Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

100-400L IS och UV-filter.

Produkter
(logga in för att koppla)

jensnilen

Medlem
Hej, har precis inhandlat ett beg. 100-400L. Har två frågor som jag hoppas kunna få hjälp med.

1. Vad gäller IS-funktionen så finns det två lägen på 100-400L nr1 och nr2. När används respektive?

2. UV-filter följde med, men nu undrar jag hur det egentligen förhåller sig, jag menar köper man ett objektiv som kostat 16-17000 tusen nytt, med linser av högsta klass, borde inte ett UV-filter för 400 spänn påverka bildkvallitén negativt? Och vet man det faktum att objektivets linser påverkas negativt av UV-strålar? Tycker bara det känns fel att sätta på en "extra" billig lins ovanpå de andra.

/Jens

Hej

1. Mode 1 används för att ta skak i alla rikningar, tex då du fotar en fågel eller allmänt

Mode II används då du panorerar, tex följer en bil, en cykel och korrigerar mest skak upp o ner

Om du har ett stativ och fotar bör du stänga av IS

Ang filtret har det inget med UV att göra egentligen, utan som ett offerlamm, smäller du i objektivet ryker filtret o inte frontlinsen.

Jag har uv på all mina L gluggar och har inte lidit av kvalitetsförluster jag märkt, men ett filter har fått en smäll, så ev har det räddat gluggen

Tvärtom

Och jag skulle aldrig sätta ett 400 kr-filter på ett tele, speciellt inte på en telezoom. Prova med och utan så förstår du varför!

Det råder absolut delade meningar. I princip är vi två läger.

Personligen använder jag aldrig UV-filter på någon av mina gluggar (vissa av dem rätt dyra, exempelvis 85/1.2L). Jag har även haft samma glugg som dig, altså 100-400L, och jag använde inte UV-filter på den heller.

Anledningen är precis den du skriver i första inlägget, jag tycker det är vansinne att sätta på en extra glasyta på ett dyrt och fint objektiv. Varje övergång luft->glas eller glas->luft kan försämra bildkvaliteten. Det beror givetvis på vilken kvalitet filtren håller, och filter av hög kvalitet är dyra! Jag har testat själv med billiga filter och sett skillnaden. Störst skillnad blir det i motljussituationer.

Personligen tycker jag linslocket ger tillräckligt skydd när jag inte fotograferar, och motljusskyddet skyddar när jag fotograferar.

Men, det finns lägen där även jag skulle överväga att skruva på ett UV-filter. Ett sånt läge skulle vara om jag skulle fotografera motocross på nära håll.

Jag har hittils inte lyckats repa något av mina objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto