Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återskapa bilder från CameraRaw Cashe?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har krachat en extern hårddisk med större delen av bilderna från min yngsta dotters första år gick förlorade.

Jag hade dock redigerad de flesta bilderna i Photoshop CS2s CameraRaw som lämnar en cashe-fil med en .dat ändelse för varje bild den konverterar.

Hur mycket information om bilderna innehåller dessa? Filerna är alla av samma storlek dryga 4MB.

Finns det något program som kan läsa cashefilerna och få ut något vettigt ur dem?

Griper efter sista halmstråt.

Kameran bilderna var tagna med är en Minolta 5D (rawformatet som CameraRaw converterade när det lämnade cashe-filerna efter sig)

Jag lider med dig Richard !!

Jag använder också CS2 för att konvertera mina RAW-filer (Canon .CR2) men jag får ingen dat-fil vid konverteringen. .XMP filen som skapas innehåller inställningarna i Camera Raw. Om det är till någon hjälp så har jag Adobes bok om Camera Raw om du vill låna den.

Känner att jag inte kan bidra med så mycket, hoppas du kan återställa bilderna, 4MB är ju en del iallafall.

Lise-Lott

PS.
I helgen åker jag första gången till Gotska Sandön, det ser jag fram emot !!

Testa att byta namn på filnamnstillägget (.dat), börja med vad nu din kamera har för namn på sina rawfiler. Testa även .dng som väl är adobes universalformat på rawfiler.

ANNONS
Götaplatsens Foto