Annons

Övergång analogt till digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

niduri

Medlem
Hej på er!

Jag söker en kraftfull utrustning för sport och fritid, dvs snabb från klick till storbildsvisning och även exportering då. Har just nu, sen början 1998, brorsans beggade F90 (N90s heter den nyköpt i amerika som den är) och en massa objektiv från 20 till 280mm, ja tom en SB-26:a. Vad göra...

Jag funderar över vad som finns och vad som är intressant, egentligen hur billigt jag kan komma undan. En D100 kostar ju 25500 kr ny och det är en hel del pengar att lägga ut på en gång. (Jag är mer av en person som småspenderar lite grand då och då!)

Det är just att kunna ta bilder och experimentera och att se resultatet direkt, på datorskärmen då, och att kunna ta stora sekvenser foto på t ex vindsurfing och bergsklättring men även på storslagen natur och porträttfoto med fortsatt hög(sta:) kvalité som lockar.

Kanske är jag bara prylgalen och vill ha ett digitalt Nikonhus för mina objektiv? Och egentligen klarar jag mig kanske bäst med t ex en ny enklare sak som en Coolpix (som jag har för mig är enklare och mindre)? Eller så är det just det att ett Nikonhus är det jag ska ha?

Jag är ny i matchen och därför lite villrådig. Är det någon som kan ge mig tips? Jag skulle vara hemskt glad!!!

Hälsningar,

Niklas

Jag kom just på att det dessutom säkert behövs ett vidvinkelobjektiv för att kunna ta "normala bilder" också, typ det nya 12-24mm, ja eller motsvarande 28 eller 35mm och uppåt kanske. Det är ett till litet krux, i pengaväg o sparande, att komma över alltså..

Pjuh!

Niklas

Om du redan har köpt en massa objektiv så låter det väl inte dumt med en D100. Du kan ju dessutom sälja ditt nuvarande kamerahus för att komma en bit på vägen. Det handlar väl egentligen mest om 2 saker: Hur mycket du fotar och vad du har råd med.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

niduri skrev:
Jag kom just på att det dessutom säkert behövs ett vidvinkelobjektiv för att kunna ta "normala bilder" också, typ det nya 12-24mm, ja eller motsvarande 28 eller 35mm och uppåt kanske.
Jag har "blivit" digital, skaffade en D100. Vad man bör tänka på är att skaffa ordentligt med minne, plåtar man NEF går det åt en del. Två stycken 512MB räcker inte för mig, så snart blir det ett 1GB CF.
Jag körde Nikon innan, så de flesta gluggar hade jag. Däremot så skaffade jag en 18-35/3.5-4.5. Mycket bra till allmän fotografering då den motsvarar 28-52 på 35mm.
Jag saknar inte kraftiga vidvinklar och kommer knappast vara en spekulant på 12-24mm-gluggen. För ett par år sedan använde jag nästan bara min 20mm, men det tröttade jag ganska snabbt på.
Din SB26 kommer att funka hjälpligt på D100, du kommer inte att kunna köra D-TTL.

ANNONS
Götaplatsens Foto