Annons

Öka brännvidden!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Jag har ett mycket skarpt Zeiss Apo-Sonnar 135mm f2,0 för Nikon. Jag använder det via adapter för ett Sony A7 IV hus. Nu vill jag öka brännvidden till 189mm, 135 + 1,4x tele-adapter= 189mm och sedan köra det med APS-C vilket borde ge ca. 283,5mm vilket jag vill ha. Frågan är för ett helt manuellt objektiv, vilken tele-adapter som passar bäst som då kommer att sitta efter Nikon/Sony adaptern. Nikon har ju en uppsjö av olika tele-adaptrar som producerats över alla år, men de nyaste är ju för Auto-focus vilket saknar betydelse när själva objektivet är manuellt. Tacksam för svar. Peder
 

larsol

Aktiv medlem
Nikons TC-14 Ell borde vara ett billigt alternativ, men är inte säker på om det passar på ditt objektiv, den passar i alla fall bara till vissa ljusstarka nikonobjektiv, måste vara ett visst djup från objektivfästet till bakersta linsen för att få plats.
 
Senast ändrad:

Gigas

Aktiv medlem
Nikon AF-S TC-14E II ger dig 1,4x längre brännvidd och endast 1 stegs ljusförlust. Passar enbart objektiv med fokusmotor.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon AF-S TC-14E II ger dig 1,4x längre brännvidd och endast 1 stegs ljusförlust. Passar enbart objektiv med fokusmotor.
Vad det egentligen avser är att det saknas överföring av skruvdrift från kamerahuset. Jag är dock inte övertygad om att det rent fysiskt går att montera en dylik på ditt objektiv helt oavsett. Det ena är det rent fysiska beroende på hur det ser ut baktill, dvs om telekonverteraren får plats, men det andra är att Nikon har klackar för att enbart tillåta montering på utsett kompatibla objektiv. Om Zeiss har monterat en fattning baktill som tillåter montering eller inte vet jag inte.
 

apersson850

Aktiv medlem
Så är det. Men ju bättre objektiv du börjar med, desto mindre märks det. Teleförlängaren multiplicerar ju felen lika mycket som brännvidden, så något litet multiplicerat med 1,4 är bättre än något stort att börja med.
 

Gigas

Aktiv medlem
Nej detta är ett helt manuellt objektiv men mycket skarpt så därför hoppades jag att det skulle kunna leverera bra skärpa med en 1,4 adapter.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har för mig attt typ Kenko och liknande telekonverterare går att montera på i princip allt (rent fysiskt), men jag låter det vara osvuret. Optiskt resultat oklart.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jo det går att montera kenkokonvertrar på alla objektiv (i alla fall deras äldre modeller som jag testat eftersom de inte har några utstickande linser och skärpan i centrum på bilden på t.ex. Kenko 1,4x pro300 dgx är ganska bra. Klart bättre än Nikons 1,7x konverter (som förmodligen inte passar ändå) men lite (knappt märkbart) sämre än deras 1,4x MkIII. I kanterna på bilder tagna med fullformat vinjetterar den lite och skärpan faller. På en croppad sensor märker man det knappt. Fast det verkar ganska svårt att få tag på denna lilla juvel. Här är en länk till lite tester jag gjorde med denna konverter när det begav sig:


Och här kommer en fälttest på Kenkos 2x-konverter:

Jag vet inte hur dagens modeller står sig men med lite sökande kan man säkert hitta en Kenko teleplus 1,4x dgx300 och den ska passaobjektivet i fråga.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Konvertern försämrar bildkvaliteten och en beskärning med faktor 1,5 kräver mer av optiken så skärpemässigt sett vet jag inte om det är lönt att köra med 1,4x TC plus 1,5x beskärning.

Har du funderat på att skaffa en 70-200/2,8 zoom istället!? Den första med VR hade kass kantskärpa på FF men hade väldigt bra mittskärpa och var skarp över APS-C området. Den var optimerad för det på den tiden rådande situstionen att Nikon enbart hade digitala systemkameror med APS-C. Kan nog köpas beg för ca 5500kr idag om man kollar runt. Då har man både AF och VC.

Däremot lär oskärpan från 135:an vida överträffa zoomen men i vilken grad detta består med TC kan jag inte svara på.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Konvertern försämrar bildkvaliteten och en beskärning med faktor 1,5 kräver mer av optiken så skärpemässigt sett vet jag inte om det är lönt att köra med 1,4x TC plus 1,5x beskärning.

Har du funderat på att skaffa en 70-200/2,8 zoom istället!? Den första med VR hade kass kantskärpa på FF men hade väldigt bra mittskärpa och var skarp över APS-C området. Den var optimerad för det på den tiden rådande situstionen att Nikon enbart hade digitala systemkameror med APS-C. Kan nog köpas beg för ca 5500kr idag om man kollar runt. Då har man både AF och VC.

Däremot lär oskärpan från 135:an vida överträffa zoomen men i vilken grad detta består med TC kan jag inte svara på.
Fast att köpa en dylik Nikon-zoom och sätta den på adapter på en A7 IV verkar inte helt vettigt, särskilt om det är en "dum" adapter. Då är det nog rimligare att köpa ett AF-S 300/4D, kanske med trasig fokusmotor, om man vill ha runt 300 mm på Nikon-Sony-adapter utan AF. :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast att köpa en dylik Nikon-zoom och sätta den på adapter på en A7 IV verkar inte helt vettigt, särskilt om det är en "dum" adapter. Då är det nog rimligare att köpa ett AF-S 300/4D, kanske med trasig fokusmotor, om man vill ha runt 300 mm på Nikon-Sony-adapter utan AF. :)
Sant. Tänkte nog att det andra huset skulle vara ett Nikon APS-C hus.

Men är det Sony kan ju TS köpa ett Canon EF 200/2,8 L USM och Sigma MC-11 för en billig peng beg och köra på Sony.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Konvertern försämrar bildkvaliteten och en beskärning med faktor 1,5 kräver mer av optiken så skärpemässigt sett vet jag inte om det är lönt att köra med 1,4x TC plus 1,5x beskärning.

Har du funderat på att skaffa en 70-200/2,8 zoom istället!?
Nikons 70-200/2,8 VR II och en Nikon 1,4.... då ser du lätt försämring och jag är ingen pixelpeepare...
 
ANNONS