Annons

”Bumpa” annonser.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
De flesta köpare/säljare här känner säkert till att Fotosidans regler säger att man först efter att annonsen legat ute 30 dagar får förnya den.

För vissa gäller regler bara för andra - inte för en själv. En dam med ett flertal annonser den senaste tiden tillhör den gruppen idag!
Och det är inte den första annonsen hon gjort det med ..... det verkar vara satt i system!

Verkligen ojust tycker i alla fall jag, med många annonser under åren och som inte skulle vilja skylta som regelbrytare på denna mycket uppskattade och gratis annonsplats.....
 
Senast ändrad:

Third eye

Aktiv medlem
Om man rapporterar en annons, får man då ange skälet?
Skulle ju kunna vara bra om man upptäkte bumpning.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Det kan ju synas grinigt att gnälla över Bumpningen, men jag blir alltid irriterad när "folk" tränger sig förbi i kön!
Och det finns vissa, som inte respekterar det merparten av oss andra annonsörer gör.
Min erfarenhet av massor av både köp- och säljannonser här på Fotosidan är dessutom att nästa alla objekt finner sina kunder - förr eller senare......
 
Senast ändrad:

Susanne Otterberg

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag förstår att det är min annons på ett handgrepp som beskrivs här. En förklaring till att annonsen dök upp igen var att en köpare ångrade köpet så jag la in den igen. Nu är annonsen helt borttagen - av mig.
Det hade varit fint om man hade kontaktat mig istället för att rapportera. Bara en synpunkt.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Kan väl hålla med om att man inte bör bumpa annonser. Samtidigt så kan jag verifiera att Susanne är en medlem som man kan lita på. Jag har köpt mer än en Domkeväska av henne. Så jag tycker att det är ett större problem med annonser som läggs ut av medlemmar enbart i syfte att lura pengar av andra. Men det är ju en annan fråga förstås.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Ingen här är ute efter att nedvärdera någons karaktär eller pålitlighet, utan bara påpeka att det hon gör strider mot Fotosidans regler.
Även jag har handlat problemfritt av henne och det var efter det som jag noterade hennes annonser.

Den aktuella annonsen är inte den enda som bumpats - den senaste tiden har också en annan annons från samma person behandlats på samma sätt. Av en händelse försvann den idag samtidigt som Leicagreppet......
Jag har noterat mönstret rätt länge - speciellt när annonserna kommer från kända namn.
Tittar man på annonssidan lite då och då, så märker man lätt bumpningar. Jag har tagit skärmdumpar då och då för att inte vara i ogjort väder om jag skulle rapportera det hela.

Nu har jag rapporterat och har bra på föttterna..... bara en synpunkt.....
 
Senast ändrad:

Susanne Otterberg

Avslutat medlemskap
Ingen här är ute efter att nedvärdera någons karaktär eller pålitlighet, utan bara påpeka att det hon gör strider mot Fotosidans regler.

Den aktuella annonsen är inte den enda som bumpats - den senaste tiden har också en annons från samma person behandlats på samma sätt. Av en händelse försvann den idag samtidigt som Leicagreppet......
Jag har noterat mönstret rätt länge - tittar man på annonssidan lite då och då, så märker man lätt bumpningar. Jag har tagit skärmdumpar då och då för att inte vara i ogjort väder om jag skulle rapportera det hela.

Nu har jag rapporterat och har bra på föttterna..... bara en synpunkt.....
Hänvisar du till Panasonic GX9annonsen så blev den såld idag. Därav är den annonsen borta. Och av en händelse såg jag ditt inlägg när jag då var inne på FS och förstod att det var med hänvisning till mig.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det verkar finnas total runt 500 aktuella annonser. Det finns gott om sök och sorteringsfunktioner.

Varför tror ni att den som vill köpa eller sälja något och letar bland annonserna påverkas av när den är inlagd?

Eller är det verkligen så att folk inte bryr sig om vad annonsen innehåller utan istället bara letar bland senaste inlagda?

Visst. Har man som hobby att köpa och sälja. Och dagligen spanar på olika marknader efter ”nyheter”, så kanske man stör sig på att ”gamla” annonser ideligen poppar upp som nya. Men letar man efter något specifikt kan det väl inte spela någon roll? Väl?

När jag själv deltar i forumtrådar gör jag det nästan uteslutande utifrån aktualitet (och intresse så klart). Trådarna sorterar jag alltså efter senaste inlägg.
Men när det gäller annonser söker jag alltid efter något mer eller mindre specifikt. Inlagt datum är för mig ovidkommande där.

Hur använder ni andra köp och sälj när ni tänker att inlagt datum är viktigt?
 

Third eye

Aktiv medlem
Tanken med att lyfta en annons är inte för att nödvändigtvis hitta personen som söker en specifik vara, denne använder sök. Lyfta och bumpa görs för att skapa köpbegär hos slösurfaren som kan få ett spontant infall.
Funktionen finns både hos blocket och Tradera samt flera andra och kostar inte sällan pengar, dessutom fungerar det rätt bra. Fungerar lite som reklam...du visste inte att du behövde prylen förens du såg den typ.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har faktiskt råkat ut för att en vara jag hade till salu inte blev såld första annonsperioden. När annonsen togs bort satte jag omedelbart in samma annons igen och varan blev såld inom någon timme. Det kan ju vara slumpen som avgjorde i det fallet och mitt statistiska underlag är inte särskilt stort.

Jag brukar kolla annonserna någon gång om dagen och skulle det poppa upp en massa bumpade annonser blir det längre att söka tills jag kommer till det ställe som var nyaste annonsen sist jag tittade. Det är nackdelen med bumpandet tycker jag.
 

Umi71

Aktiv medlem
Ingen här är ute efter att nedvärdera någons karaktär eller pålitlighet, utan bara påpeka att det hon gör strider mot Fotosidans regler.
Även jag har handlat problemfritt av henne och det var efter det som jag noterade hennes annonser.

Den aktuella annonsen är inte den enda som bumpats - den senaste tiden har också en annan annons från samma person behandlats på samma sätt. Av en händelse försvann den idag samtidigt som Leicagreppet......
Jag har noterat mönstret rätt länge - speciellt när annonserna kommer från kända namn.
Tittar man på annonssidan lite då och då, så märker man lätt bumpningar. Jag har tagit skärmdumpar då och då för att inte vara i ogjort väder om jag skulle rapportera det hela.

Nu har jag rapporterat och har bra på föttterna..... bara en synpunkt.....
Då hoppas jag du rapporterade dom andra annonserna också eller var du bara ute eller den aktuella annonsören?

Sen kan det ju vara så enkelt som hon säger att köparen hoppade av och då måste man väl få sätta in annonsen igen? eller??
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ett betydligt bättre sätt tycker jag är att redigera annonsen och skriva "SÅLD". Skulle affären gå tillbaka är det bara att redigera igen. Det går dessutom betydligt snabbare än att lägga in en ny annons.
 
ANNONS