Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öva blixtfoto med mannekäng eller dylikt

Produkter
(logga in för att koppla)

levitte

Aktiv medlem
Jag känner ett behov att öva modellfoto med blixt, men ett problem är att det antingen kan kosta dyrt, eller så har man en modell som har max en timmes (om ens det) tålamod.

En tanke är då att ha ett objekt att öva på, och just nu stirrar jag mig blind på en sån här träsak (hur var det nu, jag klagade just på att det kan bli dyrt? ;-)), och är ute efter andra idéer... och då helst något som är åtkomligt i Sverige, eller ännu hellre Stockholm. Just den trämannekäng jag pekar på har jag svårt att finna inom landet, men det kanske finns?

Men som sagt, idéer välkomna!

Mvh,
Richard

Har du ingen kompis som också är intresserad av blixtfoto? Då är det ju bara att bevisa för varann vilket fantastiskt tålamod ni besitter! :)

Per.

Hör med lite klädaffärer i din omgivning om de har någon utrangerad skyltdocka du kan få ta hand om. Tålmodigare modell är svårt att få tag i.

Har du ingen kompis som också är intresserad av blixtfoto? Då är det ju bara att bevisa för varann vilket fantastiskt tålamod ni besitter! :)

Hummm, jag har en, men hans fotointresse svajjar lite fram och tillbaka, just nu tror jag det är annat som drar. Fast det är klart, det finns ju en del fotografbekanta som jag skulle kunna fråga.

Mvh,
Richard

Hör med lite klädaffärer i din omgivning om de har någon utrangerad skyltdocka du kan få ta hand om. Tålmodigare modell är svårt att få tag i.

Hmmm, det är ju en tanke... och det kan ju vara en början (*)

Mvh,
Richard

(*) jag kanske tappar tålamodet, jag har för mig att affärernas skyltdockor är rätt stela, inte speciellt formbara... fast sen var det ju det där med att glo den givna hästen i mun... jaja. ;-)

Personligen tror jag inte på trädockan du länkar till. Porträtt och blixtfoto är det relevant hur skuggor i ansiktet faller och den där trädockan saknar näsa, ögonhålor osv.

Skyltdocka är i så fall bättre, men allra bäst levande personer såklart. Ingen granne eller grannbarn som kan tänkas vara övningsobjekt?

Personligen tror jag inte på trädockan du länkar till. Porträtt och blixtfoto är det relevant hur skuggor i ansiktet faller och den där trädockan saknar näsa, ögonhålor osv.

Mm, fast ska man öva just ansikten så finns det byster eller huvuden att tillgå. Den biten är faktiskt enkel.

Skyltdocka är i så fall bättre, men allra bäst levande personer såklart. Ingen granne eller grannbarn som kan tänkas vara övningsobjekt?

Jag söker något som har tålamod i några timmar... eventuellt mitt i natten (ibland slår inspirationen till strax efter midnatt)... ;-)

Mvh,
Richard

Och självporträtt är inte aktuellt?
Så gjorde jag faktiskt själv när jag ville lära mig ljussätta med blixtar, och det var innan kameror med live-view och vinklingsbara skärmar dök upp.
Visst, det blir en massa rännande fram och tillbaka, men det funkar!

Mm, fast ska man öva just ansikten så finns det byster eller huvuden att tillgå. Den biten är faktiskt enkel.

Jag söker något som har tålamod i några timmar... eventuellt mitt i natten (ibland slår inspirationen till strax efter midnatt)... ;-)

Mvh,
Richard

Och självporträtt är inte aktuellt?
Så gjorde jag faktiskt själv när jag ville lära mig ljussätta med blixtar, och det var innan kameror med live-view och vinklingsbara skärmar dök upp.
Visst, det blir en massa rännande fram och tillbaka, men det funkar!

Samma här. Gjorde en setup med kameran kopplad till den bärbara. Riggade sedan två studioblixtar (alternativt en plus reflexskärm, kameran på stativ och IR-fjärrutlösare i handen. Kamerablixten (Nikon D 7000) i kommandoläge vilken triggade studioblixten/blixtarna.

Sedan ställde jag den bärbara så jag direkt kunde se bilderna ifrån min "pose" efter varje exponering. Lite plock blir det men funkar ganska bra trots allt.

ANNONS