Annons

Återskapa film/bilder från formaterat minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaysa

Medlem
Jo jag har på något sätt förlorat filmen från mitt bröllop i augusti. Om jag missade att föra över filmen innan formatering eller vart den har tagit vägen vet jag inte. Borta är den.

Det är nu nya bilder på SD-kortet.

Finns det något program som verkligen fungerar för att återskapa överskriven film?

Hjälp en panikslagen ex-brud!
 

HenryB

Aktiv medlem
Jo jag har på något sätt förlorat filmen från mitt bröllop i augusti. Om jag missade att föra över filmen innan formatering eller vart den har tagit vägen vet jag inte. Borta är den.

Det är nu nya bilder på SD-kortet.

Finns det något program som verkligen fungerar för att återskapa överskriven film?

Hjälp en panikslagen ex-brud!
Det finns mängder av program man kan prova med. Beroende på hur mkt kortet varit använt efter detta kan framgången vara begränsad. Risken är ganska stor att filmen är förstörd. En snabb sökning på "file recovery program" gav ett antal träffar, här är en av dem:

https://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/Memory-Card-File-Rescue.shtml
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är bara att prova. Har du tur, så...

En enkel formatering suddar bara informationen om bilderna, men inte själva bilderna (eller videon, i detta fall).
En lågnivåformatering är ofta värre på att sudda.
Har du sen använt kortet för lagring av nya bilder, så är risken stor att de lagrats ovanpå det område på kortet som användes tidigare. I så fall är det helt kört. En video är dessutom värre än bilder. Bilder är utspridda på ett antal separata filer, där du kanske kan rädda 280 av 300, om du bara sparat några nya bilder på kortet. Men en video är oftast en stor fil, så risken att en ny bild hamnat som en bomb i den är mycket större.
 

Visom

Aktiv medlem
Det är bara att prova. Har du tur, så...

En enkel formatering suddar bara informationen om bilderna, men inte själva bilderna (eller videon, i detta fall).
En lågnivåformatering är ofta värre på att sudda.
Har du sen använt kortet för lagring av nya bilder, så är risken stor att de lagrats ovanpå det område på kortet som användes tidigare. I så fall är det helt kört. En video är dessutom värre än bilder. Bilder är utspridda på ett antal separata filer, där du kanske kan rädda 280 av 300, om du bara sparat några nya bilder på kortet. Men en video är oftast en stor fil, så risken att en ny bild hamnat som en bomb i den är mycket större.
Kan också vara så att 98% av filmen går att rädda om det bara är några enstaka rutor som blivit korrupta, bara att klippa bort den korta sekvensen så är man hemma. Men överlag håller jag med, formatteringen i sig är oftast inte ett bekymmer, det är när man lagrar nya bilder som gammal info skrivs sönder.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Har du en Sony-kamera och inte ett Sony-kort så kan det vara kört tyvärr. På de flesta andra kameror fungerar de flesta återskapningsprogram.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Har du en Sony-kamera och inte ett Sony-kort så kan det vara kört tyvärr. På de flesta andra kameror fungerar de flesta återskapningsprogram.
Läs hennes inlägg.
Hon har sparat nya bilder på redan formaterat kort. Chansen att filmen finns kvar är lika med noll. Även om det skulle finnas nåt kvar med tanke på hur filmkomprimeringen fungerar kommer man hitta i bästa fall ett scen eller tre avbrutna mitt i av....data, i hennes fall bilder.
Bara att acceptera att filmen är borta och det har noll med märke på kameran att göra.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Läs hennes inlägg.
Hon har sparat nya bilder på redan formaterat kort. Chansen att filmen finns kvar är lika med noll. Även om det skulle finnas nåt kvar med tanke på hur filmkomprimeringen fungerar kommer man hitta i bästa fall ett scen eller tre avbrutna mitt i av....data, i hennes fall bilder.
Bara att acceptera att filmen är borta och det har noll med märke på kameran att göra.

