Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Återskapa HD eller vad gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Det är asklantigt, jag vet så det behöver ingen påpeka..

Några viktiga råfiler som jag var säker på att jag bränt och som jag sen var säker på att jag hade backup på är förlorade. Klantigast av allt är att de legat utanför backupad mapp, kör Déjà Vu annars, men inte på dessa alltså.
Nu undrar jag om någon vet nåt sätt att återskapa på något sätt på en mac med osx 10.2.8

Minneskortet har nog lagrats och tömts iaf 50-talet gånger efter de bilderna jag förlorat så det är nog helkört att återskapa därifrån väl..

Eller är det bara att inse att de gått förlorade och försöka sova tro?

1. Skriv inget till hårddisken

2. Leta reda på ett program som heter EZ Recovery (om det nu finns till mac)

3.Kör programmet och håll tummarna.

Eller har det gått en tid sedan de försvann?

lottae skrev:
Eller är det bara att inse att de gått förlorade och försöka sova tro?
Om du inte har somnat än så är det väl hög tid nu. Gör ett snabbt eftersök efter något verktyg (sök efter ''hfs+ undelete'', ''hfs+ recovery'' eller något ditåt) och ge det ett försök. Jag hade inte lagt mer tid än så på det (om ens så mycket), bland annat eftersom chanserna för att lyckas minskar hela tiden.

Du kan alltid lämna in disken men räkna med att det kostar runt 10kkr.

Tack Jesper. Har inte hittat programmet än (testat med google bara innan morgonkafffet) men låter den datorn stå orörd nu och söker vidare.

Förlorade filerna i förrgår natt, men har inte rört datorn så mycket efter det mer än att ha gått igenom ca 100 skivor för att jag var säker på att jag sparat filerna.
Lite hopp fick jag ju nu iaf..

RAW-filerna verkar körda, men jag har lyckats få igen de tiffar (från samma filer) jag hade förlorat iaf:)
Och eftersom alla raw var konverterade och behandlade finns ju bilderna kvar lika bra som om jag hade fotat i annat format än raw iaf;)

Tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto