Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Benro eller manfrotto, bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
Hej,

då var det dags att skaffa nytt huvud till stortelet, har kikat på manfrotto 393, Wimberley gimbal mkII, och Benro GH-1 och GH-2.
wimberleyn fallar bort pga priset, med GH-1:an kommer objektivet hamna "off center" pga höjden på stativfoten. GH-2 verkar ju väldigt prisvärt då det är i stort sett samma som Wimberley till ½ priset, dessutom är den något mindre och har höjdjustering jämfört med 393:an.

så ni som har eller har pillat på något av GH-modellerna och 393, dela gärna med er om ni har några åsikter eller för/nackdelar. om något av dessa tenderar att glappa eller svikta etc.

//jonas
 

2L8

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har just lagt en beställning på Benro GH-1! Lite märkligt var att dom har tagit bort GH-1an från hemsidan!
Jag har inte tänkt på att risken för att objektivet hamnar off-center! Men jag hoppas att mitt 300/2.8 passar bra!
 

Roq

Aktiv medlem
Har i alla fall en Benro KJ-0 som jag är mycket nöjd med. Kvaliteten är mycket hög så man kan väl hoppas den modell du funderar också har det.
 

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
fick meddelande igår att mitt GH-2 kommer i början av nästa vecka då dom haft produkterna med sig på mässa i Göteborg. skulle skickas idag.

egentligen skall man aldrig lita på vad ett företag tycker om kvalitén på sina produkter, såklart tycker dom att sina produkter är bäst.

//jonas
 

Mesch

Aktiv medlem
Hehehe...min skickas på måndag vad jag förstår! Är också ruskigt nyfiken på kvalitén! Dom själva menar att Benros kulleder håller bättre kvalité än Manfrottos!

/M
Håller nog med faktiskt, i alla fall när de är nya. Hur det blir efter några års användning... Tja det är en annan historia.
Benros kulor är mycket lenare i rörelsen, inga hack alls vid användning, det kan man inte säga om Manfrottos direkt.
 

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
ringde till Benro idag ang min order men inte fått den skickad än pga fotomässan i Göteborg, trots att dom för en vecka sen sa att jag skulle få det igår. så nu avbeställde jag det och köper antingen manfrotto 393 eller sparar till Wimberley.

//jonas
 

2L8

Avslutat medlemskap
ringde till Benro idag ang min order men inte fått den skickad än pga fotomässan i Göteborg, trots att dom för en vecka sen sa att jag skulle få det igår. så nu avbeställde jag det och köper antingen manfrotto 393 eller sparar till Wimberley.

//jonas
Tråkigt! Dom har lovat mig att dom skulle skicka min GH-1a igår också pågrund av fotomässan!
Men varför väntar du inte lite till istället! Tror inte 393 ger samma känsla!

/M
 

Mesch

Aktiv medlem
ringde till Benro idag ang min order men inte fått den skickad än pga fotomässan i Göteborg, trots att dom för en vecka sen sa att jag skulle få det igår. så nu avbeställde jag det och köper antingen manfrotto 393 eller sparar till Wimberley.

//jonas
Var på FotoVideo & de har oxo problem med leveranser från Benro.
 

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
jag tog kontakt med farsans kusin som har ett GH-2 och han sa att det var sisådär, ett wimberley var betydligt stabilare (vilket e förståligt) och Benros service verkade inte så särskilt intresserade av att meddela att dom inte haft tid att skicka det. dessutom så känns det klokare att lägga pengarna på ett framtida supertele med AF-S och VR då jag väldigt sällan använder stativ. tänkte efter lite sent.

däremot så skiljer det nog mindre mellan GH-1 och wimberley´s motsvarighet då det är enklare konstrueratoch har färre felkällor, dessutom inte den här tunna armen som går ner. meddela hur du upplever det så fort du kan.

//jonas
 

2L8

Avslutat medlemskap
jag tog kontakt med farsans kusin som har ett GH-2 och han sa att det var sisådär, ett wimberley var betydligt stabilare (vilket e förståligt) och Benros service verkade inte så särskilt intresserade av att meddela att dom inte haft tid att skicka det. dessutom så känns det klokare att lägga pengarna på ett framtida supertele med AF-S och VR då jag väldigt sällan använder stativ. tänkte efter lite sent.

däremot så skiljer det nog mindre mellan GH-1 och wimberley´s motsvarighet då det är enklare konstrueratoch har färre felkällor, dessutom inte den här tunna armen som går ner. meddela hur du upplever det så fort du kan.

//jonas
Jag ringde Benro idag! Jag pratade med Niklas som var påväg från Göteborgsmässan och satt på tåget! Han hade såklart missat att skickat min GH-1a! Men han lovade att den skulle skickas idag! Hoppas på det!
Han blandade ihop mig med dig:) Han frågade två gånger om jag hette Jonas!

Det lät inge roligt att kvalitén verkade dålig! Jag kände på GH-2an på Fotomässan i Stockholm! Den verkade tight som sjutton!

Jag skriver ett par rader när jag har testat den!

/M
 

2L8

Avslutat medlemskap
Nu har jag testat Benro GH-1 under en dag! Första intrycket var att den var mindre än jag hade trott! Den verkar vara riktigt välbyggd och tight! Jag fattar inte hur någon kan klaga på kvalitétskänslan!
Men tiden får utvisa hur pass hållbar den är!

Allting var enkelt att montera! Lätt att komma åt alla vred och dom går att dra åt så allt sitter hårt! Det enda jag funderar över är om skruven som håller fast plattan på huvudet kommer att gänga upp sig själv någon gång! Det verkar inte vara någon risk för den går ganska tungt! Dock hade jag föredragit något likt manfrottos låssprint!
Jag vet inte hur Kirk King Cobra eller Wimberly har löst detta? Eller är det lika på dom?


Min utrustning ( 40D EF 300/2.8L IS USM ) hamnar Off Center när jag monterar det på GH-1an! Dock har jag inte märkt att det ska spela någon roll alls! Allting flyter på hur smort som helst!

Jag har som sagt bara en dags erfarenhet av denna men jag kan varmt rekommendera Benro GH-1!

/M
 

aanders

Aktiv medlem
Snälla rara, köp det billigaste. Gärna från clas ohlson. Jag köpte mitt stativ för 250 spänn och det funkar hur bra som helst. Det är absolut inte nå bättre än det mina fotande polare har, vars stativ kostar en halv förmögenhet. Ett bra märke på ett produkt gör den inte bättre än vad andra produkter är.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Snälla rara, köp det billigaste. Gärna från clas ohlson. Jag köpte mitt stativ för 250 spänn och det funkar hur bra som helst. Det är absolut inte nå bättre än det mina fotande polare har, vars stativ kostar en halv förmögenhet. Ett bra märke på ett produkt gör den inte bättre än vad andra produkter är.
Ehhh...jag vet inte vad du lever i för värld men jag kan inte hålla med dig! Allt beror ju på vad du ska använda stativet till! Men inte fungerar ett 250kr stativ till lite mer krävande fotograferande! Tro mig! Jag äger själv ett 250kr som nu endast fungerar som blixtstativ!
 

Anders Östberg

Guest
Jag tror herrn där ovanför behagar skämta.
I alla fall hoppas jag det. :)

Jag har också ett sånt där gammalt 250-kronors som nätt och jämt fungerar som blixtstativ, benen verkar gjorda av gummi. Kanske OK för en kompaktkamera men definitivt inte för en tung systemkamera med ett tele på.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Jag tror herrn där ovanför behagar skämta.
I alla fall hoppas jag det. :)

Jag har också ett sånt där gammalt 250-kronors som nätt och jämt fungerar som blixtstativ, benen verkar gjorda av gummi. Kanske OK för en kompaktkamera men definitivt inte för en tung systemkamera med ett tele på.
Hehehe....hoppas att det är ett skämt då:)
 
ANNONS