Annons

Åtel för fågel

Produkter
(logga in för att koppla)

hunter63

Medlem
Jag tänker bygga en åtel av en lastpall som monteras en bit upp på stolpar för att det inte ska vara så lätt för andra djur än fåglar att komma åt åteln. Såg en film på Youtube om en kille från tror jag Örebrotrakten som väckte mitt intresse att just komma åt att fota fåglar/rovfåglar från ett gömsle. Undrar om någon har lite svar på några praktiska frågor för detta.

Vilket väderstreck är lämpligast att ha åteln från gömslet, tänker på solens upp och nedgång?

Fotar med Nikons system och planerar att köpa ett 300/2.8 objektiv och undrar vilket avstånd som kan vara lämpligt mellan åtel och gömsle?

Jag har en markägare som gett mig lov att både uppföra ett fast gömsle och en åtel men i början tänkte jag använda mig av ett portabelt camouflagegömsle för att se om åteln fungerar. Har ni tips även på något vettigt gömsle för just foto så kom gärna med det också...
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Det verkar inte vara så enkelt pappersmässigt att få till en åtel. Men jag kan ha missförstått proceduren också.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html

Utfodring av vilda djur med animaliska biprodukter

Du får utfodra eller via foder locka till dig (åtla) vilda djur med animaliska biprodukter av kategori 3 under förutsättning att

du har registrerat dig hos Jordbruksverket för verksamheten
du bara använder slaktbiprodukter som kommer från slakt av friska djur vid godkända slakterier (du får bara använda produkter som omfattas av artikel 10 a och b i förordning (EG) nr 1069/2009, du hittar en förklaring i dokumentet om kategorisering under Mer information.)
djuren du utfodrar behöver fodret för artens bevarande eller du behöver utfodra för att locka djur till en viss plats i samband med jakt eller fiske
utfodringen görs tidigast två veckor efter slakt
du städar platsen efter dig

Blankett för att registrera dig hos Jordbruksverket finns under Blanketter.

Den som lämnar ut produkterna till dig ska intyga att det är kategori 3-material som omfattas av artikel 10 a eller b och att det är avsett som foder. Intygandet görs på ett särskilt papper (handelsdokument) som du ska få med i original när du hämtar produkterna. Dokumentet ska du sedan spara i minst två år.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Nä, och med rätta tycker jag. Fast jag har för mig att jag sett någonstans att man får åtla med trafikdödade djur, eller?
Verkar så, men bara från den egna kommunen eller grannkommunen.

Utfodring av vilda djur med hela eller delar från vilda djur

Du får utfodra vilda rovdjur med hela kroppar och delar av vilda djur under förutsättning

att det rör sig om foder från vilda landlevande djur från till exempel jakt eller olycka
om fodret kommer från däggdjur får utfodringen bara göras inom den kommun där materialet har uppkommit eller påträffats och i den närmast angränsande kommunen
om fodret består av vattenlevande djur och ska ges till vattenlevande djur måste dessa komma från samma vattenområde där djuren som ska utfodras finns
det får inte finnas misstankar om att djur som ska bli foder är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur

Det är viktigt att tänka på att andra myndigheter, som till exempel kommun och länsstyrelse, kan ha synpunkter på verksamheten. Det kan finnas lagstiftning som gör att du trots allt inte får utfodra vilda djur.
Ska man ha stadig tillgång till kött är kanske inte det en tillräckligt bra källa att förlita sig på. Är åteln tom i perioder kanske man inte får några "stamkunder" över vintern. Påkört jaktvilt tillhör väl dessutom markägaren/ jakträttsinnehavaren, så det är väl inte bara att hiva in ett rådjur eller en hjort i bakluckan? =)
Beta med hagelskjutna djur skulle jag aldrig göra, blyförgiftning dödar örnar varje vinter.
 

lofling

Aktiv medlem
Verkar så, men bara från den egna kommunen eller grannkommunen.

Ska man ha stadig tillgång till kött är kanske inte det en tillräckligt bra källa att förlita sig på. Är åteln tom i perioder kanske man inte får några "stamkunder" över vintern. Påkört jaktvilt tillhör väl dessutom markägaren/ jakträttsinnehavaren, så det är väl inte bara att hiva in ett rådjur eller en hjort i bakluckan? =)
Beta med hagelskjutna djur skulle jag aldrig göra, blyförgiftning dödar örnar varje vinter.
Nä, det är inte så lätt att hitta hela tiden kanske.

Jag har personligen inte funderat på att utfodra med åtel, men jag tycker som sagt att det är bra att det är uppstyrt. Det är inte alltid bara upp till markägare och den som utfordrar. Kan påverka mycket, t.ex. om man som du nämner hagelskjutna djur.

Till OP, sorry, har inget svar, men intressant att höra om du får någon hjälp.
 
ANNONS