Menar du att det är just omöjligt att återskapa en film istället för bilder eller både och vid en formatering?

De flesta kameror raderar bara innehållet i FAT-katalogen och skriver ej över innehållet på hela minneskortet. Sony gör det tyvärr och erbjuder bara fix OM man använt Sonys egna minneskort. Allt för att man ska hålla sig till Sonys egan prylar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Menar du att det är just omöjligt att återskapa en film istället för bilder eller både och vid en formatering?

De flesta kameror raderar bara innehållet i FAT-katalogen och skriver ej över innehållet på hela minneskortet. Sony gör det tyvärr och erbjuder bara fix OM man använt Sonys egna minneskort. Allt för att man ska hålla sig till Sonys egan prylar.
Hon har inte bara formaterat kortet, hon har även skrivit data på den.

/Stefan
 

Ventures

Aktiv medlem
Med vanliga shareware program kommer man inte långt om man skrivit över de raderade filerna. Det finns företag som lever på att rädda data och kan gräva djupare. Men det kostar. Och det kanske inte blir en högkvalitetsfilm som resultat utan möjligen något som kan användas som bevis för att bröllopet ägt rum.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det jag syftade på var att en film är en lång sammanhängande fil. Om det fattas en del av den kan en uppspelare ha svårt att återge något alls av den. Särskilt om det är början av filen som är förstörd.
 

martley

Aktiv medlem
Det jag syftade på var att en film är en lång sammanhängande fil. Om det fattas en del av den kan en uppspelare ha svårt att återge något alls av den. Särskilt om det är början av filen som är förstörd.
Det är en väldigt mycket större datamängd som sparas när det gäller film. Filmer är ofta dessutom komprimerade med en metod som bara sparar skillnaden mellan två bildrutor i en filmsekvens, utom vid speciella "milstolpar" då en hel bildruta sparas, och det gör att även om bara en liten bit av filmen saknas så blir det ett stort hål innan det går att pussla ihop filmfilen igen. Man kan se det på satellitsändningar på TV ibland när hela eller delar av bilden blir pixlad eller förvrängd.

Sen blir det som nämnts väldigt mycket svårare ifall man skrivit dit ny information efter det att minneskortet formaterades. Till skillnad från magnetiska medier som bandspelarband och snurrande hårddiskar där en liten del magnetisk information ligger kvar även efter radering så är ett minneskort eller en ssd-disk för den delen bara en himla massa elektronikkretsar som bara kan minnas ettor och nollor. De kan inte komma ihåg att ettan som ligger där nyligen skrev över en nolla som låg där innan.

Det är lätt att vara efterklok, men filmar eller fotar man en såpass unik händelse som sitt eget bröllop, vilket för de flesta inte inte händer så ofta, så kan det nog vara värt att köpa in ett speciellt minneskort för just det tillfället. Så dyra är de inte, åtminstone inte jämfört med annat som kostar vid ett sådant tillfälle.
 

martinot

Aktiv medlem
Trist för TS att bli av med sin bröllopsfilm. :(

Hoppas att de kan lösa sig på något sätt, även om jag tror det är tufft om kortet redan skrivits över med nya bilder eller filmer.

Håller med ovan råd för framtiden med flera minneskort, och kanske egna för viktiga situationer.

Nu filmar jag inte själv, men fotograferar jag viktiga händelser som bröllop eller dylika tillfällen (som man inte lätt kan fotografera om en annan dag), så ser jag normalt till att försöka använda kameror med dubbla minneskort, och se till att kameran är inställd att spara alla bilder på bägge korten (oftast RAW på ett, och JPEG på det andra).

Är dock inte säker på att liknande fungerar för film (att automatiskt spara alla filmerna på dubbla kortplatser direkt i kameran), så då kanske bästa taktiken är att så fort och ofta som möjligt försöka skapa en kopia av filmerna, på en dator eller en annan enhet, löpande under tillställningen.
 
ANNONS