Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Koppi

Ny medlem
Hej!

Jag är mer än amatörfotograf och har precis (för ca 14 dagar) köpt en ny digitalkamera. Jag undrar varför bilderna blir överexponerade om kameran (Konica Minolta Dimage Z6 svart) är inställd på auto? Går det att ändra i kameran och i så fall under vilken inställning?

Följande inställnignar går att ändra under auto:
Körläge - Enbild
Upplösning - 2816x2112
Kvalitet - Fin
Anti-Shake - Endast Exp
LCD-ljusstyrka -
Enerisparläge - 1 min
Direktvisning - Av
Språk - svenska
Obj.tillbehör - Inget
BildMinne - På
Mappnamn - datumformat
Datum & tid - inget
Datummärkning - av
Återställ inst -
Ljudsignal - av
fokussignal - av
slutarljud - av
volym - av
videoutgång - pal
överföring - datalagring
digital zoom - av
självutlösare - 10 sekunder

Bilagor

• motljus.jpg
    motljus.jpg
    49.6 KB · Visningar: 712
Är det alla bilder som blir överexponerade eller bara vissa motiv?
Blir det bra i A eller S-läget?

Min erfarenhet av Z-serien (i mitt fall en Z3) säger att kameran har en tendens att överexponera.
Lösningen som jag använde var att köra på P istf auto. Där kan du exponeringskompensera (tror inte man kan det på auto men är inte säker), ett stegs underexponering brukade bli bra för mig.

Jag har samma erfarenhet som Gustaf med min Z2. Själv brukar jag försöka undvika auto-läget utomhus, i alla fall i situationer där motivet innehåller väldigt starka konstraster.

Överexponering

Hej!

Jag va ute och fotade i går, vädret va en aning molning men när väl solen sken så sken den ordentligt. Alla bilder jag tog i går blev överexponerade. Har precis köpt kameran och va ute för att lära mig hur den funkar. Har aldrig haft en så avancerad kamera tidigare så jag räknas nog till de som är superamatör.

Min erfarenhet är att autotagning oftast ger ett hyfsat resultat bildmässigt. Som absolut nybörjare ser man ju vilken bländare och slutartid kameran väljer för ett specifikt motiv och efter ett tag lär man sig ungefär vilka värden som gäller för exempelvis en solig dag utomhus eller en inomhusbild med dåligt ljus. Då kan det vara läge att gå över till M-läget där man då har möjligheten att själv påverka resultatet i betydligt större utsträckning än i autoläget.

Testa nästa gång du använder autofunktionen att lägga bländartalet och slutartiden på minnet. Gå sedan över till manuellt läge och ställ in dessa tal och testa dig sedan fram genom att ändra värdena ett steg i taget.
Som Gustaf nämnde finns i manuellt läge också s k alternativexponering (bracketing) där kameran bränner av tre bilder istället för en och där man själv kan ange hur stor exponeringsskillnad det ska vara mellan bilderna.

Sist, men inte minst, ta dig tid att verkligen läsa genom kamerans manual några gånger. Jag lovar dig att det är värt "besväret"! Jag själv brinner oftast av lust att komma igång med grejorna så snabbt som möjligt oavsett om det rör sig om en kamera, DVD-spelare eller en brödrost. Resultatet blir att manualen hamnar i en skrivbordslåda ganska omgående och att man famlar lite väl mycket i blindo helt i onödan tills den dag man inser att "hmmm, det kanske vore en bra idé att verkligen LÄSA manualen"... ;-)

Hej!

När min flickvän ganska nyligen köpte en Dimage Z6 noterade vi att den alldeles för ofta överexponerade med standardinställningarna i auto eller P-läge. Lösningen efter lite testbilder blev följande:

* P-mode
* Konstrast satt till (-)
* Exponeringskompensation satt till -0.7EV förutom vid mycket ljusa motiv exv. snö
då -0.3EV passar bättre.

Med dessa inställningar håller den sig nästan alltid inom histogrammet.

På andra forum har jag också hört dessa frågor om Z6. Bortsett från denna lilla detalj så måste ja säga att Z6 fungerar mycket bra, snabb AF och fungerande AS.

Mvh,
Per

ANNONS
Götaplatsens Foto