Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ögonmussla för D1-serien?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har musslan men ser ingen beteckning. Jag tror mig komma ihåg att den heter DK-14 men är inte säker. Lycka till!

/Martin

schaki skrev:
Jag har bland annat googlat, och kollat på Nikons hemsida, men vet fortfarande inte modellBeteckningen på ögonmusslan jag söker!

Det närmsta jag har kommit är DK-19. Men den tycks endast passa D2-serien och F6. http://www.europe-nikon.com/product/sv_SE/products/narrow/1243/overview.html

Håller på och bli smått galen, Nån som har den musslan och kan modellbeteckningen?

Hallå, jag har samma problem. Jag gissar dock att DK-19 kan passa, det borde vara samma gänga. Någon som vet?

Re: Re: Ögonmussla för D1-serien?

chry skrev:
Hallå, jag har samma problem. Jag gissar dock att DK-19 kan passa, det borde vara samma gänga. Någon som vet?
Jo det stämmer att det är DK-19. Köpte en till min D1H.

Kan även finnas fler musslor som passar. Den varken försvårar eller förvärrar vid manuell fokus tycker jag, end skillnaden är att lite mindre ljus slipper in.

Funderar på att byta ut mattskivan mot en som är bättre lämpad för MF istället.

Manuella objektiv är ju som bekant riktigt billiga, t.o.m de bättre objektiven.

Tack, då vet jag.

Mattskivan tror jag inte är lika mellan D1 och D2. Jag har för mig att D1:an använder samma som F100, fast säker är jag inte...

Om det är en Rubber Eye Cup du söker, försök med DK-2.Prevents eye fatigue by making it easier to see image in the viewfinder User's Manual D1

ANNONS
Götaplatsens Foto