Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ändra neg. bildruta till pos.

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Min pappa efterlämnade ett otal s/v filmer och bland negativen finner jag ett lok. I en annan burk återfinner jag samma lok men nu är bildrutan positiv.

Om jag fotograferar av den senare med namnet Eastman i kanten på filmen rättvänt så blir lokets nummer bakvänt. Jag måste alltså vända filmen. Handlar det om kontaktkopiering eller hur har han gått tillväga?

Bilagor

• 5027691E.jpg
    5027691E.jpg
    97.6 KB · Visningar: 65
  • 9B26AEAF.jpg
    9B26AEAF.jpg
    72.6 KB · Visningar: 62
Kontaktkopiering mot film i avseende att skapa svartvita diabildspositiv? Står det något mer än Eastman i filmkanten?

På filmremsan där loket är med står namnet Eastman på två platser. På en annan avklippt står det Nitrate Film både upptill och nertill och på ett enda ställe ser jag namnet Kodak.

per

Ok, det ger inte så mycket mer information om förfarandet, däremot bör man vara försiktig med nitratfilm eftersom den dels kan avge gaser som är skadliga för andra material, och dels för att den är väldigt brandfarlig. Det sistnämnda gäller speciellt biograffilmer där den stora massan film kan självantända med risk för väldigt allvarliga följder.

Läs mer om nitratfilm här: http://fotosekretariatet.blogg.nordiskamuseet.se/2010/11/nitratfilm-hantering/

(som ren tidsangivelse tillverkades nitratfilm, d.v.s. film där cellulosanitrat utgjorde basen, fram till 1950-talet)

ANNONS
Götaplatsens Foto