Annons

Återuppliva gammalt färgfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Erlandsson

Aktiv medlem
Jag har ett färgfoto (bröllopsfoto från 60-talet ) som är blekt i färgerna, och som jag tänkte scanna in och försöka öka på färgerna. Är det någon som har en aning om hur jag kan gå tillväga på enklast sätt för att lyckas med det? Är det överhuvudtaget möjligt?

Ja, det är möjligt.

Vill du göra det så enkelt som möjligt för dig så väljer du datorprogram: Ex Photoshop eller Photoshop Elements. Sen köper du en bok om programmet.

T.ex. Scott Kelby:s bok Photoshop för digtalfotografer.

Jag tipsar om en hel del böcker på min webbplats. Lista över Photoshopböcker

Lycka till, det är kul att fixa till foton.

Tack för svaret.

Men vad jag tänkte på var mer handfast vilka verktyg jag behöver använda. Jag kör i PS Elements. Eftersom jag vill tona upp det som är blekt, och göra ytor vita som är beiga numera, så blir det väl till att sitta rätt mycket och markera antar jag. Jag hade hopppats på någon genväg.

Japp, anade det. Du behöver kanske olika verktyg och lite markeringar. Många på det här forumet kan ge dig hur mycket tips som helst och peka på miljoner tutorials på nätet. Men det blir lätt oöverskådligt.

Så jag tänkte en enkel lösning. Pröva Kelby:s bok till Photoshop Elements. 260:- på adlibris. http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9163608480

Löser ju visserligen mer än problemet och till en kostnad. Men sen kan du själv.

Alternativ 2 (som inte heller är så dumt). Ladda upp bilden till forumet och be folk om hjälp plus en förklaring till hur de gjorde.

ANNONS
Götaplatsens Foto