Annons

Överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan52

Aktiv medlem
Tycker att min D90 överexponerar i A-läget. Kan man ändra inställningar för A-läget i kameran, eller måste korrektionen ske i efterhand.//Johan.

Det finns en knapp som heter exponeringskompensation vilken kombineras med den bakre kommandoratten för att justera åt önskvärt håll. Sitter på ovansidan av kameran på den högra sidan.

Det beror ju på om du verkligen menar A-läget. Du måste skilja på A och Auto. I Auto-läget fungerar inte exponeringskompensationen, men vem använder det? Det är i mitt tycke smartare att använda P med eller utan auto-ISO. Då fungerar exponeringskompensationen också. Visserligen flyger inte blixten upp när man minst anar det då, men det ser jag bara som en fördel.

Personligen använder jag antingen A eller M dock.

I Auto-läget är det tänkt att kameran ska ta alla beslut och fotografen kan därför inte påverka exponeringen alls.

Om du vill ha en stor del automatik men ändå vill kunna påverka exponeringen så är Progrm-automatiken ett bättre val.

Det verkar vara som jag misstänkt. Jag använder sällan auto, men man vill ju ändå att det skall fungera. Som det är nu, är det ett gränsfall.
Kanske kan Nikon komma med en uppgradering på mjukvaran vad det lider.//Johan.

Det verkar vara som jag misstänkt. Jag använder sällan auto, men man vill ju ändå att det skall fungera. Som det är nu, är det ett gränsfall.
Kanske kan Nikon komma med en uppgradering på mjukvaran vad det lider.//Johan.

Det är nog en tanke med att det inte ska gå att pilla med exponeringen när man använder auto-läget, allt för att inte förbrylla den som inte är så insatt. De som vill ändra vet också hur man gör.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto