Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PeterWem

Aktiv medlem
Tråden plockar fram det sämsta från fotosidans medlemmar som grinar som ett par glöttar.
Som någon skrev på Flashback, varför vrida om kniven? Jag ser ingen anledning till det mer än för eget behag, för vad mer är där att bevisa? Terje har fuskat och kanske rentav fortsätter att fuska. Det är inte precis som att Terje kommer få syndernas förlåtelse om han visar upp originalbilderna då han fortfarande är körd som naturfotograf.
 

David G

Aktiv medlem
Så om du gjorde något dumt så skulle du inte ha något emot att ständigt bli påmind om detta och häcklad genom att folk använde ditt namn till denna företeelse var den än dyker upp?
"Hahaha, nu har en dum jävel edelmannat igen hehehe". Hade det varit roligt för dig? Som en ständigt pågående mobbning.

Vadå dumt? Han har ju inte gjort nåt dumt anser han sjäv. Tvärt om anser han ju sig vara en förebild inom fotografin. En som nu till och med uppnåt ett högre tillstånd där han inte bara avbilder verkligheten utan skapar den.

Terje var ju nån sorts auktoritet, faktiskt den enda fotograf på fotosidan som jag kände igen namnet på långt innan jag själv blev medlem.

Om han nu blivit en bättre föreläsare och bildskapare på grund av den uppmärksamhet han skapat åt sig själv så kan han ju inte gnälla om att det på nåt sätt skulle vara negativt att bli omnämd för det som han gjort. Vilken konstnär skulle inte vilja få en hel inriktning eller företeelse uppkallad efter sig?

Man kan ju liksom inte ha kakan och äta den.


Personligen tror jag att Terje likt Anna Odell och Hanna Widerstedt och Lars Vilks helt enkelt är en levande konstinstallation som ser all uppmärksamhet som bra uppmärksamhet. Han ser sig inte som skapare av konst, han är konst.

Terje borde få pris i kategorin "Årtiondets foto-provokatör"


[admin: raderat onödiga liknelser]
 
Senast redigerad av en moderator:

Anders Karlstam

Aktiv medlem
Jag tycker åsikter här präglas av elakhet och hat. Så till den milda grad att dom tangerar dummhet.
Gör mig verkligen besviken, hoppades på bättre än så.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker åsikter här präglas av elakhet och hat. Så till den milda grad att dom tangerar dummhet.
Gör mig verkligen besviken, hoppades på bättre än så.
Svepande formuleringar av den typen är inte så meningsfulla eftersom det enda man kan göra om man inte håller med är just att påpeka att man inte håller med.

Det är bättre att visa på exempel på det man invänder mot.

(F.ö. så hör väl den här sidodiskussionen om trådens vara eller icke vara inte riktigt hemma här, utan bör föras i en egen tråd.)
 

Mesch

Aktiv medlem
Kan du forklare hvordan Terje håner deg bak din rygg? Tror du han sitter hjemme og ler mens han tenker på deg og de andre som ble lurt? Isåfall tar du feil.
En person som inte har erkänt något som inte redan varit bevisat har ju inte erkänt över huvud taget. Han är bara överbevisad.
Det kommer fram nya saker efter han "erkänt" allt, lagt korten på bordet och ren allmänt försöker få folk att tycka synd sig. Då tycker jag att han skrattar bakom ryggen på alla. Vad tänkte han innan textstölderna kom fram till exempel. Då hade han ju flera gånger sagt att allt nu var framme och att inget mer fanns att hitta.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag tycker åsikter här präglas av elakhet och hat. Så till den milda grad att dom tangerar dummhet.
Gör mig verkligen besviken, hoppades på bättre än så.
Nä jag är inte elak, jag använder de ord som finns i svenskan. Att terja finns med i svenskan och det beskriver på pricken bad Terje höll(håller?) på med. Vore dumt att inte använda det i detta sammanhang.

Vill du vända andra kinden till varje gång någon är en idiot så var så god.

Jag har en tendens att inte gilla personer som luras och fuskar gång på gång och ber om ursäkt gång på gång, men ändå fortsätter med det bedrägliga beteendet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har en tendens att inte gilla personer som luras och fuskar gång på gång och ber om ursäkt gång på gång, men ändå fortsätter med det bedrägliga beteendet.
Finns det något bevisat fusk som Terje har gjort efter att han först blev påkommen? Är det inte så att Terje haft garderoberna fulla med skelett? Hade han skött det hela snyggt hade han gråtit ut och lagt alla kort på bordet vid första fallet.

/Karl
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är ingen idé att försöka tro att ni skall kunna argumentera så att någon "motståndare" ger mig sig. Jag har raderat lite sånt. Skriv vad ni tycker men provocera inte varandra eller pådyvla varandra åsikter/egenskaper.
 
Finns det något bevisat fusk som Terje har gjort efter att han först blev påkommen?

