Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D -> Microdrive = Err 02

Produkter
(logga in för att koppla)

BoSamuelsson

Aktiv medlem
vad kan problemet vara...någon som vet?

Får ERR 02 när jag stoppar i en ny Hitachi Microdrive. Enligt Canons tekniska spec så ska 10D vara kompatibel med Microdrive

Hmmm, låter inte bra.
Jag har precis fått hem en 2GB Hitachi microdrive och satte just i den i min EOS10D.

Kameran startade utan problem och indikerar 770 bilder kvar att fota i fine large jpg, känns rimligt.
Din drive kanske inte är frisk?
Jag har inte kollat vad Err 02 kan betyda, det kanske står i manulen?

Har provat att...

..sätta den i kortläsaren i datorn och formatera där och det är inga problem att formatera 3.81Gb.. men Err 02 i kameran

10D ska ju klara av så stora microdrives (även det, vad jag minns, bara står "cf-kort större än 2 Gb på Canons hemsida), så det låter ju konstigt.

Jag hittade en tråd som kanske kan vara intressant för Dig?

Jag vet inte om man ska hoppas mest på att själva kortet är dåligt eller om det är kompabilitetsproblem med kameran... :-/

/ Jan K.

har kollat i tråden ovan... verkar vara många hårdvarufel på EOS D maskiner.. många som har problem med Microdrivar.
Denna drive är en Hitachi 4Gb och jag har provat att formatera den i datorn flera gånger, jag har läst ner filer från hdd till drive och vise versa utan problem.. utgår då från att det måste vara kameran som felar...

finns det inga knep o knåp?

Jag använde min ganska nyinköpta 4GB Hitachi microdrive med min 10D, innan jag bytte till 20D.
Vet också att jag har formaterat den i kameran... har du flashat kameran med nyaste firmware? Har för mig att den skulle fungera bättre med bl.a. microdrive med den senaste.

den är nyinköpt (5/1 2005) i usa och har senaste firmware 2.0.1 ... har varit i kontakt med canon som bara hänvisar till att europagarantin inte gäller för kameror köpta i usa... jag tror att det är ett hårdvaruproblem i kameran.. men är givetvis inte säker

Såg att Du var med i en fotoklubb. Det finns inga andra i klubben som har en 10D eller liknande kamera? Det kan ju vara microdriven det är fel på.

Hade Du bott i närheten av mig så hade Du gärna fått prova microdriven i min 20D. ;-)

/ Jan K.

hade också err 02, formaterade i kameran och har inte haft problemet sedan dess... men jävligt surt när det hände...

ehh.. hur kunde du formatera i kameran med Err 02??

Jag kan inte ens öppna menyn eller hitta kameran via datorn.

Allt verkar vara helt låste...eller har jag missat något???

det var ett tag sedan jag gorde det, men jag har för mig att jag stängde av och satte på kameran, då stog det inte err 02 (det hände bara så fort jag försökte ta en bild). när jag satt på den så gick jag in på menyn och formaterade om kortet...

hoppas att jag kunnat hjälpa dig...
/lycka till...

ANNONS
Götaplatsens Foto