Jag funderade i de banorna också, det här är ju en fotosida, men visste inte riktigt vad Directory Opus var för slags program och vad det kunde. Men jag googlade nyss och nu vet jag mera. Har programmet kapacitet att redigera bilder också?
Det är väl meningen att det ska klara en del bildbehandling iaf RAW bilder.
Därför måste jag fråga igen, finns det en vedertagen standard när det kommer till RAW bilder. Kallas det RAW bilder på Svenska eller ska man översätta detta till RÅ bilder?
Jag har liten insikt i vad programmet kommer att klara efter denna sista uppdatering.
Men jag tror det är en ren filhanterare och inget annat. Fast det kanske inte skadar att ta en titt på det.
Detta är första gången jag sitter på pottkanten när det gäller översättningen, jag kan mycket lite om fotografering och kanske måste återkomma med fler frågor. Hoppas jag är välkommen med dessa
Det har varit en hel del avancerade meningar som jag har försökt översätta rakt av, men skulle vilja veta om det blir riktigt översatt. Finns det någon här som skulle vilja läsa mina översättningar och korrigera eventuella felaktigheter? Skicka mej gärna ett mail till (todde(at)netatonce.net) då så kan jag skicka det som ska läsas. Inga mängder, men det måste ju bli rätt för som ska använda programmet. Vi pratar om max 5-10 meningar. T.e.x:
You can provide a list of your camera's dead pixels, and optionally when they died, so that the plugin interpolates around those pixels instead of using them.\r
\r
To do so, create a text file where each line specifies the column, row and UNIX timestamp of when each pixel died.\r
\r
For example:\r
\r
962 91 1028350000 # died between August 1 and 4, 2002\r
1285 1067 0 # don't know when this pixel died\r
\r
The coordinates are before any cropping or rotation. To locate dead pixels, turn off interpolation and turn off correction for rotated sensors and non-square pixels.\r
\r
If you actually use this feature and would like it to be more user friendly (e.g. so you don't have to calculate UNIX timestamps), please write to GPSoftware and/or
[email protected] and let them know it would be worth improving.
Detta är den längsta av dem alla

Och här kommer min översättning:
Du kan ange en lista över kamerans dåliga pixlar, och valfritt när dom dör, så att insticket interpolerar runt dessa pixlar istället för att använda dem .\r
\r
För att göra så, skapa en textfil där varje linje specificerar kolumnen, rad och UNIX tid-stämpel av när varje pixel dog.\r
\r
För exempel:\r
\r
962 91 1028350000 # dog mellan Augusti 1 och 4, 2002\r
1285 1067 0 # vet ej när denna pixel dog\r
\r
Koordinaterna är före bildskärning eller rotering. För att lokalisera döda pixlar, stäng av interpolering och stäng av korrigering för roterade sensorer och icke-fyrkantiga pixlar.\r
\r
Om du använder denna finess och vill att den ska vara mer användarvänlig (t.e.x för att du inte ska behöva räkna ut UNIX tid-stämplar), var god skriv till GPSoftware och /eller
[email protected] och låt dom få reda på att detta är värt att förbättra.
Verkar det vettigt?
Tänk på att jag har inte en aning om vad ovanstående gör
Torbjörn