Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponera/fräta ur negfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffneck

Aktiv medlem
Jag vill göra ett par bilder med samma känsla som länkarna nedan och får inte till det riktigt, det blir bara muggit.

http://www.johner.se/images/sketch/ima34000/ima33021.jpg
http://www.johner.se/images/sketch/ima33000/ima32777.jpg
http://www.johner.se/images/sketch/ima34000/ima33030.jpg
http://www.johner.se/images/sketch/ima34000/ima33022.jpg

Digital och med dia får jag rätt effekt, men det blir inte så snygga övergångar till spetsdagrarna. Och så vill jag ha den där sköna överstrålningen som neg ger.

Det känns som att jag inte överexponerar tillräckligt mycket. Digital räcker det med ca. 1-1,5 steg.

Jag har provat med Kodad Portra 160NC och Fuji 160S. Hur mycket kan jag ta i innan det spricker?

Kan man få till det i labbet eller gäller det att få det rätt vid exponeringen.

Några tips?
 
Säkert 2,5-4 steg.

Frågan är väl om färgerna kommer att vara bevaras så här distinkta. Har aldrig testat.
 
Tack för svaret. Jag får testa lite.

Men visst måste bilderna ovan vara från neg? Annars fattar jag inte hur han fått till täckningen i högdagrarna. Trots att det är ljust så är det ju inte helt utfrätt.
 
det kan nog vara från dia eller digitalt också. det räcker med att dra ner kurvans punkt 255 -> 253 så får du den där pseudoteckningen som finns i bilderna.
 
Hur går du tillväga?

De tre första bilderna är huvudmotivet i skugga och bakgrunden solbelyst. Genom att exponera efter ett motiv i skuggan så kommer effekten i princip av sig själv (förutsatt att kopieringen/skanning görs rätt).

Att negativet har ett stort omfång är inget problem eftersom papperet har en högre kontrast så hamnar man på ungefär samma kontrast som dia/digitalt ändå i slutändan.

Lämnar du in färgnegen för kopiering också och det görs per automatik så kommer den antagligen kompensera för "felexponeringen" och se till att högdagrarna inte bränns ut vid kopieringen på bekostnad av mörkare skuggor (huvudmotiv om du lägger det i skuggan).

De distinkta färgerna kommer när kontrasten blir tillräckligt hög.
 
Jag mäter det infallande ljuset i ansiktet och plussar på ett steg.

Hitills är det bara maskinkopior som jag tittat på så du har säkert rätt i att det är automatiken som ställer till det.

Det som förvånar mig är att det är så pass bra täckning i högdagrarna på negativen. Skillanden mellan huvudmotivet (i skugga) och bakgrunden (solbelyst) känns för liten. Men det kanske beror på att jag är mer van vid dia.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto