Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

pellepiano

Aktiv medlem
Jag använder Peleng 8mm. Det är nog den billigaste fisheye linsen. Den är manuell och visar 180 grader diagonalt på din kamera. Finns Zenitar 16mm oxå men där blir effekten för liten.

Ett Fisheye ska man komma ihåg ger ingen distorsion på raka linjer som går genom mitten på objektivet, som horisonter tex. Din exempel bil har böjd horisont för att kameran lutar lite nedåt. Så det är lätt att feltolka graden av fisheye effekt.

Här ett exempel på 350d med Peleng. Jag använder det mest för 360x180 panoraman.
 

Bilagor

oakis

Ny medlem
Tack för svaret, nu kommer nästa fråga. Vart kan jag få tag på en sån? :)
Sökte på google men hittade inget.
 

pellepiano

Aktiv medlem

bengt-re

Aktiv medlem
Jag såg något Peleng ute här på FS för inte så länge sedan. Jag köpte mitt direkt ifrån RUGIFT oc det fungerade bra.

Pelengen är inte världens bästa fisheye, men den är bra så länge man aktivt jobbar för att minska flare-problemmet som är rätt påtagligt. Andvänd det inte med mindre bländare än 5.6 själv använder jag oftast 8 eller 11 då det får objektivet att prestera bättre - DOCK kan man labba lite med bländaren om man har tid och på så sätt hålla ner flares hyggligt.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157606052457274/

Lite bilder tagna med Peleng på 40D
 

voitcanon

Aktiv medlem
Hmm har funderat lite på zenitars fisköga hur pass användbart är det på ett ff hus? Är skärpan helt kass eller?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag skulle rekomendera dig att kika på Samyangs 8/3.5. Presterar ofantligt bra nedbländat till f5.6. På f3.5 (full öppning) är åtminstone mitt exemplar ganska "mjukt". Går lätt att handhålla ned till 1/15s. Brukar köra mitt med fokus ställd på 1m och bländaren på f5.6. Det god skärpa från en halvmeter till oändligheten. Kostar runt 2kkr och slår peleng och zenitar på fingrarna (min bedömning efter att ha kikat på bilder från dem, inte provat dem själv).

Jag har funnit det användbart till mer än bara effektsökeri, jag föredrar t.ex projektionen ett fisheye ger framför en raktecknande extremvidvinkel om det är människor med i bilden, särskilt om de är utåt hörnen i bilden.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
hmm är det min webbläsare som spökar för bilden ser utsmetat ut typ som när man drar för hårt i brusreduceringen.
Det är en råbild konverterad i ACR med dess standardvärden (dvs. minimal brusreducering). Är hela bilden utsmetad, eller gäller det bara hörnen? Du har väl inte missat att maximera bilden, den är i full storlek från kameran (5D Mk2).
 

Laesk

Aktiv medlem
Det är en råbild konverterad i ACR med dess standardvärden (dvs. minimal brusreducering). Är hela bilden utsmetad, eller gäller det bara hörnen? Du har väl inte missat att maximera bilden, den är i full storlek från kameran (5D Mk2).
Tyvärr så ser bilden väldigt konstig ut... typ brusigt som man försökt ta bort eller nått.
 

iSolen.se

Guest
Jag såg något Peleng ute här på FS för inte så länge sedan. Jag köpte mitt direkt ifrån RUGIFT oc det fungerade bra.

Pelengen är inte världens bästa fisheye, men den är bra så länge man aktivt jobbar för att minska flare-problemmet som är rätt påtagligt. Andvänd det inte med mindre bländare än 5.6 själv använder jag oftast 8 eller 11 då det får objektivet att prestera bättre - DOCK kan man labba lite med bländaren om man har tid och på så sätt hålla ner flares hyggligt.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157606052457274/

Lite bilder tagna med Peleng på 40D
f/8 är mindre än f/5.6 Du menar tvärt om :)

Hur är det med CA då? Också problem?
 
ANNONS