Annons

överföring av bilder fr dig.kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgen hagg

Aktiv medlem
Hur överför man bilderna lättast och smidigast till datorn fr dig kameran? det finns alltså usb kabel att anv,men måste jag ha ett speciellt program som tar emot bilderna?eller startas tillgänglit bildbehandl program autonatiskt?hör att d är så på d100 iaf..

Men vad är scan disc isåf och hur funkar det?

Om du tex kör Windows XP behöver du ingen extra programvara om du inte vill, det är bara att jacka i USBsladden och följa anvisningarna. Kameran ska dyka upp som en "flyttbar" enhet, ungefär som en CD-läsare.

Edit: Stavfel.

Man kan föra över bilderna från kameran via USB-kabel. Om man behöver något särskilt program beror på vilken kamera och vilket operativsystem man använder.
Canons kameror använder alla PTP (picture tranfer protocol) och detta finns det inbyggd stöd för i Windows XP tex. Vill man föra över bilder från kameror som använder PTP på tex Windows 2000 måste man ha ett skärskilt program.
Många kameror stödjer en annan typ av protokoll "Mass Storage Device" vilket det finns inbyggt stöd för i Windows 2000. I äldre versioner kan man behöva en särskild drivrutin.
Kameran kommer då, i fallet windows, att dyka upp som en enhet i utforskaren.

En del kameror är åxå TWAIN-kompatibla (Technology Without An Interesting Name) och då kan man hämta in bilden direkt från kameran till sitt bildbehandlingsprogram.

Ett annat alternativ är att använda en särskild kortläsare man stoppar minneskortet från kameran i. Dessa är åxå "Mass Storage Device" och dyker upp som en enhet i utforskaren.

Scandisk har inte med detta att göra utan används för att söka efter fel i filsystemet på hårddisken.

För att svara kort: Det varierar och står säkerligen i manualen till kameran.

Hej Jörgen! de kameror jag har erfarenhet av, mina
och kompisars, det är digitalkompakter, där ansluter
man kameran till datorn, startar kameran och öppnar
det medföljande programmet, och får därigenom in bilderna på datorn, alternativt öppnar utforskaren
och hämtar bilderna från kameran (den visas där som flyttbar disk)kopierar över dom till en mapp med datum/fotoplats som man skapat själv.
Mvh

USB funkar väl bara på Windows 98 och XP utan någon särskild drivrutin. Då är det bara att koppla in kameran till datorn, starta kameran och därefter hämta över bilderna till datorn med Utforskaren. Om bilderna därefter går att läsa beror på bild(fil)formatet. JPG lär väl knappast vara något problem, inte TIFF heller men RAW kan krångla till det rejält.

För mej visade sig en separat kortläsare vara det överlägset bästa allternativet! När jag pluggade 300D:n rakt in i datorn via USB tog det upp till 12 sekunder att flytta en bild i största jpeg. Rätt körigt om man har ett 1GB:s kort fyllt med över 300 bilder... Men när jag köpte mitt 1GB fick jag en kortläsar med. När jag flyttar bilder från kortet till hårdskivan är det precis som att flytta nått från en hårdskiva till en annan. I mitt fall betyyyydligt snabbare. Fast jag antar att allt i slutändan beror på vilken kamera du har och hur kraftig dator du har...?

Canon EOS300D har vad jag minns USB 1.1-anslutning. Inte säker på exakta hastigheten för USB 1.1, men tror den är 12 Mbps eller något sådant. Det är ungefär jämförbart med Bredbandsbolagets internetanslutning alltså. Att föra över bilder i den hastigheten tar ganska lång tid.

Nikon D70 har USB2, men med den lägsta hastigheten, dvs samma hastighet som USB 1.1. Så det är samma sak där. Hade Nikon D70 haft den "vanliga" USB2-hastigheten hade dock saken varit en annan, då denna är 480 Mbps. Det är finfin hastighet, och då kan man lätt föra över bilderna via USB-anslutningen.

Det bästa tycker jag är att köpa en kortläsare (USB2 eller PC-cardadapter om man har bärbar dator). Det kostar inte så mycket...

(Med reservation för att ovanstående siffror är tagna rakt ur huvudet, och mitt minne kan vara lite sådär:)

swordsman skrev:
Det bästa tycker jag är att köpa en kortläsare (USB2 eller PC-cardadapter om man har bärbar dator). Det kostar inte så mycket...

Precis, min kortläsare som jag fick med minneskortet skulle separat ha kostat typ 24 euro, alltså drygt 200 kronor. Har sett billigare också!

Jag rekommenderar absolut en separat kortläsare med USB-anslutning. Att använda kameran går givetvis men en separat läsare är betydligt smidigare.

Om man väljer att ha en extern kortläsare måste man ta ur minnekortet och stoppa i det i datorns kortläsare. Det sliter på både kortets och kamerans kontakter.

Många problem med minneskorten består i just slitna/smutsiga/glappande kontakter. Gör bara detta om ni har bråttom. Personligen använder jag hellre kamerans USB-kabel och väntar en stund (en kvart kanske?).

o-laser skrev:
Om man väljer att ha en extern kortläsare måste man ta ur minnekortet och stoppa i det i datorns kortläsare. Det sliter på både kortets och kamerans kontakter.

Många problem med minneskorten består i just slitna/smutsiga/glappande kontakter. Gör bara detta om ni har bråttom. Personligen använder jag hellre kamerans USB-kabel och väntar en stund (en kvart kanske?).

Mmmm, du har en poäng - men å andra sidan: med 10 års garanti på kortet så kanske det inte är så mycket att svettas över?

Det finns en annan nackdel med kortläsare. Om man är slarvig kan man glömma kortet i läsaren när man sticker ut med kameran. Jag har givetvis aldrig någonsin gjort det förstås, men det kan hända... ;-)

Det är vanligt att man använder mer än ett kort (inte minst därför att alla kort för eller senare går sönder...) och att ta ur/sätta i kort hör till normal användning.

Twinmos specar sina kort att ha en livslängd till, i snitt, 1000000 timmar och minst 10000 i- och ur-cykler.
Har svårt att tro att andra tillverkare skulle vara mycket sämre.
Håller man bara kontakterna rena och ser till att det inte kommer in damm/smuts så lär det inte vara något man behöver oroa sig för alltså.

http://www.twinmos.com/flash/flash_p_cfc_70x.htm

Sen vet man förstås inte vilken kvalisort på kontakt som används i kameran men...

Highweiss skrev:
Mmmm, du har en poäng - men å andra sidan: med 10 års garanti på kortet så kanske det inte är så mycket att svettas över?

Nästa år är kortet mer eller mindre värdelöst ialla fall. Vad jag inte vill råka ut för är att ha några hundra bilder i kortet men inte kunna få ur dom. Där hjälper ingen garanti.

Har man flera kort har man förstås inget val. Annars är det är bekvämare med ett stort än flera små. Mindre risk att tappa bort och glömma ett kort någonstans dessutom.

Den stora risken är att ha en väldig massa värdefulla bilder på ett kort den dagen just det kortet går sönder. Notera att livslängden är ett statistiskt väntevärde, det säger inget säkert om när just ditt exemplar kommer att ge upp andan.

Att hålla reda på korten har jag inte upplevt som något problem och som sagt - det tar jag gärna jämfört med risken att sätta alla bilder på ett kort....

o-laser skrev:
Nästa år är kortet mer eller mindre värdelöst ialla fall. Vad jag inte vill råka ut för är att ha några hundra bilder i kortet men inte kunna få ur dom. Där hjälper ingen garanti.

Har man flera kort har man förstås inget val. Annars är det är bekvämare med ett stort än flera små. Mindre risk att tappa bort och glömma ett kort någonstans dessutom.

Jo, det är förstås sant. Har ingen aning om hur stor nytta man kan tänkas ha av Rescue Disk eller motsvarande i det fallet. Knappast mycket.

Intressant f.ö det där med garantin - vad händer om mitt Sandisk 256 Mb går sönder om, säg, 5 år? Försäljaren kan ju inte byta ut det mot samma kort eftersom den modellen antagligen redan ligger på nått datamuseeum nånstans och inte tillverkas mer... och kanske 256 Mb:s kort inte ens tillverkas mer, de minst är typ 4 Gb... Intressant. Jag ska se till att spara kvittot i tio år och hoppas på att kortet går sönder sisådär år 2012... kul att se minen på killen i butiken... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto