Annons

Åsikter om akvarellpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Jag söker ett akvarellpapper för bläckstråle (Epson 2100). Det skall användas för utskrift av akvarell i huvudsak men även för andra målningstekniker.

Epsons papper kommer bara i A3+.
Tetenal har "Aquarelle" även i A4. Rätt dyrt däremot.
Hahnemühle har ett flertal papper som antagligen kunde funka.

Nån som har råd att ge. Jag tänker mig ha två papper så att jag har både grov och ett i finare gräng.

henrik.f skrev:
Jag söker ett akvarellpapper för bläckstråle (Epson 2100). Det skall användas för utskrift av akvarell i huvudsak men även för andra målningstekniker.

Epsons papper kommer bara i A3+.
Tetenal har "Aquarelle" även i A4. Rätt dyrt däremot.
Hahnemühle har ett flertal papper som antagligen kunde funka.

Nån som har råd att ge. Jag tänker mig ha två papper så att jag har både grov och ett i finare gräng.

Av de papper som jag har provat har Hahnemühle Photo Rag varit det bästa. God svärta, stort färgomfång och en bra yta. När man har en bra profil till det papperet kan man använda samma till de andra Hahnemühle pappersytorna och där hittar du nog ett med grov gräng som passar dig.

MVH/Stefan

Bra återförsäljare -Akvarellpapper

Jag har kört Hahnemuhle Photo Rag med mycket bra resultat på min 2100. Rekommenderas. Även William Turner är jättefint om man vill ha lite mer struktur och lite varmare ton i pappret. Som Stefan O sade så använder jag samma profil för alla Hahnemuhlepapper. (Har köpt/"mätt upp" en egen icc profil för just det pappret till min skrivare, blev jättebra.)

WT är lite strävare i ytan och är således lite känsligare efter man skrivit ut. Bryts en av fibertopparna av så blir det lätt en liten vit prick precis där.
Därför har jag fått tipset att lätt borsta av pappret innan man skriver ut så att lösa "fibertoppar" försvinner.

Vill också tipsa om en jättebra postorderfirma i England där jag köper papper ifrån. Mycket bra priser. Superbra service, snabb och bra frakt och stort utbud och kunskap. Lättast är att beställa direkt på nätet via kreditkort.

När ni bestämt vad ni vill ha, skickar ni ett mail för att få exakt fraktkostnad. Detta fyller man sedan i i en ruta innan man skickar ordern. Har man firma så klickar man i VAT excempt och anger sitt organisationsnummer i rutan under så betalar man ingen moms utan den får man själv lägga på (och dra av) i sin bokföring. ett par dagar senare har man produkterna i brevlådan (postens avi)

Här är länken:

www.on-linepaper.com

mvh/Stefan

Senast ändrad:
Jag lägger en röst till för photo rag. Det blir riktigt bra och svärtan är som sagt god.

Jag brukar blåsa av mina papper med komprimerad luft innan utskrift för att bli av med allt löst på pappret.

Håller med Photorag o William Turner. Vill dock "varna" för att William Turner nästan måste användas med en korrekt skrivar ICC - annars blir det för mycket bläck som nästan "sotar" av pappret när det torkat.

Iofs är 310gr william turner eg för tjockt för min Pixma 5000... men fint blir det ändå!

mvh Lazze

Köp svenskt! .Lessebo Handpappersbruk har fantastiskt fint akvarellpapper att erbjuda. Har provat detta för utskrift av vanliga bilder med resultat som ger en känsla av äldre trycktekniker. För två år sedan fanns en utställning på Handpappersbruket där en konstnär redigerat vanliga fotografier för att likna akvareller. Bilderna var utskrivna på handgjort akvarellpapper från Lessebo och hade jag inte vetat att det var manipulerade fotografier skulle jag haft svårt att skilja dem från riktiga akvareller.

stefohl skrev:
Hur är svärtan och skärpan på detta papper? På de papper som jag använder finns en bestrykning som är anpassad för bläckstråleskrivare. Det gör att svärtan blir riktigt djup och skärpan bevaras så bra som möjligt.

Stefan

Skärpan är väl inte riktigt lika distinkt som med vanligt utskriftspapper men ändå tillräckligt bra för den typ av bilder som jag tycker passar på dessa papperstyper. Svärtan och kontrasten blir nog inte heller helt densamma och det får man ta hänsyn till när man färdigställer utskriftsfilen, speciellt vad gäller färgbilder som jag erfarit. Men för en bild som omredigerats till akvarell och sedan skrivs ut bör det kunna bli bra ändå tror jag om man ger den rätt kontrast. De bilder som ställdes ut var riktigt bra och svåra att skilja från äkta vara. En akvarell har väl heller inte den där djupa svärtan som en vanlig bild ibland kan ha. Jag har skrivit ut en del av mina svartvita rasterbilder på Lessebos akvarellpapper och det blev väldigt bra tycker jag, utan att jag behövde justera kontrasten i filerna gentemot hur de såg ut på datorskärmen. Utskriftsinställning som användes på min Epsonskrivare och som jag tyckte fungerade bäst var för Epson Matte Paper Heavy Weight.

Charmen och känslan med utskrift på dessa papper är, som jag ser det, att det blir en speciell karaktär, liknande gamla tryck och där man svävar i gränstrakterna mellan målning/fotograi/grafik etc. Är man skicklig med datorn och får en fil med rätt inställningar tror jag man kan åstadkomma fantastiska bildresultat med dessa handgjorda Lessebopapper.

Graal skrev:
Är man skicklig med datorn och får en fil med rätt inställningar tror jag man kan åstadkomma fantastiska bildresultat med dessa handgjorda Lessebopapper.

Hur skiljer bilderna på ett Lessebo från till exempel en pigmentbild på Hahnemüle-papper? Hur stora storlekar finns dem i? På deras hemsida finns bara 30x40 cm.

Nyfiken Stefan

stefohl skrev:
Hur skiljer bilderna på ett Lessebo från till exempel en pigmentbild på Hahnemüle-papper? Hur stora storlekar finns dem i? På deras hemsida finns bara 30x40 cm.

Nyfiken Stefan

Har ingen aning eftersom jag inte har provat varken pigmentbläck eller Hahnemüles papper. Vill inte uttala mig om annat än Lessebos akvarellpapper. Akvarellpapperet finns upp till stl 49x62, det är i block som det inte finns i större stl än 30x40.

Graal skrev:
Har ingen aning eftersom jag inte har provat varken pigmentbläck eller Hahnemüles papper. Vill inte uttala mig om annat än Lessebos akvarellpapper. Akvarellpapperet finns upp till stl 49x62, det är i block som det inte finns i större stl än 30x40.

Jag är lite intresserad av detta också! Men med tanke på vad dom där kostar så känner jag inte riktigt för att sitta och experimentera för att få fram ett bra reslutat ;)

Finns det någonstans att se i verkligheten hur en print på lessebo blir?

Om man vill se hur Hahnemuhle Photo Rag funkar i verkligheten så har jag en utställning i Göteborg om nån vecka där jag ställer ut en del bilder på juset detta papper. Dessa är desutom utskrivna med ett annat bläck än Epsons egna. Detta bläck är avsett för svart-vita utskrifter med alla patronerna ersatta med svart-vita varianter och jag är riktigt nöjd med svärtan och tonerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto