Annons

Vilken modern kamera du ägt vurmar du mest för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peeter Reep

Aktiv medlem
Köpte nyligen en Leica iiia med en Summar 50 mm f2.0 , som jag precis kört igenom ett par rullar i på en liten tripp till Rwanda där jag fortfarande är.
Fick kontakt med en tjej som kunde stå modell för en liten ersättning.

Även om jag ännu inte sett resultatet av bilderna, och ej heller helt vet om kameran fungerar som den ska, så känns den verkligen underbar på alla sätt.
Den är tillräckligt kompakt för att ha i fickan. Den ligger fint i handen. Den är väldigt vacker att titta på, och slutarljudet är underbart.

Missade ordet modern, men det finns ju förstås betydligt omodernare kameror.
 

hRs

Medlem
om jag inte ägde någon kamera men ändå hade den erfarenheten jag har idag så tror jag att jag skulle köpa en leica q2 somm allroundkamera eller en leica cl med en uppsjö av gluggar till den.
har börjat inse att detta är nog allt jag behöver.
fantastiska kameror 😎
 

Tibor

Aktiv medlem
Olympus XA

Olympus XA, oftast med Kodachrome 64, följde mig troget från slutet av 70-talet till sekelskiftet. Skarpt och ljusstarkt objektiv och mätsökare för bra inställning av skärpa. Liten och oöm så den tålde det mesta. Kändes som en vän.
Finns fortfarande kvar i en låda.....
 

Tibor

Aktiv medlem
EOS 1D mkIIn

Olympus XA, oftast med Kodachrome 64, följde mig troget från slutet av 70-talet till sekelskiftet. Skarpt och ljusstarkt objektiv och mätsökare för bra inställning av skärpa. Liten och oöm så den tålde det mesta. Kändes som en vän.
Finns fortfarande kvar i en låda.....
I den digitala världen; 1D mkIIn! De (har tre... ) kommer att följa mig länge. Känns som att de aldrig kan svika mig utan leverera utmärkta bilder i oändlighet!
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Åh vad många intressanta och givande svar. Jag var lite nyfiken och har med råge fått detta stillat. Kul att läsa vad ni skriver, minnen ni har med olika kameror osv. Själv är jag så ambivalent. Har ju min X-T20 idag.

Min Nikon D50, köpt 2004 som jag minns det är den kamera som betytt mest för mig. Det var där och då jag började fota på allvar. Hade gluttat på EOS som också släppts som digital - men valet föll alltså på D50. Oj vad den användes, och utökades så småningom med alla möjliga objektiv. Hade en lite (SB-400) blixt till den med.

Dessförinnan hade jag bara plåtat med kompakta kameror där min Minolta AF-Z gjorde störst intryck...eller användes mest. Blev nån vända med filmkassett där med i slutet av 90-talet. Mindre neg och grynigare bilder. Vad hette det nu igen.. APS...?

Fortsätt gärna tråden. Juleläsning är alltid trevligt!

Allt gott och glada helger önskar jag er!

Hälsn. Fredrik
 

bildsten

Aktiv medlem
Det har funnits en del olika kameror under de 59 åren jag fotograferat med egna kameror men det som favoriter nu är en Pentax K5 med ett Sigma 17-70/2,8-4 som normalglugg och en Olympus XZ 2. Båda har varit med en del år nu men vad de ska ersättas med om och när de går ur tiden är oklart. De kanske inte ens behöver ersättas...
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag äger en Olympus Pen-F med ett Pana-Leica 15mm f:1,7 idag som jag gillar skarpt, men om jag skulle köpa ytterligare en kamera så blev det nog en Ricoh GRIII, mest för den är så kompakt och att man alltid kan ha den med sig, jag har tidigare ägt en GRII som jag tyvärr blev rånad på.
 

Bengf

Aktiv medlem
En Minolta Highmatic F med fast objektiv på 70-talet, en kamera som kom efter 2 använda Instamatic kameror, den var bra och trevlig.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Mina krav:
* 4:3 bildproportioner (passar mina motiv bäst)
* elektronisk sökare (så jag slipper ta kameran från ögat för att se bilden efter exponering)
* 35mm och 100mm fast brännvidd (ej zoom pga ömtålighet och sämre bildkvalitet (sämre skärpa och kontrast m.m.))
* ett kamerahus per objektiv (ska jag byta objektiv för olika fotograferingssituationer så blir det inte många bilder tagna)

Med den kravspecifikationen så finns det inte så mycket att välja på. Så för två månader sedan köpte jag två Lumix G80, en Olympus 17/1.8 och en Olympus 45/1.8.

De bilder jag tagit sedan det köpet kan beskådas på Flickr. i mitt album Stockholm 2019, från och med den här bilden och framåt https://www.flickr.com/photos/185560233@N07/49080833877/in/album-72157711822374427/ samt mitt album Madeira 2019 https://www.flickr.com/photos/185560233@N07/albums/72157712175542248
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Börja om från början, börja om på nytt. Aldrig ska man sörja, tider som har flytt...

Mitten på 80-talet. Yashica och Contax samarbetade.
Yashica FX-D quatz var en budgetkamera vid sidan av Contax dyrare kameror.
Med Contax-fattning fick man tillgång både till Yashicas fina och billigare optik, men också till top of the line Zeiss-glas
Kameran var mycket bra med pålitlig tidsautomatik.
Jag minns mitt Tamron SP 35-70mm f2,8-3,8. Man kan med fog säga att detta var en av de första riktigt dugliga normalzoomarna på marknaden. T.om yrkesfotografer valde denna zoom som deras allra första normalzoom.
Jag hade också ett Planar normalobjektiv - presentation överflödig.

När autofokusen gjorde entré och började fungera tillfredsställande blev det ett totalt byte till Minolta Dynax. Ett system i skuggan av Canon och Nikon men precis lika bra.
Tyvärr dröjde det för länge innan Minolta hoppade på DSLR-tåget så då fick jag byta till EOS och börja om från början.

Canon EOS 300D är nog den kamera som ger den digitala revolutionen ett ansikte.
 
Analog och digital favorit

Jag fotar mest analogt och min absoluta favorit har blivit min Canon F1n, och i den digitala världen använder jag en Eos1 Ds MkIII som jag måste säga är en helt fantastisk kamera som tål väder och vind och aldrig svikit mig. Ska jag fota både digitalt och analogt tar jag med en Eos1 V HS för att slippa ha både EF och FD objektiv med mig. Tycker ändå att F1 är ett trevligare hus, dessutom mycket smidigare.

Joakim Nordin.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Vurma för kamera

Leica Monochrome den första modellen som kom ut 2012.
Köpte den 2014.
Objektiv. 35mm/2 från 1968 samt 90/mm/2 från
70 talet. Har en visoflex tillsats från 70 talet så jag kan använda
min 400mm 400/5
Det känns som man fotograferar analogt med det är en digital.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Kamera

Leica Monochrome den första modellen som kom ut 2012.
Köpte den 2014.
Objektiv. 35mm/2 från 1968 samt 90/mm/2 från
70 talet. Har en visoflex tillsats från 70 talet så jag kan använda
min 400mm 400/5
Det känns som man fotograferar analogt med det är en digital.

Fortsättning av denna text.
Har även en Nikon D 7100. En fin kamera men inte samma känsla.
Användes med objektiv större än 90 mm.
ia
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Sony NEX 5N med sonys vinklingsbara elektronisk sökare.

Liten och lätt, men ändå en kompakt/gedigen känsla i kamerahuset. Lagom grepp, den kringgår därigenom behovet av att vara stor och tung med stort grepp genom att vara just liten o lätt. Objektivet håller jag under med vänster hand och det ger bra stöd och stabilitet, oavsett dess storlek. Genom sin lätthet är kameran en ren fröjd att bära runt, oavsett storlek på monterat objektiv.

Som alla kameror har den knappar och användargränssnitt som gick att utveckla, för mig är den i det minst likvärdig med den A7II jag provade ersätta den med, men nexen blev kvar och det var inget snack om den saken. A7:an åkte däremot iväg utan sorg, annat än att jag skulle önska en kamera med FF. Hoppas en bra passande mig kommer någon gång :)

Den 90-grader uppåt vinklingsbara sökaren har blivit mig oumbärlig, något helt annat än en vinklingsbar skärm, även om jag i vissa lägen fortfarande använder nexens vinklingsbara skärm. Vinklingsbar sökare och vinklingsbar skärm kompletterar varandra utmärkt och ingendera kan jag vara utan (även om jag var beredd att kompromissa om det med A7II:an).