/Karl
Du har det påstått vilda, gäspande nyårslodjuret från i år som Terje påstod han fotat i Mullsjöskogarna på 4 meters avstånd men som med 99.9% säkerhet bor i Borås Djurpark med sina kompisar. Det lodjuret har dessutom med största sannolikhet sommarpäls. Ett misstag som Terje gjort tidigare. Pga av han konverterat bilden till svart-vitt så är det dock svårt att vara 100% säker.

Sedan har du den stora strömmen av stulna citat och kortare textstycken med reflektioner runt fotografi och konst som Terje publicerade under början av året och som han skulle ge ut i bokform.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du har det påstått vilda, gäspande nyårslodjuret från i år som Terje påstod han fotat i Mullsjöskogarna på 4 meters avstånd men som med 99.9% säkerhet bor i Borås Djurpark med sina kompisar. Det lodjuret har dessutom med största sannolikhet sommarpäls. Ett misstag som Terje gjort tidigare. Pga av han konverterat bilden till svart-vitt så är det dock svårt att vara 100% säker.

Sedan har du den stora strömmen av stulna citat och kortare textstycken med reflektioner runt fotografi och konst som Terje publicerade under början av året och som han skulle ge ut i bokform.
Ok

/Karl
 

PeterWem

Aktiv medlem
Skrev en guide i hur man kan använda Errorlevels för att upptäcka bildmanipulation. Den går inte att tillämpa på Terjes bilder, men kan vara intressant ändå.

Jag försökte kompilera Clone Detection, men fick error på filen. Den befintliga w32 fungerar inte på Windows 7 64 och Gimp 2.8. Annars hade det programmet varit välkommet när det kommer till Irans bilder på missiler.
 

Mesch

Aktiv medlem
Finns det något bevisat fusk som Terje har gjort efter att han först blev påkommen? Är det inte så att Terje haft garderoberna fulla med skelett? Hade han skött det hela snyggt hade han gråtit ut och lagt alla kort på bordet vid första fallet.

/Karl
Nä, det finns inget vad jag vet. Det är ju precis som du säger. Hade han bara skött det snyggt så hade vaken terja hittats på eller denna tråd levat.

Nu känns det som om han gjort i princip maximalt fel hela resan.

[edit] det fanns visst en del i alla fall
 

Hlangmo

Aktiv medlem
Verkar som om du missat en del vad denne Terje ägnat sig åt?!
Jeg vet hva som er bevist og hva som de/dere mener er bevist.

Det betyr ikke at jeg er enig i måten Terje behandles på. Terje og jeg er venner, og jeg vender ikke en venn ryggen selv om han har gjort ting han ikke burde.
Det er ikke dere han har skadet, men seg selv og de rundt seg.

Og maset og alt styret som ennå pågår går ikke bare ut over Terje, men også uskyldige personer rundt ham. Og for meg virker det som mange ikke tenker over at det alltid vil gå utover uskyldige også når man jager etter noen.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jeg vet hva som er bevist og hva som de/dere mener er bevist.

Det betyr ikke at jeg er enig i måten Terje behandles på. Terje og jeg er venner, og jeg vender ikke en venn ryggen selv om han har gjort ting han ikke burde.
Det er ikke dere han har skadet, men seg selv og de rundt seg.

Og maset og alt styret som ennå pågår går ikke bare ut over Terje, men også uskyldige personer rundt ham. Og for meg virker det som mange ikke tenker over at det alltid vil gå utover uskyldige også når man jager etter noen.
Borde inte Terje själv tänka på hur hans agerande drabbar andra? Finns det någon som borde gjort det, så är det väl han.

Han kanske inte skulle ha förnekat, ljugit, förvanskat och stulit så som han gjort. Det har ju trots allt drabbat en hel del människor.

Säg nu inte att han bett om ursäkt, för det har han bara gjort när han inte längre haft någon annat val.

Så länge han kunnat fortsätta förneka, ljuga, gömma så har han valt att göra det.
 

Hlangmo

Aktiv medlem
Borde inte Terje själv tänka på hur hans agerande drabbar andra? Finns det någon som borde gjort det, så är det väl han.

Han kanske inte skulle ha förnekat, ljugit, förvanskat och stulit så som han gjort. Det har ju trots allt drabbat en hel del människor.

Säg nu inte att han bett om ursäkt, för det har han bara gjort när han inte längre haft någon annat val.

Så länge han kunnat fortsätta förneka, ljuga, gömma så har han valt att göra det.
Så da er det greit å holde på? Det er Terje som skader de rundt seg? Ikke dere?

Nå er det vel ikke det de som er rundt Terje helt enig i det da.

Og Terje har bedt om unnskyldning. At dere ikke godtar den ligger jo i deres ønske å fortsette å dømme og lete etter ting å ta han for.
 

Falumas

Aktiv medlem
i deres ønske å fortsette å dømme og lete etter ting å ta han for.
Dom som har gjort det har haft en väldigt tacksam uppgift, det är väl inte konstigt att dom fortsätter. Terje har ju valt att inte lägga korten på borden. Det var det sista säger han varje gång, det är inte särskilt trovärdigt längre.

/Karl
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS