Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är det fler som berättar "bildhistorier"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
jag är hyfsat nybliven mamma, och plåtar förstås min stackars dotter till vansinne.. (det är min man som blir vansinnig, som knappt hinner peta på kameran ens)
det blir många bilder som följer olika händelser och när jag sen tittar på bilderna så bara "finns" det text till dom i mitt huvud.
vissa kommentarer är seriösa men dom flesta är ganska skojiga.
(pja.. well. jag har ingen hög skrattröskel.. ;o)
iaf, så jag sätter ihop bilderna i ett otroligt enkelt htmldokument där bilderna får en liten text under (oftast i talad form) och gör helt enkelt en bildhistoria av det hela.
så här:
Farbror Henrik hälsar på
eller:
Badrumsundersökning
eller riktigt låååånga dokumentärhistorier som denna:
Nathalie firas i dagarna tre!
eller ytterst korta och personligt riktade som denna:
Vykort från morbror

nu är jag nyfiken om det finns fler här som gör nåt liknande? inte nödvändigtvis på barn, utan rent allmänt. som skoj för vänner och bekanta eller liknande.
eller är det kanske bara jag som har "dokumentärnoja"? (kan jag knappast tro.. eller?)

tjosan!
:eek:)

Skitkul berättelser för att inte snacka om bilderna! Jag började så bra på nåt liknande i bokform men usch så slapp man blev efter knappt ett år som mamma. Skäms lite...

Kanske du inspirerade mig att börja om men nu vid 3 års ålder hinner han ju fortare från kameran än vad jag hinner få fram den;( Men nästa barn, DÅ ska jag med;) Kul att lägga upp html-doc. Morbror i USA måste ha blivit glad..

Min äldsta dotter har två tjocka fotoalbum med bilder från sin spädbarnsålder, med bland annat såna där mer eller mindre fanatsifulla berättelser till bilder som passar ihop fast de inte hör ihop så att säga.
Min yngsta dotter har ett halvt album utan bildtexter.... och resten av bilderna har jag inte ens hunnit klistra in. Gissa om hon är sur.

Jepp, jag brukar göra likadant om jag plåtar fester på jobbet. Man svänger ihop som en skvallertidning och kör ut på intranätet. Brukar generera en del muntra mail.

Tog en greklandtripp till Hydra -99 och gjorde likadant då, scannade foton och vykort när jag kom hem, designade websida och allt. Under resan hade jag en liten anteckningbok med där jag skrev vad som åts, drack, dagstemp, namn på krogar och kaféer och lite korta minnesanteckningar. Kul skämt man kom på, namn på lokala odd balls man kom på.

Det blir som en liten resenovell när man kommer hem. Tar man det ett steg till kan man ju "trycka" sin resenovell med text och bild i ett album. Och det ger en en anledning att verkligen söka motiv att plåta.

åh va kul att höra!! :eek:D

lotta: hehe, jo jag borde väl tröttna nu, men jag är så kär i kameran (jo den är digital och det går att fullständigt fräsa iväg bilder) och i min dotter förstås, att det bara rusar på.
har inte hört av morbror i USA än.. det var den senaste bildhistorian jag gjort, och jag vet inte om han hunnit se den än. ;o)

gunnvor: hehe. kan jag tänka mig att hon är. ;o)
för mig själv är det tvärtom. min bror (som är 15 år äldre) har knappt några bilder alls från sin barndom. jag har flera album fulla med mig själv dock. men det var ju på instamaticens tid, så ni kan ju gissa vad det är för kvalité på dom bilderna.. *flinar*

fredrik: aha! ja va smart! jag har oxå gjort liknande grejer fast inte så avancerat.. dvs. jag har inte gjort några närmare anteckningar (vicket jag borde, med mitt minne).
smart drag!
jag har faktiskt samlat alla (inte de senaste dock, det har jag inte hunnit) bildhistorierna på Nathalie på hennes hemsida som jag knåpade ihop under de där sömnlösa nätterna då hon var nyföding. här kan man kika på den. (den är i en enda ofärdig röra just nu. ytterst få länkar har innehåll)

sen har jag faktiskt, när jag tänker efter, gamla böcker från när jag var 12 och sprang omkring med mina pärons instamatic och gjorde "stillbildsfilmer", och skrev manus och fixade skådespelare å hela rasket.
dom genererar en hel del skratt när man ser bildkvalité, manusberättandet och skådespelarna.
*flinar*
men ibland var jag "jätteavancerad" å såg till att farsan tog bilder på flygplan (han var pilot) ifall jag behövde det till historien.

hmm.. jag kanske har sånt här i blodet, nu när jag verkligen tänker efter. jag har ju massor med, i de flesta fallen oavslutade, fotohistorier och diverse liknande projekt. hehe.

kul att läsa att fler gjort liknande grejer.
ingen som har nåt man kan titta på?
*grymt nyfiken*

tjosan!

Hej

Jag har sedan höst 2001 gjort en hemsida med nyheter och bildreportage om mitt förstfödda barn. Har haft ganska god diciplin på uppdateringen och det har väl fram till idag resulterat i ett 30-tal artiklar med mellan 1-15 bilder/artikel. Det har varit allt från resereportage till köksrenoveringar ala äntligen hemma. Släpar för det mesta på digitalkameran vilket gör att man har ansenliga mängder bilder på sina barn. Sidan ligger fn. nere pga webhotellbyte och därtill hörande omkodning av sida+databas.
mvh
Stefan

Kool! Då har du underlag.
Jag har skaffat mej en utsökt liten skrivare av märket HP 1220C. Just för att den tar A3 och lite fetare papper än vanligt hushållsmanglat.

Sen köper jag fotoalbum hos ording&reda, pillar ur spiralryggen, kör i skrivaren, pillar tillbaka och vips har du en "tryck" bok. ;~)

Jag tror du skulle kunna göra ett eller flera utsökta album med lilla gumman av alla bilder du tagit. Med text och allt.

jfahlstrom skrev:
..Sen köper jag fotoalbum hos ording&reda, pillar ur spiralryggen, kör i skrivaren, pillar tillbaka och vips har du en "tryck" bok...

ey! smartobert!! varför tänkte inte jag på det?!!
jag har bara tänkt i papper-laminera-häfta ihop med plastsprial-tankegångar..
men det du säger är ju mycket smidigare. och snyggare!
men undra om min lilla simpla hå-pe skrivare pallar sånt? tror det få bli lite tunnare papper och A4 (A3 går iaf inte, tyvärr).
ska genast kika efter snygg pärm!!
tack för tipset!!!
*bugar och bockar*
:eek:D

tjosan!

Hej Christel,
Det var kul att kolla in Dina bildberättelser.
När mina barn var små gjorda jag bildberättelser med smalfilmskameran, och jag har gjort två album med bildberättelse.
Nyligen åkte jag tåg med mina barn och barnbarn Öresund Runt (Malmö-Helsingborg-Helsingör- Köpenhamn-Malmö). Man får gå av var man vill för att fortsätta något senare.
Vi gjorde olika barnanpassade aktiviteter under turen. Jag fotograferade och barnbarnen fick var sitt album. En bildberättelse av hela turen. Albumet är uppskattat som "God-Natt-Sagobok". Däremot har jag inga digitala album ännu.
Men Du har väckt tanken.
Vänliga fotohälsningar
Wolfgang

Kolla manulen. Där bör stå vilken pappersvikt skrivaren tar som max i gram per kvadratmeter .
Ording&reda har album i A4- format med ganska tunnt papper, och en massa blad. Borde funka i en alldeles vanlig god skrivare.

wolfgang: tackar!
va kul! gonatt sagobok var ju ett bra tips!
det är ju så lätt att visa upp den web-baserade historien för många, så ofta skickar jag runt länkarna till hela släkt- och vänskapskretsen. ;o)
dom digitala historierna uppskattas särskilt av dom som bor i långtbortistan, som aldrig träffar nettis på riktigt. min bror tex.
vi har filmat mycket om nettis på dv-band redan från graviditeten, och funderar på att klippa ihop en film i kronologisk ordning och bränna till dvd-format och skicka till närmaste släkten. bra julklappsidé, eller hur?!
(om man nu får tummen ur.. hehe)

fredrik: höhö, "manualen" till den här skrivaren är skriven för gröthjärnor.. bland annat så fanns det en massa skrivet på en affisch(!).. undrar om dom tror att skrivaren begagnas av jättar eller nåt?
men jag kollar. alltid borde jag hitta nåt.
ordning&reda ska få ett celebert besök av mig!

tack för alla tips!
:eek:D

tjosan!

Christel, att skicka CD med bildberättelser till släkt och vänner är ju en fin grej i nuläget.
Frågan är om man kan titta på dessa CD om 30 år, när barnen har blivit vuxna.
Jag har t ex 15 timmar smalfilm och en gammal projektor som kanske inte håller så länge.
Visserligen kan man bränna filmerna på DvD, men det kostar skjortan. Vissa har jag redan fört över på video, men om 10 år finns heller inga videoapparater längre.
Tekniken ändras i rasande fart. Hur blir det med DvD i framtiden? Ingen vet, alla tror.
Ett album med bilder fungerar nog bäst, men det gäller att skriva ut dem med fotopapper och färg som är arkivbeständigt.
Än så länge är det fortfarande bäst, när det gäller arkivering, med svartvita fiberpapper.
Ursäkta, men nu har jag avvikit från tråden.
Kunde inte låta bli.
Vänliga fotohälsningar
wolfgang

öh, oj. jag menade att vi skulle göra riktiga dvd's av filmen.. inte bara i dvdformat (det kanske finns nåt sånt som betyder nåt annat.. här är jag ingen expert)
det kostar oss ingenting eftersom min man jobbar med det han gör.. ;o)

och jag börjar småtröttna på (ursäkta wolfgang, det är inte bara du) att alla pratar så om att CD's kommer åldras och bla bla bla...
men jag vore en idiot om jag inte regelbundet förde över mina bildskatter till uppdaterat format i framtiden.
vad är det för konstigt/svårt med det? ;o)
jag har för längesen bränt allt jag hade på diskett till cd, tex.
mina allra tidigaste brända CD's har jag bränt om (de med nåt viktigt på), även fast de inte uppvisade några som helst försämringar eller förändringar efter 6-7 år.

gör man överföringar från ett bra, men gammalt förvaringsmedia regelbundet till ett nytt (och bra, även om det åldras) så tycker jag inte man måste oroa sig.
däremot om man gör en försämring vid en överföring, kan man börja oroa sig.
som dom som förde över sina gamla filmer till vhs och sen slängde filmen (japp, sånna nötter finns)...

jag har inte råd med så dyrt papper och bläck som gör utskrifterna lika beständiga som fotokopior, så jag skickar alltid iväg mina digitala bilder och får äkta fotokopior istället. då vet jag iaf säkert att dom håller förhållandevis länge i rätt förvaring.
billigt är det oxå.

shit.. min dotter har feber.. det blir nog uppesittarnatt.. :eek:/

bäst jag avslutar lite tvärt..
hoppas jag inte svammlade allt för mycket.. *fnissa*

Vilka härliga bildserier/berättelser!

Jag gör faktiskt likadant med framförallt Hugo som motiv :)

Kanske lägger ut på fs såsmåningom ;)

Mvh, Patrik

Christel

Jag är DJUPT imponerad.

Det är också första gg som jag saknar ett digitalt hus. Tyvärr har jag inte råd.

Hur lång tid tar det att göra en sådan här serie för dig?

patrik: tackar! :eek:) *glad*
va kul! hoppas du gör det, väntar med spänning! :eek:D

erik:tack så mycket! *rodnar*

det går förhållandevis fort.
när bilderna är på datorn kikar jag igenom dom och kastar in de bilder jag vill ha med i photoshop. sen klipper jag till dom, ställer ev. färger och kontrast och sen har jag en funktionsmakro som ser till att längsta sidan på bilden blir 400 pixlar, lägger på skärpa och sen sparar för webben i särskild mapp och stänger originalbild utan att spara.
sen döper jag mappen till en nuffra och öppnar dreamweaver.
för att det ska gå fort och enkelt så har jag gjort enklast möjliga htmldokument. inga javascript eller aspkoder här inte.. *ler*
jag markerar alla bilder i mappen och drar över dom till dreamweaverdokumentet, lägger på en 1 pixel bred border på alla, ordnar dom som jag vill ha dom och sen in med text.
sammanlagt kan det ta mellan 15-20 minuter och flera timmar (den där hon fyllde ett tog lååång tid att fixa ihop).

vissa historier ligger fortfarande på "textstadiet" för att författarinspirationen trytit.. men de kommer så småningom bli färdiga de med.

sen mejlar jag runt den till bla. morföräldrarna (farföräldrarna använder inte datorn aktivt trots att dom är 20 år yngre än mina föräldrar), min bror, några kompisar i utlandet samt eventuella "medskådespelare" i bildhistorien.. ;o)
nu när jag tänker efter så ska jag börja mejla dom till min mans kusin oxå. :eek:)
nåt jag dock aktar mig för är att skicka alla historierna med Nathalie till mina "utan-barn-kompisar".
är dom inte själva med i historien så kräks dom över all "gullighet".. hehe.

tjosan!

ANNONS
Götaplatsens Foto