Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om Canon EF 85/1.2

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag har tänkt att köpa ett ljusstarkt objektiv och funderar då på Canon EF 85/1.2.

Jag undrar nu över hur användbart f1.2 är? Ni som har detta objektiv, använder ni större bländare än f1.8 ofta, och i så fall när?

Jag tror jag bara har behov av ett ljusstarkt objektiv för dåligt ljus och kort skärpedjup. Det känns som 85 bör kunna vara perfekt då det borde kunna vara användbart på t.ex. bröllop (även på avstånd), porträtt och allmän gatufotografering på kvällstid.

Jag har testat lite nu med min 5D Mark II och f2.8 (70-200) är bara användbart i nödfall inomhus på kvällarna, då man får trycka upp ISOn lite väl mycket.

Anledningen att jag frågar är väl om Canon EF 85/1.8 skulle räcka i mitt fall. Det är ju en liten prisskillnad :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har tänkt att köpa ett ljusstarkt objektiv och funderar då på Canon EF 85/1.2.

Jag undrar nu över hur användbart f1.2 är? Ni som har detta objektiv, använder ni större bländare än f1.8 ofta, och i så fall när?

Jag tror jag bara har behov av ett ljusstarkt objektiv för dåligt ljus och kort skärpedjup. Det känns som 85 bör kunna vara perfekt då det borde kunna vara användbart på t.ex. bröllop (även på avstånd), porträtt och allmän gatufotografering på kvällstid.

Jag har testat lite nu med min 5D Mark II och f2.8 (70-200) är bara användbart i nödfall inomhus på kvällarna, då man får trycka upp ISOn lite väl mycket.

Anledningen att jag frågar är väl om Canon EF 85/1.8 skulle räcka i mitt fall. Det är ju en liten prisskillnad :)
Jag har 'bara' 1.8:an till min 5D. Du ska nog vara ganska säker på att verkligen behöva det där extra bländarsteget. Det är ytterligt sällan man räddar en bild pga. svagt ljus just tack vare det.
Dessutom är skärpedjupet millimeterkort vid f1.2 och skärpan trots allt inte helt optimal då heller. Det kan nog din kamera visa ganska tydligt.
Det extremt korta skärpedjupet kan ställa till det även med min glugg.
85/1.8 är riktigt lyckat konstruerat med IF och allt. Dessutom få kameran fin balans med det.
85/1.2 har andra kvaliteer med robust konstruktion, tätningar mm. som kan göra det till ett bättre val ändå för vissa.

Ändå - hade 1.2an inte kostat så brutalt mycket hade jag nog haft svårt för att låta bli att köpa det.
 

Syvertsen

Aktiv medlem
Om du inte vet vad du är ute efter tycker åtminstone jag att det är rätt dumt med ett 25,000krsobjektiv. :)
 

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Om du inte vet vad du är ute efter tycker åtminstone jag att det är rätt dumt med ett 25,000krsobjektiv. :)
Hur menar du? Att pga att jag inte vet om f1.2 är användbart i de situationer som jag beskriver, så är det dumt att lägga pengarna på ett 85L?

Svårt att ha koll på detta när man inte har objektivet :) Det är ju därför jag ber er att hjälpa mig med svar så jag vet vilket objektiv jag skall köpa.
 

matlep

Aktiv medlem
85 1.2 II är stort, tungt och långsamt. Men har underbar bakgrundsoskärpa.

85 1.8 är lättare, snabbare och mindre. I mitt tycke efter att ha haft båda så är den mer användbar.

Det man skall komma ihåg är att 1.2:an faktiskt går att använda på största bländare. Men missar man lite så så är det kört. Men resultatet kan bli fantastiskt. Gatufotografering är nog inte att rekommendera med 1.2an.

Har man pengarna, muskelkraften och inte skall plåta något snabbrörligt motiv, så varför inte, köp!
 

Palletheking

Aktiv medlem
Kolla in mitt album som heter just 85 1,2. Där är alla bilder tagna på bl 1,2. Personligen anser jag gluggen vara mycket bra på största öppning. Jag har också haft både 1,2 och 1,8. Bägge levererar toppresultat, men storebror är i mitt tycke den bättre. 85 1,8 är dock väldigt snabb i af och är också en mycket smidig optik.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag har tänkt att köpa ett ljusstarkt objektiv och funderar då på Canon EF 85/1.2.

Jag undrar nu över hur användbart f1.2 är? Ni som har detta objektiv, använder ni större bländare än f1.8 ofta, och i så fall när?
Ett sanslöst bra och dyrt och tungt objektiv är det.
Visst är AF långsammare jfr 85/1,8 men då man gillar kort skärpedjup
är detta gluggen nr ett :)

Jag jobbar inte så ofta på f 1,2 men väl 1,4 så här kan det bli;

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/821391.htm

/janne
 

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Tack för bilderna, de var grymt fina!

f1.2 ser ju ut att vara användbart, men då kanske riktigt svårt att behärska.

Jag hade väl tänkt att detta objektivet skulle vara mitt ljusstarka objektiv, så att man även skulle kunna fotografera barn, katter inomhus, men AFen kanske är för långsam för detta.

Tanken är väl att enbart lägga pengar på ett ljusstarkt objektiv och sedan klara mig med det jag har idag (17-40/4L, 70-200/2.8IS och 100Makro/2.8).

Jag ser nu att jag får ett kortare skärpedjup med ett 135mm med f2 på 10 meters avstånd än med 85/1.2, så det kanske är bättre att köpa ett 85/1.8 och ett 135/2. Detta kanske är en bra kombo för dåligt ljus.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den är långsam i fokuseringen vid närgränsen. Här måste den ju vara extremt exakt eftersom skärpedjupet är minimalt. Vid 2,5-3 och längre är den inte särskilt långsam. Här är et exempel där jag såg om jag kunde köra AI Fokus på min snabbt springande hund. Det fungerade bra ner till cirka 3 meter. Sedan kunde objektivet inte skruva snabbt nog för att följa hunden.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1311033.htm
 

G.Barkfors

Aktiv medlem
85/1.2 är ett alldeles fantastiskt objektiv och väl värt alla pengarna.
Det är gjort för att vara maximalt skarpt från största bländare och motsvarar alla förväntningar man kan ha. Skärpesläppet är precis lika vackert och ger bilder där objektet verkligen lyfts fram från bakgrunden.

Detta objektiv finns alltid med i min kameraväska.

Vad man inte kan förvänta sig är snabbhet vid rörliga motiv. Närgränsen kan kännas lite begränsande, speciellt vid porträtt.
Och vad några kommenterat - skärpedjupet är så klart oerhör litet vid största bländaren. Tycker man det är ett problem - välj något annat.
Det blir dock oerhört vackert när man får till det. Sen fotar man antagligen inte på max bländare hela tiden, inte jag ialla fall, och då är skärpedjupet precis som för andra objektiv.

Kvaliten på bilderna uppväger de få nackdelarna.

Man kan diskutera pris/prestanda och om det handlar om att få mest för pengarna då är detta objektiv inte högst på listan MEN kan man avvara pengarna så är det inget att tveka på - det finns inget bättre.
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
mycker lyckad bild på hunden.blir glad när jag ser den
däremot är jag inte lika imponerad av porträttet med 85/1.2 av Janne (Emilia) då det korta absoluta skärpeplanet gör att ansiktet ser mer eller mindre inklistrat ut.
Några personliga reflexioner är att 135/2 inte ger denna abrupta övergång från skärpa till oskärpa, en annan är att 85/1.8 ger otroligt mycket bild för pengarna, en tredje är att man kan gå och fika medan AF på 85/1.2 tar en vända och blir klar.
85/1.8 anser jag vara en av de bästa gluggarna Canon har med tanke på pris/prestanda
 
Senast ändrad:

Janne H

Aktiv medlem
däremot är jag inte lika imponerad av porträttet med 85/1.2 av Janne (Emilia) då det korta absoluta skärpeplanet gör att ansiktet ser mer eller mindre inklistrat ut.
Jag har full respekt och förståelse för din åsikt, men för mig är det supersnyggt att plåta med riktigt kort skärpedjup :)
Men det är nog bra att alla inte tycker som jag i detta fall för då skulle nog priset på gluggen vara det tredubbla ...

/Janne
 

macrobild

Avslutat medlemskap
jo- man skall komma ihåg att detta är bara mitt tyckande om exv en bild, eller objektiv, övergången från skärpeplan till oskärpa i den andra bilden är inte lika tydlig.
 

Fredrik Jutfelt

Aktiv medlem
85L är ett fantastiskt objektiv med mjuk oskärpa. Det är mitt favoritobjektiv. Men det är svindyrt och extremt stort och klumpigt för att vara en fast 85a. Jämför med Nikons 85 1.4, det är halva priset och halva storleken/vikten och bara en tredjedels steg långsammare.

Canon 85 1.8 är ett superobjektiv för priset. Och betydligt smidigare och lättare att resa med. Köp det om du inte är helt säker på att du har stor användning för bländare 1.2.
 

Janne H

Aktiv medlem
85L är ett fantastiskt objektiv med mjuk oskärpa. Det är mitt favoritobjektiv. Men det är svindyrt och extremt stort och klumpigt för att vara en fast 85a. Jämför med Nikons 85 1.4, det är halva priset och halva storleken/vikten och bara en tredjedels steg långsammare.

Canon 85 1.8 är ett superobjektiv för priset. Och betydligt smidigare och lättare att resa med. Köp det om du inte är helt säker på att du har stor användning för bländare 1.2.

Bra sammanfattning av problematiken!!

/janne
 
ANNONS