Annons

Överexponerar 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Hej

Haft min 350D i ca 2v nu. Mycket nöjd med kameran men tycker att den exponerar lite i överkant. Kör nu oftast med exp-kompen på -1 el -2/3. Gör alla så eller borde min kalibreras om? Eller beror det på att den exponerar efter lågdagrar?? Har ju sett i nåt test att den tex exponerar lite rikligare än tex D70.

MVH//Jens

De flesta digitalkameror prioriterar högdagrar eftersom det är mest kritiskt.

Jag har inte haft problem med exponeringen på 350D, men visst händer det att alla kameror överexponerar. Om det är väldigt generellt ska du nog låta verkstaden titta på kameran. Men innan dess kommer folket här i forumet säkert disikera din fototeknik på jakt efter felkällor.

Jo, tycker också att den borde prioritera högdagrarna. Iofs så har några av det värsta felexponeringarna varit i kontrastrika situationer. Använder prick-i-ring-mätning (vad det nu heter, centrumvägd flerfältsmätning??)

Histogrammen blir "rätt" så som jag har ställt in. Betyder detta isf att kameran gör medvetet fel (om det nu är fel)? Eller görs histogrammet i efterhand fristående från exponeringen??

MVH//jns

Parameter 1 eller 2?

Vilken parameter har Ni inställd? 1:an ger lite mer must i bilderna och 2:an skall vara neutral.

ANNONS
Götaplatsens Foto