Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är det värt att reparera en eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nina W

Aktiv medlem
min Kamera har efter en utlandsvistelse visat mycket tendenser på att den är missnöjd
Jag kan inte navigera m knapparna till höger om skärmen dvs där man bläddrar mellan bilder,ställer in iso och WB etc. Den sluka batteri som tusan spelar ingen roll om jag byter till ett ny laddat.
samt att fokuspunkterna inte funkar som de ska.

kan alltså fota och ta ut bilder men inte kolla på dem i kameran och inga inställningar kan göras

Visst skulle gärna köpa ny kamera på stört, kan inte leva utan en:)
men ekonomin tillåter inte det.
Funderar på att lämna in den, men är det värt det, vill inte att den ska funka ett kort tag och sedan krångla igen, den är trots allt några år.
Hur länge ska en kamera hålla idags läget??

Tror du det blir billigare att laga en sådan än att köpa något liknande begagnat? Jag tvivlar.

Ja, om man bortser från en del lätt optimistiska Blocket-annonser som kommenterats i en annan tråd, förstås.

Nej! En bättre begagnad 300D är värd under 1000-lappen och en reparation kostar minst två gånger så mycket.
//Chsid

nej det är sant att en begagnad mest troligt är billigare än reparation men är lite orolig över att köpa begagnat, för då finns ju inga garantier samt att det är svårt att veta status på den.
Tänkte mer på att köpa en ny i så fall och i så fall är reparation billigare.
Fast kanske ska tänka om.
någon som vetom det finns någon seriös fotohandlare el liknande som säljer begagnat eller är man utlämnad till Blocket och hoppas på mäniskans ärlighet?

nej det är sant att en begagnad mest troligt är billigare än reparation men är lite orolig över att köpa begagnat, för då finns ju inga garantier samt att det är svårt att veta status på den.
Tänkte mer på att köpa en ny i så fall och i så fall är reparation billigare.
Fast kanske ska tänka om.
någon som vetom det finns någon seriös fotohandlare el liknande som säljer begagnat eller är man utlämnad till Blocket och hoppas på mäniskans ärlighet?

Det dyker upp 350D för riktigt vettiga pengar hos fotohandlarna lite då och då, min lokala hälare hade en 350D för 1895 kr för en månad sedan! Det finns alltid en risk med att handla på Blocket, både Fotosidans begagnatmarknad och Tradera känns betydligt säkrare.
//Chasid

jag har totalt glömt att fotosidan har en annons marknad. tyvärr hinner man inte sitta så ofta vid datorn m två barn.
kanske ska försöka ta lite tid och kolla runt i kväll.
för ett livutan kamera.... nej tack:)

jag har totalt glömt att fotosidan har en annons marknad. tyvärr hinner man inte sitta så ofta vid datorn m två barn.
kanske ska försöka ta lite tid och kolla runt i kväll.
för ett livutan kamera.... nej tack:)

Jag köpte en 350D beg på fotosidan för 1800 nyligen, rätt vettiga pengar för en bra kamera.

Det låter som min 20D efter att vi besökte Victoriafallet tillsammans i mars förra året. Han är fortfarande mycket sur på mig, men har hämtat sig med tiden. Lade kameran att torka i solen direkt efteråt, vilket nog räddade till viss del. Har också "motionerat" knapparna för att få bort eventuell fukt och beläggningar. Autofokusen som lade av började fungera igen längre och längre stunder i taget och teckenfönstret har slutat lysa upp som en julgran så fort jag petar på en knapp.

Har din kamera blivit vattenskadad? Då går den ändå inte att laga tyvärr. Kanske att den kan bli bättre som min om du förvarar den i en torr miljö tillsammans med silicagel eller liknande som drar ut fukten och försöker hålla den igång.

Lite kul att läsa ditt inlägg för jag misstänker att min kamera inte gillade Mas Palomas(sand från Sahara som blåst över) på Gran Canaria särskilt mycket.
Så skulle säga att det är helt tvärtom för min kameras del det blev för mycket av det torra.
Vi hade sand överallt när vi kom till hotellet, misstänker att kameran fick sin beskärda del fast jag försökte skydda den så gott det gick.

sagan: nej har börjat förstå det, hoppas bara den vill ta några kort till innan den går i pension så jag hinner hitta en ny.

tack för era åsikter, känner mig rätt säker på vad jag INTE ska göra.
REparation känns inte längre som ett bra alternativ.
Får kolla efter en bättre begagnad eller hoppas att min trotjänare pallar ett tag till tills jag har råd med en ny.
Tack alla än en gång för era åsikter.

Dock. Lagar man själv och plockar delar mellan flera halvkassa hus så kan det vara idé. Men är man inte inne på det så är det bäst att ge bort eller sälja skitbilligt till någon som är insnöad nog att skruva kamera själv det är svårt, men inte omöjligt.

(oki, 20 år som elektronikingengör underlättar....)

Hade jag haft kvar min så hade den åkt på IR-konvertering direkt. Har man ett infrarött filter direkt på sensorn, så kan man använda sökaren. Sen får man även handhållna tider. Bara litet tips.

Ja, eller modda fast och steloperera dit ett gammalt FD-objektiv går också göra med en gammal uttjänt, men forfarande fungerande DSLR.

FD optik (föregångaren till EF) passar inte rakt av på en kamera avsedd för EF eller EF-S. Problemet är att konvertrarna antigen är en kort TC med lins som ändrar brännvidd och sabbar skärpa eller är linslösa med då förlorar möjligheten till oändligt focus. Det finns många sjukt bra L FD objektiv ute där till små pengar, så en lösning är att för gott sabotera ett EF-hus så att det bara fungerar med FD optik. Eftersom ombygnaden för alltid "förstör" huset så att det inte kommer att fungera med EF optik så är det lämpligt att göra detta på ett (billigt) i prinip uttjänt hus. Det är ett bra sätt att väcka liv i en del underbara gamla objektiv.

ANNONS