Annons

ändra bländaren som VB i NEF?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanOlovsson

Aktiv medlem
Hej! Jag undrar om man kan ändra bländare på samma sätt man ändrar på bländaren i rå formatet. isf hur? Jag använder Nikon Capture NX och ps CS2.

FILM) (ulltand skrev:
Säg inte att du snackat med Sara Sidle??? :)
Henne vill jag träffa!

Verkar häftigt. men när jag läser sånt här så får jag en känsla som att jag kommer att sakna den gamla goda tiden då man var tvungen att ha perfekta inställningar när man knäpper... :(

Men hörrni! Jag har en jpg bild, men om jag sparar om den som NEF, kan jag då ändra vitbalansen? :)

Har man knäppt, så är man knäppt....

JohanSandin skrev:
Verkar häftigt. men när jag läser sånt här så får jag en känsla som att jag kommer att sakna den gamla goda tiden då man var tvungen att ha perfekta inställningar när man knäpper... :(

Men hörrni! Jag har en jpg bild, men om jag sparar om den som NEF, kan jag då ändra vitbalansen? :)

m.a.o. så sitter man i saxen :)
Du kann inte spara en *.jpg som NEF.
Fota i RAW (NEF), Johan. Bländare, slutartid och ISO måsste du leva med, men i praktiken allt annat kan du ändra i konverteringen.
Du skal SLUTA med *.jpg; inte BÖRJA.
mvh Erik J
...som oxå är lite knäpp.....

Jag fotar jämt med nef numera. Och det GÅR att spara jpg som NEF! I Capture NX, det är därför jag frågar. Jag har ju tonvis med bilder från tiderna då jag hade en sony :(.

JohanSandin skrev:
Jag fotar jämt med nef numera. Och det GÅR att spara jpg som NEF! I Capture NX, det är därför jag frågar. Jag har ju tonvis med bilder från tiderna då jag hade en sony :(.

Att spara om en JPG-fil som råfil har ingen praktisk betydelse. Du kan _inte_ ändra vitbalansen i råkonverteraren i efterhand ändå. Uppräkningen av rådatat är redan gjort, sparar du en JPG som NEF så kan jag inte tänka mig att den på något magiskt vis kan återskapa rådatat.

Däremot går det i Photoshop CS3 beta att öppna JPEG filer i Camera Raw och ändra vitbalans precis som i raw-filer.
Den finns att ladda ner från http://labs.adobe.com/
Photoshop CS2 licens krävs för att få använda betan längre än 2 dagar.

Jag har testat att balansera upp en jpg bild i CS3 och Camera Raw.
Phranangstranden och kockar som står i en grotta, bilden är från en Nikon d2x där vitbalansen blev rejält lurad av färgtemperaturen inne i grottan.
Istället för att kämpa i photoshop med att justera färgbalansen, nyans/mättnad mm gick det bra snabbare att balansera upp jpgbilden i camera raw bla genom att förskuta hela bildens färgtemp. Blåsticket i orginalbilden till höger och från kameran försvann samt flera andra inställningar är lättjobbade, exv att återta lite av utbrända högdagrar.Dvs med verktyget som liknar skugga/högdagrar i Photoshop CS2. Ett stort antal andra justeringar går att göra med jpg bilden i camera raw.För den late är detta ett perfekt hjälpmedel att även få till en jpg bild som ligger snett.
Mikael

Bilagor

• bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    30.8 KB · Visningar: 211
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto