Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ändra EV på EOS 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Hujr skall jag ändra EV på min EOS 40d? Den verkar ha fastnat på -1/3 och hur jag än gör lyckas jag inte ändra det. Vad är det jag missat att göra för att ändra det?

Hujr skall jag ändra EV på min EOS 40d? Den verkar ha fastnat på -1/3 och hur jag än gör lyckas jag inte ändra det. Vad är det jag missat att göra för att ändra det?

Kolla så att on/off-knappen är i översta läget, då ska du kunna skruva på det bakre hjulet för att ändra EV-stegen om du fotar i t.ex. AV eller TV.

Jag har gjort det och när jag snurrar på hjulet så ändras VE - MEN - när jag är klar och skall ta ett kort så stor den återigen på -1/3 i både AV och TV

Jag har inte kameran här så kan inte koll just nu men det kan det ju vara även om jag inte tror det. Varflr skulle det komma upp när jag fotar i dagsljus utan blixt. Detta började för någon månad sedan och bilderna är generellt lite mörka. Visst kan man justera det i Camera Raw men jag vill ju ha så korrekt exponering som möjligt från början.

Men som sagt jag kan mycket väl ha fel. Var ändrar man det isåfall?

På min 50D kan jag i AV och TV-läget snurra på det stora bakre hjulet för att ändra EV, utan att trycka på någon annan knapp. Det lilla hjulet uppe vid minidisplayen ändrar jag bländare/slutartid med.

På min 50D kan jag i AV och TV-läget snurra på det stora bakre hjulet för att ändra EV, utan att trycka på någon annan knapp. Det lilla hjulet uppe vid minidisplayen ändrar jag bländare/slutartid med.

Underbart, funkar även på min 40D....Strömbrytaren i övre läget...en "dutt" på avtryckaren...och snurra på bakre hjulet...GULD!

ANNONS
Götaplatsens Foto