Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon eos 1100d

Produkter
(logga in för att koppla)

Mitt

Ny medlem
Min mor ska på safari i Afrika så jag och mina syskon tänkte köpa ett eller 2 objektiv till hennes kamera i present. Hon har en Canon eos 1100d med ett ef-s 18-55 objektiv nu. Jag kan absolut ingenting om det här så jag vet inte ens var jag ska börja eller vad grejerna hon har används till.
Här hemma så har vi 350m öppen yta ner till skogen där mycket vilt går som hon gillar att fotografera också, så en tanke vi har är att hon ska få ett teleobjektiv så hon kan ta vettiga bilder på långt håll också så slipper vi kanske få massa suddiga bilder på älgar hela tiden.
Så vad finns det som rekommenderas? Jag vet inte vad såna här grejer kostar och vad man får för pengarna så jag vet inte vilken prisklass man ska lägga sig i, vi vill komma undan så billigt som möjligt men inte ha skräp heller.
 

danh

Aktiv medlem
Kan EF-S 55-250 vara något? Storleksmässigt passar det 1100D bra och inte så dyrt, runt 4 000 kr nytt.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Om man ska vara lite krass så är djurfoto med tele bland det dyraste man kan ge sig på i fotoväg och ska det bli bra bilder så är det många tiotusentals kronor (eller betydligt mer) på dyra tunga objektiv.

Ett EF-s 55-250 som någon föreslog kan vara ett alternativ för ett par tusenlappar, eller ett begagnat EF 300mm F4 för runt 6-7 tusen om man vill betala lite mer. Det kommer säkert göra safarin roligare (om det finns ett riktigt fotointresse) men man ska inte ha några förväntningar om fantastiska närbilder på djur för då blir man besviken.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag skaffade ett EF-S 55-250 för ett antal år sen till en bekant som hade just en eos 1100, det fungerade faktiskt över förväntan. Trots allt är det ju ett lågbudgetobjektiv men det verkar vara framtaget och anpassat just för 1000-serien.
Finns antagligen som begagnat men se upp med tidiga versioner. Jag tror att Canon gjorde flera uppgraderingar för att lösa problem på de första generationerna. Den nuvarande heter "IS STM" på slutet.

EF-S 55-250 har ju dessutom fördelen att vara relativt litet och lätt att bära på.


 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Nu antar jag att 1100d är vad Canon kallar aps-c och ett 55-250 blir ett 90-400 på en aps-c kamera. Jag har Nikons motsvarighet och det fungerar bra att foto vilda djur med.
Älgarna 350m bort kommer bli mycket bättre, har aldrig varit på Safari i Afrika.
Skulle tippa på att hon får bra bilder i Afrika också, men dom kommer kanske inte bli publicerade i National Geographics.

Riktiga safarifotografer har ont i ryggen och ryggont vill man kanske inte ge bort till sin kära mor.
 

atotowi

Aktiv medlem
Det finns några äldre diskussioner här på fotosidan om fotografering på safari. Det som brukar rekommenderas är ett 100-400 objektiv. Ett begagnat Canon av första generation brukar gå att få för runt femtusen kronor. Finns en annons här på FS.
fördelarna med det är 150mm extra på den ”långa sidan”, lite bättre ljusstyrka i hela omfånget. Nackdelen är pris, vikt och skärpa i 100-250mm jämfört med STM-versionen av 55-250. En annan liten nackdel är glappet 55-100mm men det påverkar troligen inte så mycket på safari åtminstone inte enligt min erfarenhet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Min mor ska på safari i Afrika så jag och mina syskon tänkte köpa ett eller 2 objektiv till hennes kamera i present. Hon har en Canon eos 1100d med ett ef-s 18-55 objektiv nu. Jag kan absolut ingenting om det här så jag vet inte ens var jag ska börja eller vad grejerna hon har används till.
Jag har ganska stor erfarenhet av safari i Afrika och har länge haft samma typ av kamera som din mor, alltså Canon med aps-c-storlek på sensorn. Man behöver ganska lång brännvidd, men också flexibiliteten med en zoom, så man kan variera brännvidden. Ofta varken vill eller hinner man byta objektiv.

Min favorit är Canons 100-400, som finns i ett par olika versioner.Den äldre (mark 1) är inte alls dålig och borde gå att hitta för typ 5000 kr. Den nyare (mark 2) är riktigt bra, men kostar förmodligen det dubbla. En nackdel med dessa är att de för en ovan fotograf kan upplevas som stora, tunga och klumpiga.

Det finns några objektiv med brännvidden 100-400 från andra tillverkare. Det de har gemensamt är att de, jämfört med Canons modeller, är lite mindre och lättare, lite billigare (begagnade) och lite sämre.

Canon 55-250, som nämnts i tråden, är inte alls ett dåligt alternativ. Kostar ju under 4000 kr nytt, med garanti och allt. Litet, lätt och smidigt.

Till slut vill jag bara påpeka att en hyfsad kikare är minst lika viktig som teleobjektivet för mammas upplevelse. Men det kanske redan finns i familjen?
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS