Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerat med Canon 5D Mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
Jag har testat en del, för att inte säga mängder av olika scenario med min Mk II:a och upplever väldigt ofta att kameran överexponerar, ibland 2 steg och jag för köra på -2 EV för att erhålla normalexponering i kameran.

Är detta signifikativt för Mk II:an? Om jag nollar EV blir, främst bilder tagna utomhus, extremt utfrätta i de ljusare partierna. Ibland blir det bra.
Jag har använt 24-105 L, 70-200 L och 100 Macro IS L.
Testade high tone priority idag och kanske det blev någon skillnad.
Jag skjuter RAW enbart och har testat både mäta spot, evaluerade och alla därmellan. Främst sker detta i utomhusmiljö. Jag använder auto iso, och den spänner mellan 100-3200.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Har använt min 5d Mk II i över ett år nu och har aldrig upplevt det du skriver, är det inte en inställningsgrej bara?
 

the_Rose

Aktiv medlem
Med risk för att låta som en dryg snobb så vill jag tipsa om att köra manuellt, hellre en estetiskt perfekt bild som tar lite eftertanke och kanske 1min att ställa in än 10 ok bilder som vem som helst med en kamera med grön ruta kan ta.

Känns konstigt om inte högdagerprioritering löser ditt problem, kanske läge att lämna in.

Mvh
Mårten
http://blog.martenkeijser.se
 

pellepang

Aktiv medlem
Känns spontant som om du fått ett måndags ex. Har du senaste firmwaren?
Min har i alla fall gått klockrent sen jag köpte den.
 

patrik_p

Aktiv medlem
( lånar tråden lite )..

Men hur fungerar högdagerprioritet?
Tappar man något kvalitetsmessigt med det på ?
och vinner man något på det när man fotar i RAW ?
 

Dockland

Avslutat medlemskap
Med risk för att låta som en dryg snobb så vill jag tipsa om att köra manuellt, hellre en estetiskt perfekt bild som tar lite eftertanke och kanske 1min att ställa in än 10 ok bilder som vem som helst med en kamera med grön ruta kan ta.

Känns konstigt om inte högdagerprioritering löser ditt problem, kanske läge att lämna in.

Mvh
Mårten
http://blog.martenkeijser.se
Manuellt är bra. Det kör jag på ofta. Dock inte alla situationer det är optimalt.

Kanske skulle lämna in den för koll.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Jag har testat en del, för att inte säga mängder av olika scenario med min Mk II:a och upplever väldigt ofta att kameran överexponerar, ibland 2 steg och jag för köra på -2 EV för att erhålla normalexponering i kameran.

Är detta signifikativt för Mk II:an? Om jag nollar EV blir, främst bilder tagna utomhus, extremt utfrätta i de ljusare partierna. Ibland blir det bra.
Jag har använt 24-105 L, 70-200 L och 100 Macro IS L.
Testade high tone priority idag och kanske det blev någon skillnad.
Jag skjuter RAW enbart och har testat både mäta spot, evaluerade och alla därmellan. Främst sker detta i utomhusmiljö. Jag använder auto iso, och den spänner mellan 100-3200.
Kan du av misstag kommit åt CF inställningen för en annan mattskiva? Jag kör den den gamla 5D och har en EE-S mattskiva och byter man skiva utan att ändra i CF inställningen så överexponeras bilderna.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
( lånar tråden lite )..

Men hur fungerar högdagerprioritet?
Tappar man något kvalitetsmessigt med det på ?
och vinner man något på det när man fotar i RAW ?
Med högdagerprioritet underexponerar kameran motsvarande ett exponeringssteg (när du väljer ISO 200 använder kameran istället ISO 100), bilden ljusas sedan upp av kameran med en annan tonkurva än den normala.

Kvalitetsmässigt får du mer brus i skuggorna, eftersom dessa måste ljusas upp mer. Skillnaden är också här ungefär ett steg.

Högdagerprioritet fungerar lika bra med råformat, fast du kan egentligen lika gärna underexponera bilden själv. Du kan då använda både ett större omfång och i finare steg (1/3 steg) istället för att vara fast vid exakt 1 steg som med Högdagerprioritet. Enda fördelen med Högdagerprioritet när du fotograferar i råformat är att förhandsgranskningsbilden ser "normal" ut.

Då råfilen i sig innehåller mer information i högdagrarna (typiskt ungefär ett steg mer) är Högdagerprioritet egentligen kanske mest relevant när du fotograferar med JPEG.

Problemet vi försöker lösa är hur råfilens c:a 11 EV skall komprimeras till motsvarande JPEG:s c:a 8-9 EV. De flesta kameror löser helt enkelt detta problem genom att skära bort 1 EV i vardera änden. (Starkt förenklat.)
 
ANNONS