Så det är den moderna kamera jag vurmar mest för :)
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag fotar mest analogt och min absoluta favorit har blivit min Canon F1n, och i den digitala världen använder jag en Eos1 Ds MkIII som jag måste säga är en helt fantastisk kamera som tål väder och vind och aldrig svikit mig. Ska jag fota både digitalt och analogt tar jag med en Eos1 V HS för att slippa ha både EF och FD objektiv med mig. Tycker ändå att F1 är ett trevligare hus, dessutom mycket smidigare.

Joakim Nordin.
Ja, sedan F1 har Canon helt missat och satt självjäsning på husen, lagt in mer vikt och höjt ljudet på mekanismen så det slamrar störande, t ex på presskonferenser, bröllop.
Som tur är finns Fuji X-T-1 som har ett hus i F1-storlek.. duger gott som surrogat.

-J!
 

Måns H

Aktiv medlem
Modern för sin tid

Trevlig tråd detta, här mitt bidrag:

Kameran jag vurmar mest för är min Pentax S1 från 1961. Har den kvar och den är nyservad. Snygg, inte onödigt stor. Modern för sin tid med spegelreflex och återgående spegel.

Så småningom bytte jag till Nikon F3 för att använda deras shiftobjektiv. Jättebra kamera men inte vurm på samma sätt.

Digitalt gillade jag verkligen Fujis lilla fickkamera F10. Tyvärr har den en dammråtta i sig, annars skulle den nog få jobba hela tiden.

Digital SLR: Började med Pentax K 10 D. Inte så snygg men tog bra bilder, ångrar lite att jag inte behöll den. Har sen bytt till K 20 D, K7, K5 och nu K3 II. K5 snyggast och tog egentligen tillräckligt bra bilder. K3 II utmärkt kamera, saknar vikbar skärm men har annars allt jag behöver.
 

ThomazK

Medlem
En kamera som jag blev väldigt fäst vid är Nikon F4S, en helt fantastisk kamera som jag tagit många rullar film med färg och svartvitt. Nu har jag en D4 en utmärkt kamera men Nikon F4 var ett mycket stort steg framåt för kamreor
 

Bengf

Aktiv medlem
Sony NEX 5N med sonys vinklingsbara elektronisk sökare.

Liten och lätt, men ändå en kompakt/gedigen känsla i kamerahuset. Lagom grepp, den kringgår därigenom behovet av att vara stor och tung med stort grepp genom att vara just liten o lätt. Objektivet håller jag under med vänster hand och det ger bra stöd och stabilitet, oavsett dess storlek. Genom sin lätthet är kameran en ren fröjd att bära runt, oavsett storlek på monterat objektiv.

Som alla kameror har den knappar och användargränssnitt som gick att utveckla, för mig är den i det minst likvärdig med den A7II jag provade ersätta den med, men nexen blev kvar och det var inget snack om den saken. A7:an åkte däremot iväg utan sorg, annat än att jag skulle önska en kamera med FF. Hoppas en bra passande mig kommer någon gång :)

Den 90-grader uppåt vinklingsbara sökaren har blivit mig oumbärlig, något helt annat än en vinklingsbar skärm, även om jag i vissa lägen fortfarande använder nexens vinklingsbara skärm. Vinklingsbar sökare och vinklingsbar skärm kompletterar varandra utmärkt och ingendera kan jag vara utan (även om jag var beredd att kompromissa om det med A7II:an).

Så det är den moderna kamera jag vurmar mest för :)
Liten kul anekdot om Sony kameror på den tiden, var ofta att dom ficka många elaka gliringar om att göra leksaks kameror, Nex serien som överraskade med sin litenhet och ändå hade APS-C sensor, gjorde flera intresserade och flera trodde faktiskt att Nex var ett helt eget märke som inte hade med Sony att göra, men det var tufft, för på den tiden skulle kameror absolut vara stora och tunga, så det var ovanligt djärvt/ eller dumt att lansera den så tidigt.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har på senare tid kört mycket med begagnade kamerahus.
Dom bästa modellerna jag har haft är 5d mark II samt Nikon d800.
7d har jag använt mycket, men den går som inte att jämföra med ovan nämnda.

Har nu ägt alla möjliga kameror sedan mitt intresse verkligen tog fart för snart 20 år sedan. Från Nikon D50 till det jag har idag, en Fujifilm X-T20. Resan däremellan har varit lite svajjig; ibland har jag ägt just DSLR-kameror där jag "toppade" på en Nikon D7000. Därefter hade jag en period med kompaktkameror: Canon SX220 och även "kompakta långzoomar". Sedan ett par år tillbaka, så kör jag spegellöst. Olympus kompaktare modell E-ML5 (senare med EVF-4 sökare), och sedan en E-M10. Gick vidare till G80 och därefter den kamera jag har idag: min X-T20. En hel del optik har kommit och gått under åren med.

Ibland vet jag inte riktigt vad jag letar efter när jag köper kamera, en borde kanske bara vara nöjd med det man har - det är ju inga spektakulära skillnader i bildkvalitet vill jag påstå (finns undtantag såklart), men däremot gillar jag kameror som känns som att de blir en del av mig själv.

Hittills, och fråga mig inte varför jag sålde den (jo, jag vet egentligen varför), så har min förra E-M10 (I) tillsammans med Olympus 12-40 PRO - och andra fasta gluggar - varit den kamera som skänkt mig mest glädje, som varit lättast att ha med, tagit bra bilder i förhållande till just storlek, pris osv. Även E-PL5 uppskattade jag enormt mycket med.

Tyckte dock inte att det fanns fullt så mkt info i rårformatet i denna kamera. Inte dålig, men inte då bra heller. Knepigt då att jag ändå fortsatte med G80 som dessutom är klumpigare. Kände även att jag tappade lite känslan från förra kameran när jag köpte denna. Ville ha lite videofunktion, men insåg snabbt att jag inte använde den biten av kameran.

Så....går man då tillbaka till Olympus som man tyckte så mycket om? Nej, och jag vet inte om det beror på om det främst var detta med begräsningen av sensorn som jagade bort mig, eller om det var priset på deras lite bättre modeller: E-M1 och liknande. Det blev i vart fall ingen Olympus igen.

Det blev en X-T20. Har haft den nu i ca 1 år . Har hört så mkt gott om deras fina bildkvalitet + att jag skulle åter få en APS-C sensor igen. Dock så är jag inte så imponerad: Dels så tycker jag att Fujis råfiler är enormt mycket tyngre att hantera än de från låt säga Sony, Canon, Nikon. Dels tycker jag inte att det finns så mkt info att hämta i råfilerna nu heller. Det kan bero på programmen jag använder, förstås - men ja...kom gärna med tips. Fujis jpg-bilder är ju oftast trevliga, även om jag tycker att det kan vara lite "hit and miss" ibland, där det känns som kameran inte uppfattat ljuset som den borde (labbat med olika mättekniker). Sen vet jag inte om jag tyckter att "retrolooken" som jag tyckte var så bra tidigare, verkligen är så bra. Reglagen kan vara rätt tröga, och visst det är kul att vrida runt i M-läget osv. Men...ja...sen var det det där men känslan - den kom inte tillbaka nu heller.

Jag har nog velat en del fram och tillbaka. Just nu har jag bara fotograferandet som hobby, så jag har inga enorma krav på dyra prylar egentligen. Men visst, jag gillar teknik, försöker hänga med vad som kommer osv.

Men till min fråga:

Om du skulle köpa en kamera idag - och några bra gluggar - vad skulle du köpa då baserat på utrustning som du själv haft och uppskattat? Står väl inte inför nyköp just nu, eller ens köp över huvud taget - men det skulle vara så roligt att höra vilka moderna kameror som ni har fastnat för och gärna med beskrivning om varför (bildkvalitet, dynamiskt omfång, storlek, hanterbarhet mm mm).

Nästa gång jag köper en ny (eller beggad) kamera, så måste det kännas mer rätt. Tydligen räcker det inte med att läsa hundratals (nåja) recensioner och klämma och testa lite med kameran i butik. Det krävs ju tid innan man vet om man gillar en produkt, med alla dess för och nackdelar. Men det får man ju räkna med.

Men som sagt... Vilken kamera (eller combo med gluggar) skulle du vilja slå ett slag för - och varför? =D Kan bli lite givandeläsning, tänker jag...

Har annars en gammal analog som jagskulle vilja använda ltie mer. Back to basics... Ta en bild här och en där - inte tio bilder där och tio bilder här. Komma till ro lite med fotograferandet...vad det egentligen är och kan ge; inte fokusera på teknik och som pryl i sig. Hm..

Allt gott! =)
 
ANNONS