Annons

10d... vilka objektiv ska jag satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

schmunk

Aktiv medlem
okok... sitter på ett nytt 10d kamerahus... tänkte köpa 2st. objektiv till denna. Jag är amatör och är inte villig att lägga några stora slantar... har kollat på en del sigma objektiv...

Har ni några förslag på bra startpaket till detta kamerahus?

Och slutligen... har ni förslag på vart jag skall köpa dessa?

förlåt

sök på fotosidan det finns 1000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000st liknande diskusioner, konstruktivt nog?

Hej Martin,

Visst är det bra om du söker i forum innan du ställer din fråga, men jag tänker ge dig ett par tips i alla fall. Mitt första tips är, bestäm dig för vad du är intresserad av, kolla sedan om du kan hitta det begagnat. Annars kan det ofta löna sig att beställa från t ex Tyskland, men jämför ordentligt. Jag föreslår alltså postorder framför butik, om man har tight budget.

Ganska billiga förslag att börja med är Cosina/ Soligor 19-35 för vidvinkel, och Tamron 28-75/2.8 som normalzoom. Den förstnämnda har jag hört är OK med tanke på det väldigt billiga priset, den andra har jag själv och är väldigt nöjd med både för ljusstyrkan och skärpan. Det finns ett otal kombinationer på vad som kan vara bra att börja med förstås, men mitt förslag skulle gå på ca 5000 kr om du väljer billigaste inköpsställe.

ganska: ok... förlåt... visste inte det... ska vara mer uppmärksam i framtiden!

Camilla: tackar för ditt tips! Jag ska fortsätta kolla!

ANNONS
Götaplatsens Foto