Annons

10d 350d el nyare ?

Produkter
(logga in för att koppla)

MHjerpe

Aktiv medlem
Är det dumt att skaffa en gammel 10d ? (som inte exponerat ihjhäl sig)

Har fotat lite för massa år sedan med en Canon EOS 100 (analog).. sedan hus barn o allt ni vet o tappat intresse.. familjen har nu en Canon S3 IS. Men jag känner suget efter en "riktig" kamera igen. Familjen vill ha kvar S3'an för att bla kunna ta film klipp med den, Och jag vill inte lägga en förmögenhet på en ny kamera. (har några gluggar kvar ifrån EOS 100'an)
Så mina funderingar nu är en fräsh 10d.. (visst långsam, men är den så värst mycket långsamare än en S3) verkar vara rätt hyfsad kamera till ett vettigt pris idag.
Eller skall man gå på en EOS 350d (lite mindre o plastigare.. :( )
Eller är det ingen ide att kolla på beg utan skaffa en 400d då ? (mycket pengar, 20d,30d osv är bara att glömma way to much money )

Vad tror ni är 10d tankar dumt ?
 
10D är ett mycket bra kamerahus, enda nackdelen, som du själv nämner, är hastigheten.
Men AF är rätt snabb och den har 3 bps och 9 (jpg) bilder i buffert, den fungerar faktiskt riktigt bra att ta snabba bilder med, iaf har jag tagit många actionbilder med den och det med gott resultat.

Men visst var det en stor skillnad i hastighet när jag gick över till 20D.
 
Fint... jag är inte ute o cyklar iaf... är mest rädd att jag skall känna att den är seg i jämförelse med S3'an... men undrar om den är så snabb ijämförelse med en 10d...
 
När kameran väl är igång är 10D inte speciellt långsam, seriebildtagningen 3 bilder/sekund är snabbare än vad S3:an presterar. Avtryckarfördröjningen och autofokusen är klart mycket snabbare på 10D:n. Det som är "långsamt" är uppstartstiden på c:a 3 sekunder (men det är förmodligen knappt märkbar skillnad mot S3:an), och bläddring bland redan tagna bilder.

Uppstartsfördröjningen kan man delvis undvika genom att "aldrig" stänga av kameran, du kan ställa in efter hur många minuter du vill att kameran skall stänga av sig själv.

En 350D har i princip samma autofokus och avtryckarfördröjning, men snabbare uppstartstid och bildbläddring. Den ger också bättre bildkvalitet på ISO > 400.

10D tycker jag personligen är en trevligare kamera att jobba med än 350D, det var först när 5D dök upp som jag tyckte det var någon idé att uppgradera.

I slutänden handlar det kanske mest om vad det får kosta, kan du gå upp lite i pris är en begagnad 20D förmodligen det bästa alternativet. Den har dock sämre seriebildtagningsförmåga i rå-format än 10D, bara 6 bilder mot 9 för 10D.

/Daniel
 
ANNONS