt pågående mobbning.
Jag skulle föredra att man sa att nån har gjort 'en gitte'. ('Edelmanna' liknar för mycket ordet 'Edelmanland', som mina fotovänner använder för bilder av en viss typ som jag tenderar att ta. Att gå ut för att ta sådana bilder skulle således kanske kunna heta 'edelmanna'.)
Kan tyvärr inte påstå att jag hittat på en så unik dumhet att uttrycket göra 'en gitte' skulle vara motiverat. De flesta dumheter jag gjort har varken varit av den arten eller det omfånget att det skulle krävas ett nytt ord. Det finns redan ord för dom. 'Köpt grisen i säcken' är tex. ett uttryck som väl beskriver en av mina största tabbar. Men varsågod och använd mitt namn för sådana misstag i framtiden.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om du mener Terje ser seg som selv som Guds gave til naturfotografien så har du en helt annen oppfatning enn meg.
Når det kommer til om han har gjort mye for nordisk naturfotografi så får vi vel være uenig, men det finnes virkelig mange profesjonelle fotografer som mener at de ikke hadde vært der de er idag hadde det ikke vært for Terje.

Jeg tror ikke Terje har skadet naturfotografiet, at folk har blitt mer skeptisk ser jeg heller som en fordel. Mange har gjort som Terje og flere kommer til å gjøre det, men det vil bli færre av de fordi at folk er mer skeptisk og fotograferer risikerer å måtte vise originalfiler. Terje har gjprt det vanskeligere å slippe unna med juks.
Og jeg kan på ingen måte se at noen fortjener det Terje gjennomgår.
Helt klart har vi väldigt olika uppfattning om flera saker, och det tycker jag är helt i sin ordning. Den här världen skulle inte vara lika trevlig att leva i om bara en åsikt funnes. Vi är i grunden oense i de här spörsmålen, och jag tycker att vi kan fortsätta vara så.

Jag anser definitivt inte att Terje har gjort det svårare att komma undan, utan det är FlashBack som bör ta åt sig äran för ett väl utfört grävarjobb. Det är ungefär lika lätt eller svårt nu som det var innan. Det stora kruxet med all korruption är att all mänsklig verksamhet bygger på någon form av förtroende, och alla har det förtroendet från början. När det sedan visar sig att någon inte är vuxen förtroendet, så blir fallet hårdare ju högre spiror man har klättrat emot. Det går att resa sig ur ett nederlag, men det går inte genom att smutskasta dem som med klarsyn påpekar att kejsaren inga kläder har. Det går inte heller genom att i efterhand försöka strypa samtal mellan människor om det som har förevarit. Inte heller är hot en framkomlig väg. Det enda som kan återge förtroendet är en hel och fullständig pudel, och ju längre det dröjer, ju svårare är det att bygga upp nytt förtroende.

För oss som sysslar med bilder är också upphovsrättsfrågan ganska central, och jag tror alldeles uppriktigt inte att Terje har gjort rätt för sig i upphovsrättsfrågorna, som inte gäller bara bilder, utan också texter, och där det sträcker sig betydligt längre tillbaka i tiden än de avslöjade bildfusken.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS