Annons

Ænnu en, Allround till 1d markII

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Ja, hær kommer en till.

Allround objektiv till 1d mark II?

Har tænkt så de knakar.

17-40 L blir en vældigt liten zoom før att vara allround, och før dålig ljus styrka.
24-70L blir vældigt dåligt vidvinkel.

Mer?

Och så kan man glømma alla "APS objektiv", æven om de ser mkt intressant ut.

Hatar stændigt objektiv byte.

Har lagt idèn om en beggad 1ds bakom, æven om fullformat hade varit kung; enklare att vælja objektiv, en 24-70L hade suttit som handsken.
Min 15mm fisheye hade fått heltæckning. m.m.

Allmænna råd vælkomnas verkligen, vad hade Ni gjort??

Något helt allround tror jag inte på, större omfång brukar betyda sämre ljus och kvalitet. Jag försöker planera för de motiv jag förväntar mig innan jag går hemifrån. Jag använder vanligen 24-70/2.8 på min 1D2 om jag tar med mig kameran "just in case". Annars sitter det nog oftare ett objektiv med fast brännvidd på om jag har något speciellt jag tänkt fotografera.

Jo før all del.

Men nær jag ær ute o fotar sjælv, før egen skull, så vill jag max skifta mellan 2 objektiv, annars blir det helt enkelt før tungvinnt.

Och jag tycker inte de finns ett bra Standard, Reseobjektiv till mark II, 1.3 croppen "pajjar" många objektiv.

En "mini-setup" med kvalitet för resor kanske kunde vara något i stil med nya 24-105/4 plus en 50/1.4 eller 35/2 för ljusstyrka. Fast då saknas ju fortfarande en vidvinkel förstås. Det är erkänt svårt med Canon-gluggar där. Sigma 20/1.8 kanske, om man har tur och hittar ett bra ex.

ANNONS
Götaplatsens Foto